חנן חרנ"ם – ע' קמ"ן צפון

על הפעילות בחפ"קים בתקופת הקרב על המים והשטחים המפורזים, על ההנחיה שנתן לדדו לתקוף את קפירה וחפר ועל ההווי והמשפחתיות של החבר'ה מפיקוד צפון * רס"ן חנן חרנ"ם, שהיה עוזר הקמ"ן ג'מקה במלחמת ששת הימים, משתף בחוויות מתקופה עמוסה באקשן

רס"ן חנן חרנ"ם עם משקפת ה-120x20, הנשק החדש של פיקוד צפון מול הסורים

רס"ן חנן חרנ"ם עם משקפת ה-120×20, הנשק החדש והיעיל של פיקוד צפון מול הסורים לפני ששת הימים

אפשר להיפגש, אמר חנן חרנ"ם, אבל קח בחשבון שאני כמעט ולא זוכר שום דבר מהתקופה ההיא.

הגעתי בכל זאת לדירתו בהרצליה של מי שהיה ע' קמ"ן פיקוד צפון בזמן מלחמת ששת הימים. התברר שחרנ"ם זוכר קצת יותר ממה שהוא חושב. לא שהוא שפך אור חדש על תכנוני ההבקעה, או טעות חטיבה 8, או המודיעין שסופק לחטיבת גולני. הוא לא זכר דבר מכל אלה, אבל היו באמתחתו כמה סיפורים נחמדים מהפעילות וההווי בפיקוד צפון, מהתקופה שישב בנצרת.

זאת ועוד: בשלב מסוים של הראיון חרנ"ם קם ממקומו, ניגש לכוננית סמוכה והחל לנבור בערימה של אלבומי תמונות. תוך דקות התגלו כמה תמונות נפלאות מהתקופה ששירת בפיקוד צפון, החל מ-1965, שכללו סיכומים של כמה חפ"קים מימי הקרבות על המים וההתכתשויות על השטחים המפורזים.

רס"ן חנן חרנ"ם היה סגנו של סא"ל זלמן גנדלר [ג'מקה], הקמ"ן הפיקודי. במודיעין של הפיקוד [יחידה 985] שירתו כ-20 איש ובהם מפענחים, תצפיתנים, מאזינים וסיירי אוויר.

חרנ"ם עם דדו ועם שר החוץ אבא אבן ורעייתו סוזי שביקרו בפיקוד. "אין לי מושג איך הצלחתי להשתחל לתמונה הזו", אומר חרנ"ם

חרנ"ם עם דדו ועם שר החוץ אבא אבן ורעייתו סוזי שביקרו בפיקוד. "אין לי מושג איך הצלחתי להשתחל לתמונה הזו", אומר חרנ"ם

חרנ"ם מספר שראשי התיבות של שם משפחתו הם – חסידי רב נחמן מברסלב ["ואני לא הייתי דתי ולא אבא שלי ולא אף אחד, אבל זהו שם המשפחה"]. הוא יליד פ"ת, התגייס ב-1954, שירת בגבעתי שהפכה בהמשך לגדוד 51 של גולני. במבצע קדש היה סמ"פ, נפצע בכיבוש מוצבי רפיח, הדריך בבה"ד 1, נפצע שם שוב, החליף תפקיד ועבר למודיעין קרבי. הוא שירת כקצין מודיעין שטח בפיקוד מרכז וקמ"ן חטיבה 7. כשדדו התמנה לאלוף פיקוד צפון, הוא לקח איתו כמה חבר'ה מהשריון שעבדו איתו, ובהם חרנ"ם שהפך לע' הקמ"ן הפיקודי. חרנ"ם, אוטוטו בן 80, סיים את שירותו בצה"ל כאל"מ בתפקיד נספח צה"ל בדרום-מזרח אסיה.

להלן כמה מזכרונותיו מהתקופה ההיא:

על המלחמה על המים, 1966-1964: "זו היתה תקופה פעילה מאוד בפיקוד. כולם היו צריכים למנוע מהסורים להטות את מקורות המים. הידיים של המודיעין היו עמוסות עבודה, כי היה צריך להכין את המטרות ואת המפות והצילומים בכדי שגם הארטילריה והשריון יוכלו לפעול. טליק [אלוף ישראל טל, מפקד גייסות השריון] המציא אז ירי עקיף לתותחי הטנקים לטווחים עצומים. הטנקים היו עומדים מאחורנית ופוגעים בטרקטורים הסורים. היו לנו תצפיתנים שמכוונים את הטנקים ונותנים להם פקודות ירי. היתה עבודה רבה, מתח עצום, אבל היה כיף והאווירה היתה נהדרת".

חנן חרנ"ם מאחורי משקפת ה-120x20. משמאל: אורי שמחוני, קמ"ן חטיבת גולני. שימו לב לזום האימתני של המצלמה משמאל

חנן חרנ"ם מאחורי משקפת ה-120×20. משמאל: אורי שמחוני, האחראי על מערך ירדן-סוריה בקמ"ן הפיקוד. שימו לב לזום האימתני של המצלמה מקדימה

על תכנוני מבצע מקבת לכיבוש הרמה הסורית: "אני רק זוכר שהיו תכנונים לכיבוש הרמה ולא פעם עמדנו ונשאנו נאומים בכל מיני קבוצות תכנון, אבל אני לא זוכר מזה שום דבר".

על חלוקת התפקידים בינו לבין הקמ"ן ג'מקה: "עשינו הכל במקביל. כשג'מקה היה בשטח מצאתי את עצמי מקשקש בפיקוד בכל מיני קבוצות תכנון. איך אמר דדו? העיקר שאחד מהזקנים פה [הכוונה לבעלי הזקן]. וזה לא חשוב מי היה מדבר ומה מדבר".

על תקופת ההמתנה לקראת המלחמה: "אני זוכר דבר אחד. היה שבת ועל הגלבוע היו אנשי מילואים שנפגעו או אפילו נהרגו בגלל חוסר זהירות כי היו פליטות כדורים, וזה בגלל שלא התאמנו. ואז האלוף קרא לרב הפיקודי גד נבון, וגד נבון בדרכו לאלוף עבר דרכי ואמר לי – 'חנן, האלוף קרא לי, בוא איתי'. שנינו היינו ביחסים מצוינים. הרב נבון גם חיתן אותי מאוחר יותר ב-1969 בחווארה. אני הולך איתו, נכנסים לאלוף, אומר לו האלוף – כבוד הרב, מה האנס עושה פה? [hans – הכינוי שדדו הדביק לחרנ"ם], אז הרב אמר – הוא יהיה סגני לטובת העניין הזה. והיה מותר לי לבוא עם הרב, לא היה שום ספקות, לא אמרו לי – צא, אל תהיה.

שמח בפיקוד צפון. מימין ג'מקה קמ"ן הפיקוד מניף את קצין האג"מ מנו שקד, ואורי שמחוני קמ"ן ולני מניף את חרנ"ם. מאחורה צוחק: הרמ"ט דן לנר

שמח בפיקוד צפון 1966. מימין "ג'מקה" קמ"ן הפיקוד מניף את קצין האג"מ מנו שקד, ואורי שמחוני מניף את חנן חרנ"ם. צוחק מאחור: הרמ"ט דן לנר

"האלוף רצה שבשבת יהיו אימונים והוא ביקש זאת מהרב ואמר לו – אני רוצה שאתה תסדר לי היתר, אני רוצה להתאמן, זה ברדק שלם, אנשים נהרגים פה. הרב אמר לו – אני לא יכול לבד, אני צריך להתייעץ עם איזה אשכנזי אחד מהמטה הכללי. היה שם במטכ"ל איזה רב שולמן אם אני לא טועה. אנחנו הולכים למשרד של הרב נבון, והוא מדבר עם הרב שולמן בשפה שאני לא מבין כלום ממנה – מדאורייתא ולא מדאורייתא, כל מיני מילים כאלה. אני חצי האזנתי, ואז גמר לדבר ואמר – הכל בסדר, בוא איתי חזרה לאלוף. ואז האלוף אומר – נו כבוד הרב, מה הבאת לי? אז הוא אומר לו – יש היתר למטווח. אז האלוף אומר – מה אתה מביא לי אישור למטווח? אני צריך אישור לאימונים. אז הוא אומר לאלוף – אתה תעשה מטווח, ואת המטווח הזה תעשה בשכיבה, או בעמידה, ובריצה ובגלגולים על הראש, תעשה עם זה מה שאתה רוצה, יש לך היתר. זה היה רוח הדברים של הרב ושל האלוף ושל עוזר קצין המודיעין הפיקודי שלא היה קשור לעסק, זו היתה האווירה".

דדו, לנר וחרנ"ם

כמו משפחה. האלוף דדו, הרמ"ט דן לנר וע' הקמ"ן חרנ"ם

זיכרון נוסף מהרב נבון: "הרב היה מביא לי כל פעם תמונות פספורט של אנשים, וביקש שאעשה לו עותקים אם זה לא נוגד את ההוראות. אז עשיתי לו עותקים. הוא אמר לי שיום אחד יספר לי מה זה. כשהוא חיתן אותי, הייתי אז ראש ענף המודיעין בפיקוד מרכז, הוא אמר לי – אתה זוכר את התמונות? כל מאות התמונות האלה שביקשתי ממך לצלם זה חבר'ה שאני גיירתי. הוא עסק בגיור אינטנסיבי של כל מיני פסולי חיתון".

על הרמ"ט אל"מ דן לנר: "בהתחלה כשהגעתי ראש המטה היה אריק שרון, אבל הוא ודדו לא כל כך הסתדרו. אריק עזב ודן לנר הגיע. לנר היה ביחסים יוצאים מהכלל עם דדו עוד מהתקופה בפלמ"ח. הוא באמת היה אמון על האלוף והם היו צוות נפלא, מה שלא היה עם אריק. אריק היה טיפוס אחר".

זיכרון מאריק: "הייתי מסתובב הרבה בשטח עם אריק שרון. הוא היה לוחץ לי באינטרקום ואומר – חנן, תבוא אצלי. היה לי טנדר, היינו נוסעים לגבול. הוא היה עם קרבין. הוא היה נוסע ממש על הגבול בשביל להעיר את הסורים שקצת יירו עלינו, שקצת נירה עליהם. הוא היה מומחה גדול בזה. היינו נכנסים לשטחים חקלאים שאסור לצבא להיות שם, רק בשביל לגרות אותם. שמואל גורודיש, מח"ט 7, היה עומד עם הטנקים מוכנים לירי והיה צריך ליצור מצב שיירו עלינו. או שהיו חורשים בטרקטורים, ואלה היו יורים ואז חוטפים חזק. ומי ישב בטרקטורים? חיילי הנדסה. אריק היה עושה כל הזמן תרגילים כאלה, לא תמיד בידיעת המפקד [דדו]. הוא אהב את זה שידפקו עוד טנק סורי או שניים".

חנן חרנ"ם 2015

חנן חרנ"ם 2015

עוד תקרית עם הסורים: "זוכר את הסיפור של הספינה שנתקעה בכינרת [ב-1966]. זה היה בושה גדולה לחיל הים. הם לא הצליחו להוציא אותה משם איזה שבועיים".

תל עזזיאת: "זה היה נקודת כובד מאוד רצינית כי הוא צפה עלינו. אי אפשר היה להתחבא מפניו. זה היה מבנה שהיה בנוי לנו לתוך הנשמה. ישבנו שנים תחת תצפיות מתאופיק בדרום ועד תל עזזיאת. זו היתה תקופת פעילות בלתי פוסקת וכשכבשנו את הרמה זו היתה חגיגה גדולה אחרי כל השנים האלה".

על דדו: "איזה איש זה היה. אני אתן לך דוגמה: אנחנו המודיעין היינו על יד הלשכה שלו. נכנסתי יום אחד ללשכה שלו, האלוף איננו ואני מדבר עם אילנה המזכירה שלו. למעלה היה מדף עם בקבוקים, ואני מוריד לי איזה וויסקי ושם לי בכוס, לוקח קרח ושם בפנים, ואז דלת השירותים נפתחת ויוצא האלוף. הוא אומר לי – 'האנס מה זה?'. אני אומר לו – 'זה וויסקי'. אז הוא אומר- 'ואני חולה?'. אז מזגתי לו מיד והרמנו כוסית. אני בסך הכל רס"ן וזה אלוף הפיקוד. היינו כמו משפחה. זו היתה תקופה נפלאה, חיים טובים".

חרנ"ם עם דדו שאותו הוא מקפיד לכנות עד היום "האלוף"

חרנ"ם עם דדו, שאותו הוא מקפיד לכנות עד היום "האלוף"

איך דדו הרגיש כשלא קיבל בתחילת המלחמה אישור לתקוף את הסורים? "אלוף הפיקוד היה בתזזית. בכל מקום תוקפים את הערבים, ואנחנו מפסידים את הרמה. הוא היה בפעילות בלתי פוסקת עם יגאל אלון [שר העבודה] לדחוף את העניין הסורי. שניהם היו מהפלמ"ח והיתה להם שפה משותפת, ויגאל אלון היה מגינוסר, והיו שם יש לחצים בלתי פוסקים שיתנו אישור לעלות למעלה. הוא השתמש בראשי הישובים ללחוץ על הממשלה. גם הם רצו לתקוף את הסורים והיה צריך להעיז אותם כמו שמעיזים עדר. הוא עשה את זה, ואכן בסוף זה מגיע".

מה מעשיך עם תחילת המלחמה? "דדו הלך עם החפ"ק לצפון השומרון, לג'נין, וג'מקה איתו, ואני נשארתי למעלה [בפיקוד] עם חפ"ק אלטרנטיבי, כדי שאם יקרה משהו ברמה שאנחנו נעלה. ישבנו בפיקוד מכווצי תחת מחוסר מעש. ואז אני זוכר שחטיבה 8 הגיעה מסיני בלי מפות, ואנחנו נתנו להם מפות".

על מלחמת ששת הימים: "אל תשאל אותי על הקרבות שהיו על תל פאחר או במקומות אחרים, כי אני ממש לא זוכר כלום. חבל על המאמץ. בתל פאחר היתה טעות בהגעה, זה מה שאני זוכר היום. דבר אחד אני כן זוכר היטב. ישבנו בזמן המלחמה בחפ"ק בכנען והיה לנו את עטיה, קצין בדרגת סגן מ-8200, שישב עם מ"ק 300 והאזין לסורים. הוא ישב בחפ"ק על ידנו והיה מחובר אליי בקו טלפון. תקפו את רמת הגולן, בין היתר חטיבה 3. מנו [שקד] היה מח"ט 3. ואז עטיה מתקשר איתי ואומר – חנן, תגיד לדדו שייתן פקודה למנו לתקוף את חפר וקופירה [מתחמי צבא וכפרים בגזרה האמצעית], אמרתי לו למה? אז הוא אומר כי הם קיבלו פקודת נסיגה. אז אמרתי לדדו – האלוף, תן פקודה למנו לתקוף את חפר וקופירה, והאלוף נתן למנו את הפקודה בלי לשאול אותי למה. וכשהסיפור נגמר הוא קרא לי ואמר לי – 'האנס, מה נהיה?'. אז אמרתי לו – עטיה אמר שהם קיבלו פקודת נסיגה.

"אתה מבין? ככה זה עבד. זה שמע לזה, וזה האמין לזה, בלי פקפוקים ובלי ספקות ובאמינות מלאה. אני למנו סיפרתי את זה רק לפני שנה, הוא לא ידע את הסיפור. מנו היה סמג"ד שלי בגדוד 51 ואחר כך קצין אג"מ של הפיקוד, איש חכם ואמיץ. היינו כמו משפחה כזו, מאוד מלוכדים. הסיפור הזה מראה את מערכת האמון שהיתה בין כולנו".

אנקדוטה מסיום המלחמה: "אני זוכר את מוישה בריל עולה עם חטיבה 45 ומטפס למסעאדה, כובשים את כל הסיפור ואז דדו עם חיים בר לב [סגן הרמטכ"ל] ועם מוישה בריל ועבדך הנאמן, ואני לא זוכר מי עוד, עם הליקופטר עולים על הכתף שממנה רואים את כל העמק למטה. והם עומדים ובוכים – דדו וחיים בר-לב ו'מוישה מלחמה' [בריל], ככה קראנו לו כי הוא היה הלוחם הגדול והתוקף, ותמיד מכין מפות עד המדבר הסורי. והם שלושתם עומדים עם דמעות בעיניים. לא יאומן, איזו התרגשות".

סיפור החפ"קים

באלבום תמונות למזכרת שקיבל חרנ"ם עם סיום שירותו בפיקוד צפון ב-1968 נמצאו כמה סיכומי חפ"קים של הפיקוד מהשנים 1967-1966. חרנ"ם מספר: "בכל חפ"ק היה לנו אלבום שבו היו חותמים כל מי שהיו שם. בכל חפ"ק היו עושים את זה. ג'מקה הוא שיזם את זה בשביל ההיסטוריה שלנו. לא ראיתי את האלבום הזה המון שנים".

הנה פירוט החפ"קים מתוך האלבום. בכחול – הערות הבלוג.

באחד החפ"קים של פיקוד צפון. מימין מנו שקד, אל"מ לא מזוהה

באחד החפ"קים של פיקוד צפון 1966. מימין קצין האג"מ הפיקודי מנו שקד, חנן חרנ"ם, אל"מ לא מזוהה וסא"ל זלמן גנדלר הקמ"ן הפיקודי

חפ"ק הבוסטר [בין תל קציר להאון, מתחת לרמה], 22 בפברואר 1966

נפתח ב-220500 על-ידי סגן כוויתי. השתתפו: אלוף דוד אלעזר, קצין אג"מ יעקב שטרן, קמ"ן זלמן גנדלר, מח"פ סא"ל אריה לוי, מקש"פ סא"ל הלל כרמלי, קצין מבצעים, קצין קשר קווי, ע' קמ"ן חנן חרנ"ם, קצין רדיו, קצין אפסנאות שמעוני, קצין אוויר 3. אורחי החפ"ק: הרמטכ"ל יצחק רבין, מח"ט 14, קצין … פיקודי, קתמ"ר …, רמ"ח מבצעים אל"מ יצחק חופי, קצנ"ר, קמ"ט ועש"ן, מפקד שדה דב, מפקד הגייס.

סיכום חפ"ק: רוב חברי החפ"ק בילו 'עלי גלי' במשך כל הלילה בטבריה והגיעו 'רעננים' לחפ"ק (מיובשים). בשעה 1310 אכלנו סטייקים. סך הכל היה רק בתחילה מתוח. לא ירו בחפ"ק זה, לא אנחנו ולא הם על אף כל התחזיות. עבדנו ביום זה בשני טרקטורים רכים פרט לשלושת המשוריינים שגם מהם התקלקל אחד. העבודה ברכים היתה בשולחן [חלקת השולחן]. החפ"ק נסגר ב-221700. תוצאות החפ"ק: דיסקוס [חריש] של [חלקות] הבוסטר, הפרסה ושולחן קטן. ללא ירי. מסתבר כי מוקדם הוא לסכם: בכל אופן ירו ממזרעה מספר צרורות משני מק"בים ואנו ענינו במכות מוות של 30 מ"מ והכל הסתיים ב-221631. בדיחת החפ"ק: גבר עם כנפיים… רקד… אמרה לו בן…בגדוד… התעלף.

חתימות הנוכחים בחפ"ק הבוסטר

חתימות הנוכחים בחפ"ק הבוסטר 1966

חפ"ק דפיקת ההטיה – מבצע רוח 14 ביולי 1966

אנו פעם שנייה בחפ"ק החדש. היום חם ומחניק, חלונות קטנים וסורגים. השתתפו: האלוף, הרמ"ט, קצין אג"מ, קמ"ן, מקש"פ, קצין אפסנאות בדימוס, קצין שלישות, ע' קמ"ן, קמב"צ, ע' קצין קשר, רל"ש האלוף, ע' ק' אג"מ, קצין ביטחון, קצין קשר קווי, קצין רדיו, קצין מערך, קצין שטח. אורחי החפ"ק: הרמטכ"ל, ראש אג"מ, ראש אמ"ן, מפקד גייס, ראש מה"ד, אלוף בר-לב [סגן הרמטכ"ל], ע' ראש אג"מ, רמ"ח אוויר, נציג אוויר 3, נציג אוויר 4.

סיכום: יום היסטורי היה לחפ"ק זה. חיל האוויר תקף את ההטיה הסורית!! נשבר הקרח לאחר תקופת 'שקט' מזופתת. דפקנו טרקטורים, נ"מ, תחמושת והפלנו מטוס מיג 21 [מזרחית לכינרת]. הטייס צנח. הרגשה נפלאה היתה לנו בחפ"ק זה. כן ירבו כאלה ועוד אחרים. לא הספקנו להחתים את המשתתפים [באלבום], וכל זאת בגלל קוצר הזמן וחשיבות ניצול האירועים. אין דבר, יחתמו רטרואקטיבית. זה שלא אכלנו – מילא. תארו לכם – אנו מוכנים לוותר על אוכל, העיקר שיהיו חפ"קים 'פעילים'.

חפ"ק "רקפת" – נפתח 15 באוגוסט 1966 עד 262140

כנף המיג 17 שהופל לכינרת

כנף המיג 17 שהופל לכינרת בירי ממקלע

החפ"ק נפתח בערך בשעה 0930 בפלגה 788 [יחידת משמר הכינרת של חיל הים] בגינוסר כתוצאה מ-א') עליית נמ"כ [נושאת מכוניות] על שרטון דרומית למסעודיה. ב') ניסיונות חילוץ שעלו בתוהו עוד באותו בוקר. ג') תקיפת שני הנמ"כים ע"י 4 מטוסי מיג 17 של חיל האוויר הסורי.

בחפ"ק נכחו משעות הבוקר: האלוף דוד אלעזר, מפקד חיל הים אלוף שלמה אראל, קצין ציוד חיל הים, מפקד בנ"ח חיל הים, קצין מק"ט כינרת, קצין אג"מ, קצין קשר, ע' קמ"ן. הגיעו אחר כך: קצין שטח, רפ"ק יוחנן יוסף (הנזי) [רס"ן בחיל הים, מפקד הנקודה הימית בכינרת, שהיה מוסווה כקצין שיטור ימי], קצין אלחוט, קב"ט, הטורקי (שייטת 13), גשש חנן, רמ"ט פיקוד צפון, קמ"ן. אורחי כבוד: ראש הממשלה ושר הביטחון לוי אשכול, הרמטכ"ל, ע' ראש אג"מ אלוף רחבעם זאבי, רמ"ח מבצעים, ראש אמ"ן, קצין הנדסה, קצין חימוש, ד"ר קורדובה, רל"ש האלוף.

סדר כרונולוגי של האירועים: א') "רקפת" על שרטון 150330. ב') "יסמין" מנסה לחלץ 150450 ועד 0700 בפיקודו של הנזי. ג') תקיפת "רקפת" ע"י 4 מטוסי מיג 17 שעה 0845. ד') הנזי (הלוא הוא רב פקד…) מפיל מטוס מיג 17 לכינרת בערך 0850. ה') ניסיונות חילוץ של ה"רקפת" מ-151300 ועד 160330 עלו בתוהו. ו') גם הנסיונות בהמשך עלו בתוהו עד אשר ב-261840 חולץ הנמ"כ ונגרר לחוף. הוא הגיע לשם ב-26 לחודש ב-2140.

חפ"ק זה היה ארוך מאוד, מורכב מאוד והשתמשו בו ברפסודה, סקלבות [סירות דיג], נמ"כים, אמבולנסים, סירות גומי, בר 10, סירות דיג, סירות אזרחיות, שייטת 13, אנשי פיקוד צפון, אנשי פלגה 788.

חפ"ק זה אינו זכור לנו לטובה כמו החפ"קים האחרים כי לא אנחנו ניהלנו את העניינים, אלא … וזה כמובן לא מרצוננו. אנו רצינו לנהלו, אך אמרו לנו: גם ימאים רוצים אתם להיות?

חרנ"ם באחד החפ"קים

חרנ"ם באחד החפ"קים

מיפקדת חפ"ק גלעד – כנען 5 במרץ עד 9 במרץ 67

החפ"ק ומיפקדת כנען נפתחו ע"י גדודו של הלל [הכוונה לקצין קשר פיקודי סא"ל הלל כרמלי] ב-5 במרץ בבית ההבראה אשר בהר כנען. החפ"ק התחיל במזג אוויר מעונן, גשם ומבול, קר מאוד, ירד אף שלג בליל 7-6 מרץ. לו ראיתם את חיילינו וקצינינו משחקים בשלג הייתם מתמוגגים. הפסדתם. בכלל, מה שקרה פה הוא שהלל רצה לתרגל את פריסת גדוד הקשר, ולקחו והדביקו לו בהזדמנות חגיגית שכזו – חפ"ק. בתקופה זו היה נחמד, העבודה היתה בסדר, האחריות היתה גדולה והתחמושת בסדר. אווירת המקום .. הקור בבתי האבן עם המדורות שיחקו תפקיד רציני באווירה הטובה. מה שהיה לא בסדר הוא כי לא היו "גברים" במקום. תשאלו למה? פקט! המרכזניות ישנו עם כלבים במיטותיהן במקום… הא? בכלל, היו פה כ-85 בנות מתוך אוכלוסיה של כ-450 איש. כן, שכחתי לציין את הפרחים היפים שבמקום.

השתתפו בחפ"ק זה: האלוף, הרמ"ט, קצין אג"מ, קמ"ן, ק' אפסנאות, קשל"פ, מקש"פ, ע' קצין אג"מ, ע' קמ"ן, קמב"צ, ע' מקש"פ, ע' קשל"פ, קב"ט, רל"ש האלוף ועוד. כן השתתפו עוד כ-25 קצינים [לא ברור מאיפה]. אורחי החפ"ק: הרמטכ"ל, ראש אג"מ, רמ"ח מבצעים, רע"ן מבצעים ועוד.

חפ"ק 13.2.66

אורחים: הרמטכ"ל, ראש אג"מ, מפקד חיל האוויר, מפקד הגייס, רמ"ח מבצעים.

תוצאות: תולמה ונשתלה חלקת ה-100 דונם (20 דונם מזרחה ל-ADC). הושמדו שני טנקים בג'לבינה, עמדות רבות בתל הילאל וג'לבינה נפגעו. הסורים ירו גם משלוש סוללות ארטילריה.

בדיחת החפ"ק של יהודה רייף, שסיפר על החלבן והאשה היפה שפגש… עד אשר… אמר לבעל… אם אני אשמור עליך!

__________________________________________________________________________________________________________________

3 מחשבות על “חנן חרנ"ם – ע' קמ"ן צפון

  1. זוכר שטחים כמו הבוסטר חלקות השולחן הסלק והקטניות. תל קציר היתה נקודה קטנה על המפה, היה קשה להגיע אליה. גרעין נח"ל קטן ממזרח לכנרת נקוד על המפה. אוטובוס אחד ביום… ומהתחנה ללכת בעליה בחום הנוןראי. מגרש כדורסל היה בצד המזרחי של המשק קרוב לגבול אז גם כדורסל לשחק בשקט לא יכלנו. אבל עשינו הכל מאהבה ומסירות.

  2. ציפיתי ליותר מידע מעוזר קמ"ן פיקוד צפון.
    אמנם הוא הזהיר מראש: "קח בחשבון שאני כמעט ולא זוכר שום דבר מהתקופה ההיא."

    חבל נורא, רציתי לדעת את התשובות לשאלות הבאות:
    1. מה ידע המודיעין על הנ"ט במוצבים הסוריים ממערב לתל פאחר?
    2. האם זוכר מודיעין מהאזנות בזמן אמת לרשת תל פאחר?
    3. האם זוכר האזנות לטנקים בגזרה? (יש לכך רמז ביומן המבצעים של החטיבה)
    4. מה זוכר על תיחקור השבויים מתל פאחר? (הרי היו 22 שבויים ומה אמרו נכתב בספר של המאירי שהיו לו מהלכים אצל דדו)
    5. איך הגיע המידע על השבויים לספר של המאירי?

    חרנ"ם, בבקשה, אולי בכל זאת אתה זוכר משהו?

להשאיר תגובה

