עומסי תנועה בצפון

איך מבקיעים דרך ארבע נקודות כשלרשותך שלושה צירי תנועה? * דו"ח על תחזוקת גייסות פיקוד צפון חושף את התכנון מול הביצוע

שדרת שריון באיזור הצפון [צילום אלכס אגור, במחנה - ארכיון צה"ל]

שדרת שריון באיזור הצפון [צילום אלכס אגור, במחנה – ארכיון צה"ל]

צומת גולני הפכה בשנים האחרונות לאיזור של עומסי תנועה כבדים. מי שנוסע לגליל העליון בכביש 65 לכיוון צומת קדרים – בדרכו לצומת עמיעד וצפונה – לא יוכל להתחמק מהעבודות הנרחבות בתוואי הזה, שמשמעותן זחילה לאורך קילומטרים רבים. נהגים שמכירים את הבעיה ישקלו לנסוע לטבריה ולעלות דרכה לצפון, אבל נסיעה דרך העיר לגמרי לא מקצרת. ורק לחשוב שבמלחמת ששת הימים, כביש 65 צפון, המחבר בין צומת גולני לקדרים-עמיעד, לא היה קיים וכולם נאלצו לעבור דרך טבריה בכביש דו סטרי, או לבחור בדרך החתחתים של כביש עכו-צפת, לטפס להרי מירון בדרכים פתלתלות ולרדת לבסוף בצומת ישע [כ"ח] דרומית לקרית שמונה.

זה היה המצב הבעייתי של כבישי הצפון בזמן מלחמת ששת הימים. אם לא די בכך, במקום להתרכז בחזית הסורית, נאלץ פיקוד צפון עם פרוץ המלחמה להעביר כוחות לחזית הירדנית, דרך טבריה אל איזור עפולה. כבישי הצפון נסתמו עד מהרה בטורי ענק של טנקים, זחל"מים, משאיות, נון"נים, ג'יפים, מיכליות ואוטובוסים עמוסי חיילים. כל זאת בנוסף לכלי רכב אזרחיים. לא המשטרה האזרחית ולא המשטרה הצבאית הצליחו להתמודד עם הברדק.

יתרה מכך – פעולה של חטיבה 80 בשעות הלילה של ה-9 ביוני – לעלות מתל קציר אל תאופיק שברמה הסורית, בוטלה לאחר שהחטיבה נתקעה בפקקים ולא הצליחה להגיע בזמן לנקודת הכינוס בצמח. בדו"חות סיכום המלחמה יש אזכור פה ושם לקצינים בכירים שמנסים לפנות את הדרך ולא מצליחים [בין היתר אל"מ מוסה פלד סגן מפקד אוגדה 36, וסא"ל משה בריל מח"ט 45].

דו"ח של מחלקת היסטוריה, העוסק בתחזוקת הגייסות בהבקעת הרמה, מגלה איך התבצעה האספקה לכוחות הלוחמים בסיום יום הקרבות הראשון ולקראת היום השני, ואלו צירים שימשו את הכוחות ואת הדרגים. מקור: ארכיון צה"ל.

דו"ח סיכום תחזוקת הגייסות בהבקעת רמת הגולן

תנועת הכוחות לשטחי כינוס קדמיים

מרחב שטחי הכינוס הקדמיים כלל את עמק החולה (מדן וקרית שמונה ועד מחנה פילון) בצפון, ועמק הירדן בדרום. איזורי רמות נפתלי, צפת, רמת פוריה הוגדרו כשטחי כינוס עורפיים.

לרשות התנועה בשטחי הכינוס הקדמיים עמדו חמישה צירי גישה

  1. עין זיתים – צומת ישע.
  2. צפת – ראש פינה.
  3. טבריה – ראש פינה.
  4. כפר תבור – עמק הירדן.
  5. עפולה – עמק הירדן.

חטיבות 1, 2, 3, 8 נתרכזו בשטחי הכינוס הקדמיים עד ה-8 ביוני ולא היוו יותר בעיה תכנונית בנושא זה. חטיבות 37, 45, 80 ו-10 הגיעו לשטחי כינוס עורפיים או נמצאו בתנועה לזירה ב-8 ליוני כאשר:

  1. חטיבה 80 מגיעה לשטח כינוס בשרונה החל מה-7 לחודש ועד ה-8 בו.
  2. חטיבה 37 מגיעה לצומת גולני ב-8 לחודש.
  3. חטיבה 45 מתחילה במוצאי ה-8 לחודש את תנועתה מגשר דמיה.
  4. חטיבה 10 מתחילה ב-9 לחודש את תנועתה מיהודה.

תנועת חטיבות אלו לשטחי כינוס קדמיים תוכננה כדלקמן:

  1. חטיבה 80: שרונה-יבניאל-עמק הירדן.
  2. חטיבה 37: צומת גולני-טבריה-ראש פינה-צומת ישע.
  3. חטיבה 45: עפולה-צומת גולני-פרוד-צפת-ראש פינה-צומת ישע.
  4. חטיבה 10: עפולה-בית שאן-עמק הירדן.
צירי התנועה בצפון האצבע

צירי התנועה בצפון האצבע

צירי התנועה באיזור הכינרת

צירי התנועה אל איזור הכינרת

ביצוע בהשוואה לתוכנית

  1. חטיבה 37 ביצוע בהתאם לתוכנית.
  2. חטיבה 45 הופנתה מכפר תבור ליבניאל במגמה להגיע לראש פינה דרך טבריה בהנחה כי החטיבה תפנה את הקטע שרונה-כינרת לפני חושך. ראש השיירה עבר את עפולה ב-091000, יבניאל – 091200, טבריה – 091300. אילו עבר זנב השיירה את הנקודות הנ"ל בפרק זמן סביר לא היו נוצרות אח"כ בעיות. אך חלקים מהשיירה עדיין נעו בציר אחרי 092000 וחסמו את דרכה של חטיבה 80.
  3. חטיבה 10 – רק בחלקה של התוכנית. גדוד טנקים 95, גדוד חרמ"ש 106, מיפקדה עיקרית, דרגי א' של היחידות הנ"ל ופח"ח נעו לפי התוכנית. גדוד חרמ"ש 104, יחידת סיור וחפ"ק החטיבה הופנו מציר עפולה-בית שאן-עמק הירדן לציר עפולה-כפר תבור-יבניאל-עמק הירדן. כוחות אלו החזיקו בקטע שרונה-כינרת אחרי השעה 092000 ונתערבבו בזנב השיירה של חטיבה 45.
  4. חטיבה 80 היתה אמורה להשתמש בציר שרונה-כינרת על יסוד ההנחה שחטיבה 10 לא תשתמש בציר וחטיבה 45 תפנה אותו לפני חושך. שתי ההנחות לא נתממשו וחטיבה 80 לא הצליחה להגיע לשטח ריכוז קדמי עד חצות ליל 10-9 ביוני, דבר שהשפיע על אי-ביצוע ההבקעה במועד שנקבע.

תנועה אל הקו הירוק

הקו הירוק הובקע ב-4 נקודות, אך לרשות 4 נקודות אלו עמדו 3 צירי גישה בלבד:

  1. קרית שמונה-כפר סאלד לצורך הבקעה מגבעת האם.
  2. נאות מרדכי-צומת להבות הבשן-שמיר לצורך הבקעה מגבעת האם, ומגונן לעורפיה ודרבשיה.
  3. צמח-תל קציר לצורך הבקעה באיזור תאופיק.

צירים 1 ו-3 לא היוו בעיה. הראשון הוקצה לחטיבה 1 שאומנם השתמשה בו. השלישי הוקצה לחטיבה 80 ולחטמ"ר 2 ואלו ניצלוהו.

ציר 2 היווה צוואר בקבוק.

תכנון: סדר התנועה בציר נאות-להבות

  1. חטיבה 8 תנוע ב-ש' לצומת להבות הבשן ומשם צפונה לכפר סאלד.
  2. חטמ"ר 3 (2 גדודי חי"ר וגדוד טנקים) תנוע אחרי חטיבה 8 לצומת להבות ומשם דרומה להבקעה מגונן לעורפיה ולדרבשיה.
  3. חטיבה 37(-) אחרי חטמ"ר 3, תחלוף על פניה בפירצה שתובקע ותנוע לראוויה.
  4. חטיבה 45 אחרי חטיבה 37, תיכנס בפירצת דרבשיה ותנוע לחפר.

ביצוע: הצירים נוצלו בהתאם לתוכנית. היו שיבושים מקומיים, אך אלה לא הושפעו על ביצוע המשימה.

הבדל בין תכנון לביצוע

א) חטיבה 45 לא הופנתה לעבר דרבשיה-חפר, אלא לכיבוש רמת הבניאס, נעה בציר קרית שמונה-דן ונתקלה באורחות הפינוי של חטיבה 1.

ב) לציר דרבשיה-חפר הופנתה חטיבה 10 שהוחזרה מעמק הירדן לצומת גולני והועברה לאצבע הגליל בציר טבריה-ראש פינה.

אמ.איקס עובר ברחובה של עיר [צילום: אפרים קדרון, במחנה - ארכיון צה"ל]

אמ.איקס חולף ברחובה של עיר [צילום: אפרים קדרון, "במחנה" – ארכיון צה"ל]

אספקת הכוחות המבקיעים – אספקה התחלתית

מת"ק 628 היה ממוקם באיזור צפת-עין זיתים, כלל מחלקות תחמושת, דלק ומזון וסיפק תספוקת התחלתית לעוצבות ששהו באיזורי כינוס קדמיים עד ה-8 בחודש.

העוצבות שנעו לשטחי הכינוס עד ל-8 לחודש קיבלו אספקתן:

  1. חטיבות 37, 45, 10 באיזור עפולה-יזרעאל מפלה"ס חטיבה 9 שמילא מקום גה"ס 594, ת"פ אפסנאות הפיקוד.
  2. חטיבה 80 תוך כדי שהייתה בשרונה: דלק מעפולה, מזון מטירה, תחמושת משרונה בדחיפה ע"י אפסנאות הפיקוד.

אספקת הכוחות המבקיעים בסיום שלב ההבקעה

אספקה בוצעה ע"י דרגי א' של היחידות בליל 10-9 על גב הרמה. דרגי א' נתמלאו לאחר מכן וחזרו ומילאו את היחידות עם סיום פעולות הלחימה במרחב רמת הגולן.

תנועת הדרגים נתבצעה לאורך צירי התקיפה, לאחר הכשרת הצירים ע"י גדוד חה"נ 602. ברוב המקרים לא הספיקה ההכשרה לתנועת רכב 4×2 ומפקדי העוצבות השתמשו בזחל"מים של יחידות החרמ"ש לצורך הסעת התספוקת (דלק, תחמושת, מים ומזון).

צירי התקיפה שימשו כצירי אספקה משותפים לעוצבות השונות, דבר שגרם לשיבושים בתנועה.

משך זמן ההתארגנות מסיום שלב ההבקעה (כולל פינוי נפגעים ואיגודי כוחות חדשים)

  1. חטיבת חי"ר 1 – מ-091830 ועד 100100
  2. חטיבה 8 – מ-091830 ועד 100950
  3. חטיבה 37 – מ-091830 ועד 100800

חטיבה 37 נצרכה לתוספת דלק תוך תנועתה בשלב הרדיפה. הוקצתה לה אספקת דלק במסוקים, אך אלו "נחטפו" ע"י גש"פ 181 ת"פ חטמ"ר 3.

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “עומסי תנועה בצפון

  1. התמונה של הטנק בכביש העירוני והתושבים מלווים במבטים אוהדים וחרדים.זוכר המראה הזה מהימים שלפני המלחמה . נשים עמדו עם סירים מלאי כל טוב והחיילים לקחו לטנק או הנגמש בהכרת תודה.ביום השני למלחמה פגזים נופלים ליד העיר טבריה והאדמה רעדה, קוצים עלו באש ועשן שחור כיסה את השמים. מטוס אויב טס מעל העיר , אזעקה ואנחנו במקלט מפוחדים לקולות הפגזים ואבא אומר אל תפחדו תכף חיל האויר שלנו יגיע. שבוע אחרי זה אנחנו כבר מנסים להגיע לטיול ראשון ברמה הגולן דרך חמת גדר ומשמר הגבול מחזיר אותנו חזרה אבל כל הכנרת היתה שלנו. התרוממות רוח עצומה,זיכרון שלי כנער שהחלב עוד לא יבש משפתותיו אבל הטנקים עשו רושם גדול. ובמלחמת ביום כיפור אני כבר תותחן בטנקים שעולים לרמת הגולן , שבוע ארוך של לחימה בסורים. מתבצרים בוצמת נפח ונלחמים עד הפגז האחרון ועד שמפקד החטיבה אמר בקשר רמת הגולן שוב בידינו וטנקי האויב הבוערים והבורחים היו המראה האחרון וכמובן גופות חברינו מוטלות ליד צריחים שעפו ודיפרנציאלים ואנטנות קרועות. התמונה של הטנק ברחובות טבריה מ67 שהחזירה אותי 40 וכמה שנה אחורה כטברייני גאה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s