בו ברגע נפגעו שני זחל"מים

דו"ח מ"פ הנדסה 265 שפעל ת"פ חטיבה 8 בהבקעת הרמה הסורית מגלה פרטים נוספים על אירועי גדוד הטנקים 129 וגדוד חרמ"ש 121 * צילום חדש מזווית אחרת של שני זחל"מים פגועים ליד גבעת האם ואיתור של מש"ק הנדסה שהיה על אחד מהם מגלה: הצילום המפורסם של הזחל"ם הפגוע אינו של סמג"ד 121 שעליו נהרגו 7 לוחמים, כפי שנכתב כאן לא פעם, אלא של פלוגת ההנדסה 265

זחלם שנפגע ליד גבעת האם [צילום: "קורביס"]

זחל"מי הנדסה שנפגעו ליד גבעת האם בתחילת ההבקעה אל הרמה הסורית ב-9 ביוני 1967 [צילום: "קורביס"]

לפני מספר חודשים מצאתי ברשת את הצילום העליון – שהוא גירסה נוספת לצילום המפורסם [כאן מתחת] שעלה כאן פעמים רבות ומשוייך ל"זחל"ם המוות" של סמג"ד 121, משה חביב, שספג פגיעה ישירה באיזור גבעת האם והתפוצץ על יושביו. התמונה הקשה של החיילים השרופים וההרוגים ליוותה מאות רבות של לוחמים מחטיבה 8 וחטיבה 1 שחלפו על פניו בדרך למשימות ההבקעה שלהם.

מתחת לגבעת האם: כוחות צה"ל חולפים על פני זחל"ם המוות של גדוד 121

הצילום המפורסם מתחת לגבעת האם: כוחות צה"ל חולפים על פני זחל"מים שנפגעו

2015, הדרך העולה לגבעת האם: המקום בו נפגעו זחל"מי ההנדסה

2015, הדרך לגבעת האם (הנקודה המרוחקת – התחלת העלייה): המקום בו נפגעו זחל"מי ההנדסה. השוו לצילום העליון

דו"ח סיכום של מפקד פלוגת הנדסה 265, רס"ן אפרים זיו, שמתפרסם כאן, מגלה כי היו שני זחל"מים נוספים שנפגעו בתנועה מגבעת האם, וכי מפגיעה זו נהרג אחד החיילים ונפצעו שלושה. שם ההרוג לא צוין בדו"ח הסיכום.

בזמנו הגיב כאן אדם בשם יצחקוב שטען כי בצילום מופיעים זחל"מי ההנדסה וכי ההרוג היה משה מוסבי. ואכן, חיפוש ברשימת חללי הרמה הסורית גילה כי מדובר בטוראי משה מוסבי בן 23, ששוייך כאן תחילה להרוגים בזחל"ם סמג"ד 121. מוסבי היה חייל מילואים בהנדסה, שנהרג בזחל"ם פלוגה 265 שפעלה ת"פ חטיבה 8. לפיכך, מספר הרוגי הזחל"ם מגדוד 121 הוא שבעה ולא שמונה.

לפיכך, היו שני צמדים של זחל"מים שנפגעו תוך זמן קצר בזה אחר זה על אותו ציר שמתחת לגבעת האם: זוג זחל"מי ההנדסה עם הרוג ושלושה פצועים, וזוג זחל"מי חרמ"ש 121 שעליו נהרגו חמישה ונפצעו שלושה. שניים נפטרו מאוחר יותר בבית החולים בגלל הכוויות, ולמעשה רק הנהג שנפצע נותר בחיים.

איתרנו את יורי יצחקוב ושוחחנו איתו. במלחמת ששת הימים הוא היה מש"ק הנדסה במילואים בן 23, שנסע בזחל"ם השני שנראה בצילום. מאחורי הזחל"ם השני נראה טרקטור שעסק בהכשרת הדרך ונפגע אף הוא. יצחקוב ידע לזהות באופן מוחלט כי התמונה מציגה את שני הזחל"מים מפלוגת ההנדסה שלו.

יורי יצחקוב

יורי יצחקוב

הנה סיפורו של יצחקוב: "עלינו לפני גבעת האם אחרי כמה טנקים של בירו [מג"ד 129], היתה שם הפגזה קשה ואמרו לנו לחכות. בינתיים העלו עוד טנקים ואת החרמ"ש שעברו אחרינו. הזחל"ם שלנו עצר על קו רקיע וביקשתי מהמ"מ שהיה בזחל"ם הראשון להמשיך כי היינו במקום מטווח. הוא סירב ואמר – קיבלתי הוראה לעמוד ואני עומד פה. בינתיים הייתי צריך דחוף להשתין וירדתי. כשהייתי למטה הנהג אומר לי שהתריס של הרדיאטור נפתח ושאסגור אותו. באתי עם היד לסגור את המכסה ואז נפל לידינו פגז, העיף אותי כמה מטרים אחורה. כשהתאוששתי נודע לי שנהרג לנו חייל ונפצעו כמה חיילים משני הזחל"מים וגם הטרקטור מאחורינו נפגע [לסיפורו של נהג הטרקטור משה יוסף פרידמן שנפצע – לחצו כאן]. הרדיאטור נפגע והחלו לנזול מים והזחל הושבת.

מוסבי ז"ל

"הגעתי להרוג שלנו, מוסבי משה, שמתי אותו בישיבה על הזחל וחיכיתי שיגיעו לפנות אותו. נתתי הוראה לחבר'ה לרדת לחורשה למטה. כשעבר קומנדקר העמסתי עליו את הגופה וירדתי. למחרת כשעליתי חזרה לקחת את הדברים שלי מהזחל"ם ראיתי שלא נשאר שום דבר. הזחל"ם נדלק ונשרף".

האם ראית את זחל"ם גדוד 121 שהתפוצץ? יצחקוב: "הזחל"ם של 121 שבא אחרינו נפגע 200 מטר קדימה מאיתנו. יכול להיות שהוא נפגע מהמטח שאנחנו ספגנו".

כל הזמן חשבנו שתמונת הזחל"מים הפגועים הם מהאסון של גדוד 121. יצחקוב: "חרה לי שכתבו שזה זחל"ם של 121. ברור לי שזה הזחל"מים שלנו. על הראשון יש הלמניה ואצלנו היה גדר קונצרטינה שרואים בצילום והטרקטור שנפגע מאחורינו וגם הוא בתמונה. המפעיל של הטרקטור היה בחור דתי עם זקן שקיבל רסיס בברך".

חיזוק נוסף לדברי יצחקוב: בהגדלה של הצילום אפשר לראות שהזחל"ם שלו הוא ללא מכסה הרדיאטור.

הזחל"ם של יצחקוב בהגדלה. ניתן לראות כי מכסה המנוע חסר

הזחל"ם הפגוע של יצחקוב בהגדלה. מכסה הרדיאטור חסר

הוא מציין כי למחרת בכפר סאלד הוא סיפר שהיה בזחל"ם שנפגע, אבל זכה לחוסר אמון. "אמרו לי – מה פתאום היית על הזחל"ם שהתפוצץ? כולם שם נהרגו. אמרתי להם – נהרג לנו רק אחד. הם התכוונו לזחל"ם של 121, וזה מה שעיוות את הכל".

אגב, יצחקוב היה בצוות החיפוש שיצא ביום שבת 17 ביוני 1967 לחפש את רס"ן רפי מוקדי, מ"פ הסיור שנפגע ונהרג מול מוצב סמוך לקלע, לאחר שלקח את הפיקוד מבירו על גדוד 129. יצחקוב זוכר אותו שוכב על הצד, עם יד על החזה ומשקפת שמונחת עליו.

עד כאן סיפורו של מש"ק ההנדסה יצחקוב.

פלוגת ההנדסה 265 היתה עם חטיבה 8 מתקופת הכוננות במאי 1967 ועד ה-7 ביוני באיזור הר צניפים, בלחימה מול מערך השריון המצרי בכונתילה. ב-7 ביוני נשלחה מרבית החטיבה לצפון והפכה לכוח המוביל והעיקרי בהבקעת הרמה הסורית.

להלן דו"ח סיכום של המ"פ רס"ן אפרים זיו. הטקסט בכחול – הערות הבלוג. מקור: ארכיון צה"ל.

דו"ח מ"פ הנדסה 265

"ביום ד' 7 ביוני 67 ניתנה פקודה לנוע צפונה לעבר שדה תימן ובהגיע הפלוגה למקום זה ניתנה פקודה לעלות צפונה ולהתכנס בעין זיתים. במקביל לתנועה בוצעה קבוצת פקודות חטיבתית, בה הוקצו המשימות ליחידות החטיבה, במסגרת תקיפת הרמה הסורית בגזרת החטיבה.

בשעות הבוקר המוקדמות בוצע סיור מפקדים בגזרת החטיבה (גבעת האם ומזרחה). בו במקום נקבעו צוותים סופיים כמפורט להלן: א') הפלוגה פחות מחלקה צוותה לגדוד 129. משימתה היתה התגברות על מכשול טבעי מלאכותי על מנת לאפשר התחברות לרשת הדרכים שמעבר לקו הירוק. ב') מחלקת חה"ן צוותה לגדוד 121, המשימות כנ"ל.

סדר התנועה בגדוד 129 היה: א') פלוגה ז' [הפלוגה של נתי הורביץ שהובילה את גדוד 129]. ב') מיפקדת פלוגת החה"ן. ג') מחלקת חה"ן מס' 2. ד') פלוגה פ'. ה') מחלקת החה"ן מס' 1 (יתר הכוחות לא יפורטו).

משהחלו הטנקים לנוע הונחתה אש אויב ארטילרית על הכוחות שעמדו בשדרה לאורך ציר הדרך באיזור גבעת האם. במקום זה נוצר פקק. מחלקת חה"ן מס' 1 שהיתה אחרי פלוגה פ' לא יכלה לתמרן. לאחר שהאש נעשתה יותר ויותר מדויקת פקד המ"מ לקפוץ מהזחל"מים ולתפוס מחסות בצידי הדרך. בו ברגע נפגעו שני זחל"מים בפגיעות ישירות ונשרפו. חייל אחד נהרג ושלושה חיילים אחרים נפגעו ופונו לאחור.

המקום בו נפגעו שני זחל"מי ההנדסה. הנקודה באדום בגבעת האם: המקום בו נמצא כיום זחל"ם שנפגע בקרב תל פאחר

המקום בו נפגעו שני זחל"מי ההנדסה. החצים בוורוד – נתיב ההתקדמות של חטיבה 8 מזרחה. הנקודה באדום בגבעת האם: זחל"ם שנפגע בקרב תל פאחר שהוצב במקום

מיפקדת הפלוגה ומחלקה 2 המשיכו לנוע בעקבות פלוגת הטנקים ז'. הטנקים הצליחו תוך ניהול תנועה ואש להתגבר על המכשולים ומשום כך לא הופעלה מחלקה 2 למשימות חה"ן, אלא המשיכה לנוע בעקבות הטנקים, מלבד מילוי תעלת קשר בסלעים על מנת להקל מעבר זחל"מים שנעו בעקבות הכוח.

משלא פנתה פלוגת הטנקים ז' שמאלה לעבר זעורה, כנראה בשל ניהול קרב ש' ב-ש' עם אויב באיזור סיר א-דיב, אלא המשיכה לנוע ולהשמיד אויב בכיוון זה, המשיכה מיפקדת הפלוגה ומחלקת חה"ן 2 בעקבות הטנקים לעבר סיר א-דיב. במקום זה נפצע מג"ד 129 ופונה לאחור. במקומו מונה מ"פ הסיור רס"ן רפי מוקדי ז"ל.

חילוף זה גרם לשהות-מה בכפר וכשחלפה מיפקדת הפלוגה ומחלקת החה"ן מס' 2 על פניו הוא הורה למ"פ החה"ן לנסות בהזדמנות הראשונה לנוע צפונה (למשוך לשמאל) ועל-ידי כך לחזור לציר המקורי בהקדם.

מיפקדת הפלוגה ומחלקת חה"ן 2 המשיכו לנוע, אך בהגיעם ליציאה המזרחית של הכפר לא ניתן היה להמשיך לנוע בשל קרב ש' ב-ש' שניהלה פלוגת הטנקים ז' במרחק עשרות מטרים ממיפקדת הפלוגה. בינתיים הצטרף המג"ד (רס"ן מוקדי) אל כוח החוד. הטנקים המשיכו לנוע עוד מספר עשרות מטרים ונעלמו בשטח מת במדרון קדמי.

מיפקדת הפלוגה ומחלקת החה"ן 2 היו לכודות בתוך הכפר מבלי יכולת לתמרן. אותה שעה החלה הנחתה ארטילרית (כנראה ממרגמות קלות), אך הפגיעות היו מדויקות בהחלט. כתוצאה מכך נפגעו קל מספר אנשים, ביניהם הסמ"פ ומ"מ 2. ההנחתה הראתה שיש לעזוב את הכפר בהקדם בשל הטיווח המדויק של אש על מוצבינו. משלא ניתן לנוע קדימה ולא לאגפים, הדרך היחידה היתה תנועה לאחור למבואות הכפר ומשם לציר המקורי לעבר זעורה, בעקבות יתר החטיבה.

לאחר התגברות על מספר תקלות טכניות וטיפול בפגועים, החלה התנועה מערבה. בו ברגע נפתחה אש של כוחות צה"ל שהיו במעלה הדרך. מ"פ החה"ן הורה ברשת החטיבתית "חדל", אך האש לא פסקה ואז נזרקו מספר רימוני עשן צבעוניים כסימן מוסכם לזיהוי כוחותינו, ואז פסקה האש.

כוח החה"ן המתין במרחק 300 מטר מערבה מהכפר ולאחר דיווח לקצין האג"מ [של חטיבה 8] הורה האחרון להמתין במקום זה עד להוראה חדשה. במקום זה בוצעה התארגנות. הפצועים פונו, לרבות הפצועים של פלוגה ז' ופלוגת הסיור. במקום זה בוצעו שני מעברים בשטחים החשודים במיקוש לעבר טנקים שהיו תקועים במקומות אלה, כדי שאפשר יהיה לחלצם.

לקראת ערב נתקבלה פקודה ע"י קצין האג"מ להתחיל בשיפור הדרך (שאגב נוצרה כתוצאה ממעבר מספר רב של כלי רכב) ולבצע סימון ושילוט לילה לאורך ציר הדרך, וכמו כן לנווט ולהוביל דרגים ותגבורת רק"מ לעבר זעורה. מאחר והדחפורים לא נמצאו באיזור ובאותה שעה גדוד 602 [הנדסה] ביצע את פריצת הדרך, ביצעה הפלוגה את בחירת התוואי ושילוט הציר, ובשלב מאוחר יותר קיבלה הפלוגה פקודה לאבטח את צומת סיר א-דיב/דרך הנפט, ולהמתין במקום זה עד להודעה חדשה.

למחרת הורה קצין האג"מ לנוע לעבר קלע, לאבטח את המקום ולקבל את האחריות לטיפול בשבויים. השבויים פונו עוד באותו לילה בליווי משטרה צבאית.

למחרת ניתנה פקודה לדלג עם הכוח לאיזור קונייטרה ולהתארגן במקום. במקום זה שהתה הפלוגה עד לירידה מהרמה".

צילום שפורסם בעיתונות בזמנו: זחל"ם צה"ל שנפגע ברמה הסורית ומתחתיו מה שנראה גופת חייל

צילום שפורסם בעיתונות בזמנו: זחל"ם צה"ל שנפגע ברמה הסורית ותחתיו גופת חייל

משימות מחלקת חה"ן 3

"מח' חה"ן מספר 3 הועברה ת"פ גדוד 121 בעין זיתים. ביום ו' ה-9 ביוני 67 בשעות הבוקר נע גדוד 121 בכיוון כפר סאלד כשמחלקה 3 נעה בכוח הפריצה בפיקוד הסמג"ד אחרי כוח הטנקים שנע לפניו.

מהרגע שעבר הכוח את הגשר (לפני כפר סאלד) [הכוונה כנראה ל"גשר יוסף" ליד קיבוץ עמיר] הונחתה עליו אש אויב ארטילרית חזקה לאורך כל הציר בכיוון גבעת האם. הכוח השתהה בתנועה קרוב לחצי שעה והתנועה ארכה בעצלתיים.

סדר התנועה היה כדלקמן: א') זחל"ם סמג"ד. ב') שני זחל"מי נ"ט. ג') מחלקת חה"ן 3. ד') מחלקת חבלה גדודית. ה') פלוגת חרמ"ש.

הדרך העוברת כיום ליד גבעת האם, בזווית די קרובה לצילום העליון - המקום שבו נפגעו שני זחל"מים

הדרך העוברת כיום ליד גבעת האם בזווית דומה לצילום העליון – המקום שבו נפגעו שני זחל"מים. הזחל"ם בצילום כאן – נפגע בקרב של חטיבה 1 בדרך ההטיה לא הרחק מתל פאחר, והובא לכאן לפני מספר שנים כנקודת ציון לתחילת הבקעת הרמה הסורית

עם הירידה מגבעת האם בכיוון מזרחה נפגע זחל"ם הסמג"ד פגיעה ישירה, כשמיד אחריו נפגע זחל"ם נ"ט. נוצרה אנדרלמוסיה בשטח כשכל הזחל"מים מפוזרים בו. המנשא בזחל"ם מ"מ 3 נפגע כתוצאה מן ההפגזה והמוקשים שפוזרו בשטח. תוך כדי ארגון הכוח לתנועה מחדש על גבי גבעת האם, דיווח מ"מ 3 למג"ד ברשת הגדודית על הפגיעה וקיבל הוראה להמשיך בתנועה.

באותה שעה עקפו פלוגות החרמ"ש (שהיו במדרון אחורי מערבי של גבעת האם) את מח' חה"ן 3 ומחלקת חבלה גדודית, כשהאחרונים הצטרפו מיד בהמשך התנועה. לאחר שנכבש אחד המוצבים ניתנה הוראה למחלקת חה"ן 3 לפרוץ מעבר חי"ר מהגדר לעבר תעלות הקשר. לאחר מכן ניתנה פקודה ע"י המג"ד להצטרף אליו אחרי הטנקים בראש הטור.

בשעות אחה"צ פעלה מחלקת חה"ן 3 כמחלקת חרמ"ש, שתפקידה היה לסרוק את אחד הרכסים לכיוון צפון-מזרח. חניון הלילה נערך בשטח ולמחרת בבוקר סופחה מח' חה"ן 3 לפלוגה מסייעת בתנועה בכיוון קונייטרה על ציר קלע-קונייטרה.

הכוח הגיע למבואות קונייטרה בשעות אחה"צ והתארגן לחניון לילה חטיבתי בכניסה המערבית לעיר (ליד המחנה הצבאי). למחרת חזר הכוח על יחידותיו לאותן עמדות מאש ואז ניתנה פקודה למחלקת חה"ן 3 להצטרף ליחידת האם ששהתה בכפר קלע".

39 מחשבות על “בו ברגע נפגעו שני זחל"מים

  1. יכול להיות שזכורים לך שני זחלמים פגועים בלבד ואלה היו של החרמ"ש 121 כי על ידם שכבו ההרוגים שטרם פונו וזה המראה שנצרב בזכרונם של כל מי שעבר שם.

    כרגע סיימתי לשוחח עם יורי יצחקוב שהיה מש"ק הנדסה בזחלם ההנדסה השני שמופיע בצילום, וזיהה את הזחלמים הללו כזחלמי הנדסה על פי ההלמניה ועל סמך הטרקטור שמאחוריהם שגם הוא נפגע ושהמפעיל שלו היה בחור דתי.
    מוסבי, חלל ההנדסה, נהרג בזחלם שעליו היה יצחקוב שמספר שהוציא את גופתו מהזחלם ולאחר מכן הם התפנו למטה לחורשה שמדרום לגבעת האם. ביקשתי ממנו שיכתוב כאן את מה שעבר עליו. נחכה בסבלנות.

    אהבתי

  2. ביום שישי ב-9 לחודש בשעות הבוקר המאוחרות נענו בשיירה לכוון גבעם האם לכוון הגבול הסורי.מאחר והחליטו שעלינו להמתין כשי להזרים עוד כוחות שיריון החלה הפגזה כבדה על כל האזור.מפגז אחד נהרג מוסבי משה ונפצעו אחרים בינהם מפעיל הטרקטור וכמו כן הזחלם השני הושבת מכניסת רסיס לרדיאטור.מחוסר ברירה שלחתי את חיילי שני הזחלים למטה לחורשה וביקשתי מהם להשאר בקשר עין פיניתי את ההרוג מהזחלם וחיכיתי לפנות אותו עם חברי בסל אהרון.ומיד לאחר הפינוי נענו גם אנו לכוון החורשה.וכשחזרנו לזחלמים כדי לקחת את הציוד האישי עם מנות הקרב ראינו אותם שרופים כשבזחלם הראשון ראינו פגיעה ישירה שפגעה בתוך הזחלמם.וכל זה היה כמה מאות מטרים לפני עמדת האו"ם בגבעת האם. לדעתי גם הזחלם המדובר של גדוד 121 היה לפני גבעת האם.

    אהבתי

    • שלמה מן ויורי יצחקוב היקרים,
      אני נכדה של משה מוסבי ז"ל, אחת מתוך 9,
      תודה על השיתוף והמידע, זה נותן לנו המון, מבהיר ומחדש דברים שאף פעם לא היה את מי לשאול.
      יורי, זה כל כך מנחם לשמוע שדאגת לו, ושהיה אכפת לך מכבודו כך שדאגת שיפנו אותו, אשרייך! רק ה' יכול לשלם את שכרך העצום!
      תודה תודה! ותמשיכו!

      Liked by 1 person

      • שלום לך נכדתו של משה המנוח.הרגשתי חובה כמפקדו הישיר לפנות את גופתו כדי שלא יעלם בסערת המלחמה ומצד שני הייתי חייב להגיע לשאר המחלקה.העיקר שהכל עבר כפי שכולנו ציפינו וכל דבריו האישיים עברו לסבתך. חג עצמאות שמח.

        אהבתי

        • מרגש שנכדים נפגשים עם סיפור לחימתם ונפילתם של סבם ,
          כאן באתר נעמוש.
          ולו רק בשביל זה היה כדאי.
          תודה לשלמה מן ,
          ויישר כח ליורי יצחקוב .

          אהבתי

  3. א] עיון מדוקדק בשלושת התמונות שבפוסט זה מגלה בצורה *ודאית*, ששני הזחל"מים הנראים בתמונה הידועה, הם-הם הזחל"מים הנראים בתמונה הצבעונית שהתפרסמה בראש פוסט זה, זאת בעוד הזחל"ם שתמונתו פורסמה בשעתו באחד העיתונים (עדיין לא הוברר באיזה. הקטע המצולם הוא מהאלבום של זמיר) הוא זחל"ם *אחר*. אציין כאן פרט *אחד* המעיד על כך: בתמונה שבעתון נראה כיצד דופן שמאל של הזחל"ם פגועה, בעוד ובתמונה הצבעונית נראה הזחל"ם הראשון (זה שמאחוריו הלמניה) כשדופן שמאל שלו שלמה.

    ב] לענין עדותו של יצחקוב שהובאה כאן בתגובה, על "הטרקטור שמאחוריהם שגם הוא נפגע ושהמפעיל שלו היה בחור דתי": באשכול ב'פרש' הבאתי קטע מסיפורו של הטרקטוריסט הדתי שנפצע. הקישור שנתתי שם כבר השתנה, והנה קישור מתוקן:
    http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=28768
    וראו גם:
    http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=20420

    אהבתי

    • באותו אשכול ב'פרש' ציינתי גם ששני זחל"מים פגועים נראים גם בסרט השיחזור (שנערך כמה חודשים אחריי המלחמה, כאשר לכבוד השיחזור הם אף הועלו שנית באש), וכעת, בצפייה חוזרת, ברור שהשניים הנראים בסרט הם אלה של ההנדסה (מהתמונה המפורסמת ומהתמונה הצבעונית שלמעלה. ההלמניה נראית בבירור מאחורי הזחל"ם הראשון).
      http://www.fresh.co.il/vBulletin/showthread.php?t=542422#post4432642

      אהבתי

      • בזמן מלחמת ששת הימים היה ניתן לזהות את הזחלמים של ההנדסה של ידי ההלמניה מאחור וגדר הקונצרטינה על התוף מקדימה.
        ואכן צודק שלמה רק להוסיף כי הזחלם הראשון נפגע קשה ביותר בגלל שלדעתי פגז מרגמה פגע בתוך הזחל וקרע את דפנות הזחל.

        אהבתי

    • עוד משהו קטן:
      ב'פרש' (שם) העתקתי מסיפורו של נתי גולן על המראה הנורא של כל יושבי זחל"ם מחלקת החבלה: "עברנו *מימינו* וכל מי שראה את המראה כבר שיקשק", ועל זה הערתי (בהתייחס לתמונה הידועה): "בתמונה המדוברת נראים הכוחות עוברים משמאלו (שמאלם, ליתר דיוק, שהרי הם שניים … ). אך אולי לא דייק, הוא או רושם דבריו, ואין להתפס לקטנות".
      ולפי הנראה כעת, אפשר שדווקא כן דייק, שהרי שני הזחל"מים שבתמונה, שהכוח עובר *משמאלם*, הם מסיפור אחר, של זחל"מי ההנדסה.

      אהבתי

  4. משום מה, מדברי הרב פרידמן ויצחקוב ניתן להבין כי זחל"ם אחד- הראשון עם ההלמניה- היה של ההנדסה- והזחל"ם השני, עם הגופה השרופה לידו, היה של גדוד 121. עובדה שיצחקוב פינה את ההרוג הראשון. הכלי שלו נפגע קלות. רק אח"כ הוא ראה את שני הזחל"מים שרופים. חומר למחשבה….

    אהבתי

  5. בני לידיעתך תמונת הזחלם עם הגופה לצידה אינה שייכת לשני הזחלמים שלנו.לדעתי זוהי תמונה של זחלם אחר. כי אני הייתי צמוד לגופה עד לפינוי ולפיכך לא רואים את תמונתי ותמונת חברי שחיכינו לפנות את ההרוג.

    אהבתי

    • "כי אני הייתי צמוד לגופה עד לפינוי ולפיכך לא רואים את תמונתי ותמונת חברי שחיכינו לפנות את ההרוג." – אולי לא הבנתי את המשפט הזה, אבל נראה לי שהתמונה הזו (הכוונה לתמונה הידועה ביותר, זו שהתפרסמה ב'במחנה') צולמה לאחר שכבר החיילים פונו משני הזחל"מים הנראים בה, כמסופר ב*תוספת* שבפוסט [כדי שכותבי התגובות כאן, ואני בתוכם, לא נצא 'טמבלים', יש לציין שרובם נכתבו לפני עריכה מחודשת של הפוסט…]: "הגעתי להרוג שלנו, מוסבי משה, שמתי אותו בישיבה על הזחל וחיכיתי שיגיעו לפנות אותו. נתתי הוראה לחבר'ה לרדת לחורשה למטה. כשעבר קומנדקר העמסתי עליו את הגופה וירדתי".

      אגב, זה אמנם לא מפורש במסופר עד כה, אך נראה מהתוכן שההרוג היה בזחל"ם הראשון.

      עוד משהו: את הנכתב בתגובה למעלה כי "בזמן מלחמת ששת הימים היה ניתן לזהות את הזחלמים של ההנדסה של ידי ההלמניה מאחור וגדר הקונצרטינה על התוף מקדימה." – יש להשוות לנכתב בראיון שלמעלה: "על הראשון יש הלמניה ואצלנו היה גדר קונצרטינה שרואים בצילום". בתמונות אפשר לראות שבשני הזחל"מים הייתה קונצרטינה מקדימה, ונדמה לי שגם על הזחל"ם השני נראה קצה של הלמניה (קצת שוכבת). בתמונה הצבעונית נראית למרגלות הזחל"ם השני 'חבילה' רצינית של קונצרטינה, וזה מלבד הגדר שעדיין קשורה עליו מלפנים (באותו גודל של זו שהייתה בחזית הזחל"ם הראשון, נפלה ממנו ונראית בתמונה הצבעונית למרגלותיו). יתכן, ואת זה יתכן ויצחקוב יזכור, אם לאשר או לשלול, שהזחל"ם השני הוביל, בחזיתו, את ה'חבילה' הנוספת הזו. אפשרות נוספת היא, שה'חבילה' הגדולה הזו הייתה קשורה בסוף הזחל"ם הראשון, וכשנפגע היא עפה ונעצרה למרגלות הזחל"ם השני.

      אהבתי

  6. בעקבות איתורו של יורי יצחקוב וקביעתו החד משמעית שזהו הזחל"ם שלו ערכתי מחדש את הפוסט כולו (מלבד דו"ח מ"פ ההנדסה).

    ראוי לציין שבשיחה עמו יצחקוב זכר מצוין את כל הפרטים: הוא ידע לנקוב בשמות המ"פ והמ"מ של 265, זכר איפה בדיוק נפגעו הכלים (כ-200 מטר לפני גבעת האם, ובעקבות כך שיניתי את המפה) וזכר באיזה יום היה בצוות שאיתר את גופתו של רס"ן מוקדי – יום שבת, תוך ציון העובדה שהיה איתם נהג טנק שהראה את המקום, דבר התואם את העובדות.

    בעקבות כך ובעקבות הסימנים שנתן בזחל"מים ככלים של ההנדסה – השתכנעתי שאלה הם זחל"מי ההנדסה ולא של 121.

    מישהו חושב אחרת?

    אהבתי

    • כאמור למעלה, גם מלבד העדות הנ"ל (שכמובן נשמעת אמינה בהחלט), והסיפור על מכסה הרדיאטור, הרי שהשוואת התמונות מגלה בצורה ברורה שהזחל"ם שלידו הגופה הוא זחל"ם שלישי.

      גם דבריו על "הזחל"ם של 121 שבא אחרינו נפגע 200 מטר קדימה מאיתנו" – זוכים לאישור מהצילום הצבעוני, שבו לא נראה ברקע הזחל"ם הפגוע (השלישי הנ"ל), שלכן בהכרח שהוא נפגע קדימה משם, בחלק שאינו נראה בתמונה.

      שלמה, דבריך בתגובה כאן על ש"זכר איפה בדיוק נפגעו הכלים (כ-200 מטר לפני גבעת האם, ובעקבות כך שיניתי את המפה)" – לפי הנ"ל, ה-200 מטר מתייחסים לזחל"ם השלישי.

      אגב, נדמה לי שבמפה החדשה הזזת את הסימון "זחלמי ההנדסה שנפגעו" אחורה (מהסימון הקודם) האם זו הייתה כוונתך?

      ומה פישרה של הנקודה האדומה שעל המפה?

      אהבתי

      • הנקודה האדומה [כתוב בכיתוב התמונה] – מיקום הזחלם מתל פאחר שנמצא כיום מתחת לגבעת האם ועומד לצד השביל העולה לגבעה.

        יצחקוב אמר לי שהזחלם נפגע לפני עמדת האו"ם שעל הגבעה. הוא התכוון כנראה לשביל שעולה שמאלה אל הגבעה, ואמנם כ-200 מטר לפני השביל הזה יש עיקול שתואם לזה שבצילום.

        הוא מספר שזחלם 121 נפגע יותר קדימה מהם, כלומר באיזור שבו השביל הולך ומתרחק מגבעת האם ופונה מזרחה.

        אהבתי

        • לכאורה אפשר לאשר את המיקום לפי התמונה הצבעונית, בה 'גבעת האם' אינה נראית (אולי רק התחלתה, בצד הימני של התמונה). האמנם? (אינני מכיר את השטח הזה).

          אהבתי

          • אני מכיר את המקום אבל לא מצליח למשל לזהות את השביל העולה מהדרך הראשית אל גבעת האם.
            לפעמים נראה לי שהיא מאחורי גל האבנים שנראה מעל הזחלם הראשון הפגוע והגי'פ, לפעמים נדמה לי שהיא עולה מצד ימין [בתמונה] של הזחלם הראשון הפגוע, ולפעמים נראה לי שהיא דווקא הלאה.

            אהבתי

  7. תעלומה: כל פלוגת החוד של גדוד 129 שהובילה את חטיבה 8 ידעו לספר שהם עברו ליד הזחל"ם הפגוע של סמג"ד 121. כך גם אנשים מגדוד 377,

    אלא שסדר התנועה היה כזה שגדוד 121 היה האחרון בשדרה של חטיבה 8 [סדר התנועה היה לפי סדר זה: גדוד 129, חפ"ק חטיבה 8, גדוד 377, גדוד 121]. יתרה מכך, לפי הנוהל – סמג"ד נע אחרון בשיירה הגדודית שלו. כיצד אפוא הגיע הזחל"ם של הסמג"ד משה חביב להיות הראשון בשיירה החטיבתית, או לפחות בין הראשונים?

    אהבתי

    • אמנם באיחור רק לתקן את סדר התנועה בעליה לרמה. היו כמה טנקים ואז מחלקה 1 של פלוגת הנדסה 265 ומאחר שהיתה הפגזה כבדה הורו לנו להמתין לעלית עוד טנקים.גדוד 121 ומפקדת החטיבה בראשות המח"ט אלברט עלו מאוחר יותר(הייתי אומר בין עשרים דקות לחצי שעה)

      אהבתי

    • שבת שלום,
      חיפשתי ארוכות היכן להוסיף את ההערה שלי על מנת שתהיה במקום נכון בשרשור ההערות. אני נותן קצת רקע.
      פני השטח לא "זזו" אבל התכסית כן, והדרכים גם הן. ובעיקר עד נקודה מסויימת היתה דרך ואחריה מדרון מסולע …
      כשאנחנו הגענו לאזור גבעת האם איני זוכר שהיתה עלינו הפגזה. כנראה שההפגזה היתה כאשר חבורת הפיקוד שעלתה לגבעת האם התגלתה לסורים והם ירו מנה מתוכננת וחדלו. ממנה כנראה נפגעו הזחלמים והטרקטור. ראיתי את הטרקטור (שופל צהוב) הפגוע ושני זחלמים פגועים. התמונה שזכורה לי היא בדיוק זו שמצולמת פעמיים בתחילת הפוסט (בניקוי כל שאר הרכבים בתמונות שצולמו מאוחר יותר) בהתחשב במיקום שלנו לעומת המיקום שלהם. מהזחלמ הקדמי עלה קצת עשן ולא זכור שראיתי חיילים שלנו. עברנו לידם מבלי לתת את הדעת לאיזה יחידה הם שייכים.
      אחרי שעברנו אותם מרחק די רציני מזרחה עצרנו. נתי ז"ל כנראה רצה לצבור את הפלוגה שהתפזרה לאורך מסלול הנסיעה מהחניון שהיה מערבית לקבוץ איילת השחר. עד כאן נסענו על דרך ומכאן נעבור עוד מעט לטיפוס במדרון מזרחה. ניצלתי את העצירה להתארגנות לקראת הקרב והכנסת הצוות, שלא היה אורגני שלי אלא של ה"גור" שלי מוריס איפרגן ז"ל, למשמעת קרב. עשיתי ירי לחימום הקנה על תל עזאזיאת לסגירת חשבון ישן מ 1964, מסלול הירי היה "קצת" קרוב למיקום של בירו ז"ל עם חבורת הפיקוד שהיתה שם (איך ידעתי? הרבה אנטנות על הרכבים), ועל הקרבה לכוחותינו הוא הגיב בכעס בקשר ופקד על חדל אש.
      הערה ממקדת לקורא בנושא תותחנות טנקים, בדרך כלל מי שעושה תאום כוונות ואיפוס קרבי ויש לו תותחן מאומן, לאן שהוא מכוון שם נופל הפגז – אם הוא לא רואה בטלסקופ את כוחותינו הם בטוחים! ואכן זה היה המצב בצוות שפקדתי עליו. הערה זו על התותחנים רלוונטית מאד גם לירי לחימום קנה שעשה אהוד קופיליוביץ כפי שסיפר בפוסט שלו לא מזמן, ואח"כ "חטף" הערה על כך מרפי מוקדי. צריך לקחת בחשבון שטנקיסטים די רגילים לכך שטנקים יורים גם שבסמוך להם ואף לפניהם נמצאים טנקי חבריהם. זה עשוי להיות מפחיד בודאי למי שאינו מורגל בכך.
      אגב כמו בסיני, בירו "דאג" להניף על נס הגדוד את דגל הגדוד על הטנק שלו לפני תחילת הקרב.
      בינתיים נתי נתן פקודה לנוע מזרחה בין שני קוי סימון בסיד לבן שההנדסה סימנה כאיזור לא ממוקש. משם התחיל מסלול טיפוס קשה מזרחה…

      נחזור לשיוך הזחלמים שזה הנושא בו אנו עוסקים ושצוטט כאילו שכולם אמרו שהם שייכים ל 121. לי לא היה מושג מאיזו יחידה הם. מעבר להם מזרחה לא היה לידיעתי אז אף אחד מכוחותינו, בודאי לא שני זחלמי 121 שנפגעו
      בדיעבד, הסתבר מהר מאד שכוחותינו כן היו שם. הגיפ והזחלמ של פלוגת הסיור בפיקוד רפי מוקדי ז"ל אבל זה כבר נושא אחר.
      לצמים מחר, צום קל.
      זאב חטין

      אהבתי

  8. ברצוני להבהיר מספר דברים. כפי שאני זוכר המחלקה שלנו עלתה לאחר כמה טנקים של בירו.בזמן מסוים עצרו אותנו לצד הדרך והעלו עוד טנקים וזחלמיםת ואני כמעט בטוח שאלברט עבר גם כשאנו צופים בו מהמקום שבו נעצרנו.בקשר לערימת הקונצרטינות לפני הזחלם השני אז קרוב לודאי שהוסיפו אותם בשלב יותר מאוחר.לעיניינו של מוקדי איינני רוצה ללבות את העיניין לאחר כיובל שנים אך חוששני שאם היו מחפשים אותו מיד אולי היה ניתן להצילו כי הוא שכב מחוץ לטנק עם תנוחה שהטרידה אותי. ואני ממש מתנצל אם מישהו מהמשפחה יפגע מדברי כי בזמן מלחמה לא הכל מתנהל כפי שרוצים.ולסיכום ברצוני להודות לשלמה מן על תיקון המעוות ועידכון המקרה כפי שאנו זוכרים כי למרות הזמן שחלף זה ממש עדיין חלק מחיינו. תודה לכל אלו שעמלו להוציא את הגירסה הנכונה והאמיתית.

    אהבתי

    • בכל שנותי במילואים ובסדיר לא ראיתי הלמניה בזחלמים שלא היו שייכים להנדסה.מלבד זאת אני בטוח במאת האחוזים ששני הזחלמים והשופל מאחור היו שייכים לנו הווי אומר פלוגת ההנדסה של חטיבה 8.

      אהבתי

  9. בהמשך לדיון בפוסט זה ובתגובות אליו, אתייחס להלן לצרור של עשר תמונות שהוצאתי מסרט השיחזור, אשר צולם כמה חודשים לאחר המלחמה. בגלל מגבלה טכנית, שלאחרונה אין אפשרות להעלות את התמונות עצמן לתגובות, הן הועלו, באדיבותו של שלמה, לסופו של הפוסט הראשוני בנושא, בקישור:
    https://naamoush.wordpress.com/2013/07/07/%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%94%D7%9B%D7%99-%D7%9E%D7%A8%D7%92%D7%A9%D7%AA/

    שתי התמונות הראשונות הן משני הזחל"מים של פלוגת ההנדסה. גם כאן נראים שני הזחל"מים הפגועים כשהם בצד הדרך, אלא שכאן הם בוערים (לצורך השיחזור…). הזחל"ם הנמצא לצידם, על הדרך, אינו נראה בסרט כשהוא נוסע, כך שאי אפשר להבחין בהלמניה שעל הזחל"ם הפגוע השני (של יצחקוב), אך אפשר להבחין ב'חבילה' הגדולה של קונטרטינה המונחת לפניו על הקרקע (ולדברי יצחקוב, לעיל, היא נוספה "בשלב מאוחר יותר". לכל האמור לעיל בנידון יש להוסיף ולציין, שהזחל"מים הפגועים לא נשארו לעמוד על הדרך, במקום בו נפגעו, אלא הוסטו-נדחפו הצידה, כדי שלא להפריע לתנועת הכוח המתקדם). ההלמניה המרוכבת בסוף הזחל"ם הראשון נראית כאן בבירור. בסרט זה ניתן לראות גם את המשך הדרך, מזרחה, בה נוסעים טנקים. אך כאן, בחלק הנראה בסרט, לא נראים בהמשך עוד זחל"מים פגועים.

    אלא שבקטע אחר בסרט, שהונצח כאן בתמונה
    https://naamoush.wordpress.com/2013/07/07/%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%94%D7%9B%D7%99-%D7%9E%D7%A8%D7%92%D7%A9%D7%AA/%D7%96%D7%97%D7%9C%D7%9D3/#main
    נראית דרך ישרה (בהמשכה יש עלייה) שעליה נוסעים המשחזרים: זחל"מים, ג'יפ וטנקים. כאן ניתן להבחין, בצד ימין של הדרך, בשני זחל"מים החונים בצד ימין, שבשונה משאר הרכבים הנראים בסרט כשהם נוסעים, אלו השניים שבצד עומדים ללא תנועה (סימנתי אותם בעיגול אדום). אלו בבירור אינם הזחל"מים הנ"ל של פלוגת ההנדסה, ו*יתכן* שאלו הם השניים של גדוד חרמ"ש 121 (מרחוק, המקום בו עמד המסריט, לא נראים פגיעות בזחל"מים הללו). השערה זו עדיין טעונה בדיקה.

    בתגובות למעלה הוזכר שזחל"מי פלוגת ההנדסה התייחדו בכך שהובילו גדר תיל על התוף שבקידמת הזחל"ם, ובסופם בלטה הלמניה. שאר התמונות שבצרור הנ"ל אף הן מסרט השיחזור, בו נראים הזחל"מים הבאים:

    4] זחל"ם שעל התוף שבתחילתו גדר תיל. בסופו לא נראית הלמניה.

    5-6] זחל"ם שבתחילתו גדר תיל ובסופו הלמניה (שתי התמונות הנ"ל, 5-6, הן מאותו זחל"ם, הנראה בסרט כשהוא נוסע).

    7] זחל"ם נוסף, נוסע אחרי הזחל"ם הקודם, וגם בו נראים גדר והלמניה.

    8] זחל"ם נוסף, בתחילתו נראית גדר. על זחל"ם זה לא נראית הלמניה.

    9] זחל"ם נוסף, נוסע אחרי הזחל"ם הקודם, וגם בו נראים גדר והלמניה.

    10] זחל"ם נוסף, בתחילתו נראית גדר (חלקו האחורי של הזחל"ם הזה אינו נראה בסרט)

    אגב, קטעי השחזור הללו שולבו ב-2003 בסרט 'גבעה באדום', ותוך כדי נסיעת הזחל"מים הנ"ל נראה שמיל גולן (סמ"פ בגדוד 12 של גולני) המספר: "ופה אנחנו פעם ראשונה נתקלים בתופת, אנחנו עוברים למעשה ופוגשים את יחידת ההנדסה או הסיור של חטיבה 8, שחלק מהם מרוסקים". אלא שכאמור, אמנם גם זחל"מי פלוגת ההנדסה נפגעו, אך הפגיעה האנושה, בה נראו גוויות מרוסקות על הקרקע, הייתה של גדוד חרמ"ש 121

    אהבתי

  10. מ"פ הנדסה ציין בדוח שלו פגיעה בשני זחלמי הנדסה ופגיעה בשני זחלמי גדוד 121. גם מש"ק ההנדסה יצחקוב זוכר כך.

    לעומתם דני ביזר מגדוד 12 כתב כאן שהוא ראה ליד גבעת האם רק שני זחלמים פגועים. כך גם עזרא ברוש, מ"מ חוד הטנקים שהוביל את גדוד 12, ולמעשה לא שמענו מלוחמי גולני שעלו דרך גבעת האם כשעתיים אחרי חטיבה 8 כי נתקלו ביותר משני זחלמים פגועים/שרופים. כולם זכרו היטב את מראה אחד ההרוגים שהיה בתנוחת ישיבה ליד זחלם. כלומר, הם חלפו ליד זחלם סמג"ד 121 שנפגע פגיעה ישירה ושעליו נהרגו כמה.

    אם כך מדוע אנשי גולני לא נתקלו בזחלמי ההנדסה הפגועים?

    פיתרון אפשרי: ברוש סיפר בזמנו כי הטנקים שלו עלו מכיוון צפון-מערב של הדרך שעוברת מתחת לגבעת האם. זאת אומרת הם קיצרו ועברו בשטח ולא עלו בדרך הראשית לגבעת האם שמגיעה מדרום-מערב, חולפת בתוך חורשה ומשם ממשיכה ועוברת מתחת לגבעת האם. אפשר וזחלמי ההנדסה נפגעו איפשהו אחרי החורשה, כמה מאות מטרים לפני גבעת האם. אם כך, במפה שמשורטטת בפוסט ומצביעה על מקום הפגיעה המשוער של זחלמי ההנדסה יש להזיז את החץ שמראה על מקום הפגיעה עוד אחורה, לכיוון תחילת העלייה, ואם זה כך – זו כנראה הסיבה שחטיבה 1 לא נתקלה בזחלמי ההנדסה אלא רק באלה של גד' 121 שנמצאו בהמשך הדרך.

    בסיור הבא ליד גבעת האם אשתדל לאתר את העיקול הזה כפי שמופיע בצילום הראשון ולראות איפה זה יוצא.

    אהבתי

  11. 1) "… כך גם עזרא ברוש, מ"מ חוד הטנקים שהוביל את גדוד 12" (ראה ליד גבעת האם רק שני זחלמים פגועים),
    2) "פיתרון אפשרי: ברוש סיפר בזמנו כי הטנקים שלו עלו מכיוון צפון-מערב של הדרך שעוברת מתחת לגבעת האם. זאת אומרת הם קיצרו ועברו בשטח ולא עלו בדרך הראשית לגבעת האם שמגיעה מדרום-מערב, חולפת בתוך חורשה ומשם ממשיכה ועוברת מתחת לגבעת האם. אפשר וזחלמי ההנדסה נפגעו איפשהו אחרי החורשה, כמה מאות מטרים לפני גבעת האם."

    איך מתישב 2 עם 1?
    הרי עזרא ברוש שעבר בדרך הקיצור לא ראה ליד גבעת האם זחל"מים פגועים נוספים מלבד השנים המצולמים.

    אהבתי

    • כנראה שלא הסברתי את עצמי היטב: בגלל קיצור הדרך – הטור של גדוד 12 לא ראה את זחלמי ההנדסה הפגועים מפני שהוא נכנס באמצע הדרך בין זחלמי ההנדסה (שנפגעו מדרום-מזרח לגבעה) לבין זחלמי 121 שמצפון-מזרח, ולכן חטיבה 1 חלפה רק על פני זחלמי 121.

      אהבתי

  12. הנושא לא חשוב אבל ממחיש איך אפשר להגיע למסקנות לא נכונות ולכן בכל זאת ראוי לתגובה.

    גדוד 12 נע על הדרך מהחורשה שליד הכביש ומדרום לגבעת האם.
    לכן אם נפגעו שם שני זחל"מים נוספים היינו רואים אותם.
    אם אתה טוען שברוש עבר מצפון לגבעת האם גם הוא לא פגש עוד שני זחל"מים.
    ועכשיו אתה טוען: "הטור של גדוד 12 לא ראה את זחלמי ההנדסה הפגועים מפני שהוא נכנס באמצע הדרך בין זחלמי ההנדסה (שנפגעו מדרום-מזרח לגבעה) לבין זחלמי 121 שמצפון-מזרח" שזה לא נכון כפי שציינתי בשורה הראשונה. וגם, מדבריך משתמע שברוש הוביל את גדוד 12 עוד לפני גבעת האם. גם זה לא נכון. הטנקים של פלוגה ז' פגשו את גדוד 12 על גבעת האם.

    אם הנושא חשוב בעיני מישהו, עליו להסביר:
    1. היכן היו שני זחל"מים נוספים שנפגעו ליד גבעת האם כפי שמנסה שלמה לעשות
    2. או להסביר שלא היו ארבעה זחל"מים שנפגעו ליד גבעת האם אלא רק שנים

    אהבתי

  13. הייתי באחד הימים האחרונים בגבעת האם, איתרתי את המקום שבו נפגעו שני זחל"מי ההנדסה על פי הצילום העליון בפוסט זה וצילמתי.
    https://naamoush.wordpress.com/2015/12/06/%D7%91%D7%95-%D7%91%D7%A8%D7%92%D7%A2-%D7%A0%D7%A4%D7%92%D7%A2%D7%95-%D7%A9%D7%A0%D7%99-%D7%96%D7%97%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%9D/%D7%94%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%9B%D7%99%D7%95%D7%9D/#main

    במקום שרר ערפל כבד והיה הכרח להמתין כשעה עד שהתפוגג מעט כדי לצלם בצורה ברורה עד כמה שניתן. התמונה צורפה לפוסט זה.

    המקום בו נפגעו שני זחלמים אלה נמצא כ-150 מטר דרומית לפני העלייה לגבעה עצמה – כלומר לפני צומת הזחל"ם הפגוע שמוצב שם. המיקום שסומן במפה שהתפרסמה בפוסט זה ע"פ הסברו של יצחקוב הוא מדויק. הצלם ב-1967 היה ממוקם מעט גבוה לצד הדרך, וכיום הגישה לשם חסומה ע"י גדר.

    אהבתי

    • תודה לך על הסרת ה"ערפל". בהזדמנות זו אשאל, האם אתה עומד עדיין מאחורי הפתרון שהצעת בתגובות למעלה? אם כן, אולי תציע אותו גם בשרטוט על המפה, שיהיה ברור יותר.

      אהבתי

      • הפיתרון שהצעתי נשלל.

        גם אם הטנקים שהיו ת"פ גדוד 12 קיצרו את הדרך ולא עברו דרך החורשה, כמו יתר החטיבה, הם לא יכלו שלא להיתקל בשני הזחלמים של ההנדסה, ולאחר מכן מן הסתם בשני זחלמי גדוד 121.

        נותר העניין הלא פתור שאנשי גולני לא זוכרים 4 זחלמים פגועים לצד הדרך, אלא רק שניים שעל ידם גופת חייל צה"ל.

        עדיין לא הצלחתי להבין איך כולם זוכרים שעברו ליד זחלם גדוד 121 הפגוע, כולל פלוגת החוד של גדוד 129 שהובילה את חטיבה 8 להבקעה? הרי לפי סדר תנועה גדוד 121 נע במאסף כשלפניו גדוד 129, חפ"ק 8 וגדוד 377.

        ביומן המבצעים של גדוד 121 נכתב: "באיזור גבעת האם הונחתה עלינו אש ארטילרית יעילה. הרצל [מ"פ טנקים] והמיפקדה העיקרית עברו את משימת אש הסכנה ללא נפגעים, מיד אחריהם נפגע זחל"ם הסמג"ד בפגיעה ישירה ונדלק. היו נפגעים. קצין החימוש והנהג שהיו פצועים ושרופים פונו אחורה לשאר ישוב ע"י מחלקת הסיור הגדודית. כוח הפריצה פינה נפגעים והצטרף מאוחר יותר לפי פקודה לפלוגות העולות".

        פיתרון אפשרי: גדוד 121 מגיע ראשון לגבעת האם ונערך מתחתיה על הדרך לכיוון מזרח. בנקודה זו נפגע הזחל"ם. ואז גדוד 129 ויתר חטיבה 8 חולפים על פני גדוד 121 ועל פני הזחל"ם האומלל, בדרך למעבר הגבול.

        מקווה לפתור את העניין הזה.

        אהבתי

  14. " כרגע סיימתי לשוחח עם יורי יצחקוב שהיה מש"ק הנדסה בזחלם ההנדסה השני שמופיע בצילום, וזיהה את הזחלמים הללו כזחלמי הנדסה על פי ההלמניה ועל סמך הטרקטור שמאחוריהם ".
    מה זה הלמניה ?
    איפה רואים הלמניה ?

    אהבתי

כתוב תגובה לשלמה מן לבטל