את דמנו היא לגמה

אהובה עוזרי מול דרורה חבקין, דני ליטאני ולהקת פיקוד צפון * סיפורם של שני השירים על קרב תל פאחר

לחצו play לשמיעת השיר

האתוס של קרב תל פאחר בא לביטוי בשני שירים שנכתבו עליו. האחד רשמי ומהוקצע, השני עממי ורגשני. "תל פאחר" שכתבה ב-1968 דרורה חבקין עם הלחן של דני ליטאני ששרה להקת פיקוד צפון, הוא השיר הרשמי, עם מילים מוקפדות שנכתבו, כך נראה, על סמך סיפורי מפקדים ומן הסתם עברו את אישור הדרגים הגבוהים בגולני ובפיקוד צפון. השני, המוכר יותר, הוא זה של אהובה עוזרי, שחיברה את המילים והלחן וגם ביצעה.

"השיר יצא אחרי שאחד החברים שלי, אחד הניצולים מהקרב, הכינוי שלו היה 'בזה', הוא היה מנתניה, בעל מועדון, בא אליי הביתה (לכרם התימנים בת"א) וסיפר לי מה קרה וביקש שאכתוב על זה שיר", מספרת השבוע אהובה עוזרי. היא אומרת שאין לה יותר קשר אליו. ניסיון ראשוני לאתר אותו נתקל כרגע בקושי, אבל יש קצה חוט.

השיר של עוזרי נולד רק מספר שנים לאחר מלחמת ששת הימים. השיר על תל פאחר, שעוזרי קראה לו "הרמה", יצא במסגרת התקליט הראשון שלה "היכן החייל" ב-1975. זהו שיר עממי, בסיסי, שירת רחוב, מילים פשוטות, לא מתוחכמות, אבל ישירות ונוגעות, וכך גם הלחן. "הרמה" היה מהלהיטים של עוזרי כולל בין חיילי גולני באמצע שנות השבעים.

הנה המילים שלו:

זה קרה בתשעה ביוני / גדוד ברק עלה לרמה / השמש היכתה בלוחמים / את פניהם קיבלו פגזים / את פניהם קידמו פגזים /

הרמה הנוקשה / את דמנו היא לגמה / הרמה הנוקשה / את דמנו היא לגמה / אחדים נותרו בחיים / את זכרם הם מכבדים /

היעד היה תל פאחר / שם נפלו כל המפקדים / אחריהם חיילים נפגעו / נשמתם לאל הם מסרו / נשמתם לאל הם מסרו.

הרמה הנוקשה…

בל אראה את כל התעלות / שם שכבו גופות לא נעות / בל אראה עצים שטופים בדם / שם שכבו גיבוריי הפצועים / שם שכבו גיבוריי הפצועים.

הרמה הנוקשה…

גדוד ברק גדוד שכבר לחם / ודגלו נישא בראש ההר / אם תרצו את הסיפור לדעת / ביום זכרם ודאי זאת תדעו /
ביום זכרם ודאי זאת תדעו.

הרמה הנוקשה…

אהובה עוזריעוזרי, השבוע: "החבר שלי 'בזה' בא אליי ואמר לי אני אחד הניצולים של תל פאחר, התשעה ביוני. הם נשארו שלושה-ארבעה, ככה הוא אמר לי בערך. אמרתי לו אתה תספר לי ואני אכתוב. הוא סיפר לי את כל הסיפור וככה כתבתי. אני קוראה לזה 'הרמה', זה שיר מאוד קשה, אנשים אוהבים את זה עד היום".

ידעת מה קרה בתל פאחר? "אני לא ידעתי מה קרה שם. מה שהוא סיפר לי את זה כתבתי. הוא אמר לי שהוא היה אחד המפקדים שם, אני לא יודעת אם זה נכון. אף אחד לא כל כך ידע מה קרה שם, אבל השיר סיפר מה היה שם".

אני מנסה לברר איתה לגבי המילים. עוזרי מבקשת שאקריא לה כדי לרענן את זכרונה. היא מתקנת טעויות במילים ששובשו באתר בו הוא נמצא – אתר "שירונט".

"הרמה הנוקשה את דמנו היא לגמה" – את מרוצה כיום מהמילים שחיברת אז? "זו לא שאלה של מרוצה, זה מילים אמיתיות שמספר אחד הלוחמים. אני לא מסלפת, אני לא מייפה את המציאות, אני אומרת את האמת. מה שהוא סיפר לי, אני מתוך זה כתבתי. הוא סיפר את זה בכאב, וכשהוא סיפר הוא לא היה נמצא בכלל בעולם הזה, הוא נפגע גם. אז לפי הכאב שלו כתבתי את המילים. כשהוא קרא את המילים שלי הוא אמר לי כזה בדיוק אני רציתי. הוא היה אדם נפלא, היה לו מועדון בנתניה, אני הייתי מופיעה שם".

היא מספרת שגם כיום, כ-40 שנה לאחר צאת השיר, עדיין הקהל מבקש לשמוע אותו בהופעות המעטות שלה (עוזרי עברה לפני 13 שנה ניתוח להסרת מיתרי הקול בגלל גידול סרטני). התקליט הראשון שלה, "איפה החייל", היה ונותר הכי טוב שלה על אף "צלצולי פעמונים" הנפלא, שבא מאוחר יותר. "גם כיום התקליט הזה נמכר בכל העולם", היא אומרת.

האמת, אני אומר לה, כבחור צעיר אני לא זוכר את "הרמה" כשיצא במסגרת התקליט שלך. עוזרי: "אנחנו המזרחיים היה לנו אז את התוכניות שלנו, זה לא כמו היום. אבל כולם ידעו והכירו את השירים האלה, גם את 'הרמה'. זה שיר יפה מאוד, הקהל אוהב את המוסיקה שלו, הוא גם נורא מצמרר. אתה שמעת אותו?".

המילים שבשיר הן של ידידך "בזה" או שלך? "הוא סיפר ואני כתבתי, אלו מילים שלי. השיר קשה, אבל הקהל אוהב את האמת, זה הכל. לא להסתיר. כתבתי ישר את המילים והלחן ביחד, ידעתי מה אני רוצה, שיר מלא רגש אחרי מה שסיפר לי. הוא היה ידיד טוב, אני מאוד אוהבת אותו. רציתי שמי שנשאר חי מהקרב שיידעו מה הוא מרגיש, שהקהל יראה את המילים ויבין כמה מי שנשאר חי מהמלחמה הוא סובל וכמה זה כואב".

כאן הופגזו באש גיהנום מחרישה: "תל פאחר" – השיר של דרורה חבקין

דרורה חבקיןהזמרת והפזמונאית דרורה חבקין ז"ל חיברה את השיר שנחשב ל"רשמי" ביחד עם דני ליטאני, שהפך בתחילת שנות השבעים לבן זוגה. השיר נכתב לאחר המלחמה והיה חלק מהתוכנית החדשה של להקת פיקוד צפון, שהוקדשה כמעט כולה לרמת הגולן שנכבשה. "מלכות החרמון" היה הלהיט הגדול מאותה תוכנית. עוד שירים מפורסמים יחסית היו "וחרב אין ביד דוד" ו"עמק דותן" – על כיבוש איזור ג'נין שבוצע ע"י פיקוד צפון. כוכבי הלהקה ב-1968, מבין 16 חבריה, היו דודו דותן, אריה מוסקונה ומוצי אביב.

מלבד חבקין כתבו את המילים ליתר השירים: יענקל'ה רוטבליט, יובב כץ, דליה רביקוביץ' וארנון בן נחום. מי שטיפח את הלהקה ודחף אותה היה אלוף הפיקוד, דוד אלעזר.

המילים של חבקין ל"תל פאחר" מדודות, הלחן מהורהר ואיטי כיאה לשיר הירואי על גבורתם ונפילתם של לוחמים. הנה הוא:

להקת פיקוד צפוןקום ניסע לתל פאחר / בדרך לא דרך / בין גושים נוצצים של בזלת.

כאן שמונה טנקים עלו נשארו שלושה / תחת אש מפלסים להם דרך גישה / כאן עקפנו בדרך, בדרך קשה / כאן הופגזו באש גיהנום מחרישה / מעלינו חומה של בטון חמושה.

אם תראה את תל פאחר / במרומי הרמה / שם הרוח עזה ומיללת.

על גדר מוקשים חייל בגופו נשכב / לרעיו הוא קרא לעבור מעליו / אז פנים אל פנים התנהל הקרב / עד אשר טוהרו כל עמדה ומוצב / מפקדו של הגדוד כאן נתן את חייו.

אם תהיה בתל פאחר / את גולני תזכור / גדוד ברק כל חייל כמו אלף.

כי בשבע השעות של אותו יום ו' / לא ישכח מפקד את תריסר לוחמיו / שחרפו את נפשם על כיבוש המוצב / לא ישכח אף חייל את רעיו מפקדיו / כי היום הוא חייב לנופלים את חייו.

אל תשכח את תל פאחר / בדרך לא דרך / בין גושים נוצצים של בזלת.

7 מחשבות על “את דמנו היא לגמה

  1. הקישור ל"עיירה דייג" שבה "גופות לא נאות"… לא עובד.

    האם את מילות השיר של חבקין לקחת מאותו אתר? אם כן, גם שם טעות, ובמקום "לא נשכח מפקד ותריסר לוחמיו" צ"ל: "לא ישכח מפקד את תריסר לוחמיו", כמועתק כאן:
    http://www.fresh.co.il/vBulletin/showthread.php?t=542422#post3999643

    ובאותו עניין: מניין לקחת את התאריך 1967 לאלבום "על הרמה" של פיקוד מרכז? בקטלוג הספריה הלאומית: 1968.

    למה חשוב התאריך? כי ב-67' כתב יורם טהרלב שיר (מפורסם, עבור להקת פיקוד מרכז) על קרב מפורסם של הצנחנים, והוא שכנראה עורר את הצורך ב"את גולני תזכור" גם כן בשיר.

  2. קול זהב ,תענוג לשמוע ,אהובה תמיד שרה מתוך הלב ונתנה את כול כולה כמו החיילים בקרב . שירזי דוד זל בא משכונת התקוה לא רחוק מביתה של אהובה בדרום העיר , חבל כל כך על לכתה .

כתיבת תגובה

