3 שנים לנעמוש

מיולי 2013 ועד יולי 2016 – דו"ח מצב של הבלוג לשנה החולפת * בשאיפה לפרסם סיכום נוסף ביולי 2017

חלון של בית בג'לבינה אל השדות של גדות, איילת השחר וחולתה

בית בג'לבינה עם נוף לשדות של גדות, איילת השחר וחולתה

שלוש שנים חלפו מאז שהבלוג "נעמוש – הרמה הסורית" החל להעלות מנבכי ההיסטוריה את קרבות החזית הסורית במלחמת ששת הימים.

גולת הכותרת של השנה החולפת היתה העיסוק בקרב ההבקעה של חטיבה 8 תוך התמקדות באם היתה טעות בביצוע המשימה לעומת התכנון, כשבמקום להגיע לזעורה נע הכוח המוביל לעבר סיר א-דיב וקלע, כ-4-3 ק"מ משם. ובכן – מהפך. זה החל בראיון עם נחום גנצרסקי [כל שם מודגש – הוא קישור לכתבה], מ"מ בגדוד 129, ומשם לרשומה שכתב זאב חטין, המ"מ המוביל של הגדוד, ושל סמל קרול מיטלמן. עדויותיהם כאן פתחו את הדלת לתחקיר על קמב"צ חטמ"ר 3 דני בונה ולמסקנה כי אינו אשם במה שיוחס לו בזמנו על-ידי פיקוד צפון ואחרים כ"טעות ניווט" בתנועת החטיבה. זה נמשך בדבריו של מג"ד 602, אבישי כץ, בפאנל מפקדי הנדסה ביולי 1967, לפיהם מבדיקה של אנשי הסיור שלו לא היתה בכלל דרך מנעמוש לזעורה, על אף שסומנה כך במפות.

הכתבות המרכזיות והמעניינות שהתפרסמו כאן מיולי 2015: הפלת שישה מיגים סורים בתקרית ה-7 באפריל 1967; ראיון עם פיני בן סירא כולל צילום דרמטי מהדקות הראשונות של כיבוש שכם ושניות לאחר הפצצת מטוסי חיל האוויר על כוחותינו; איסוף רוב גיחות חיל האוויר וסידורם על-פי ימים ואיזורים, מה שנתן תמונה כללית על הכתישה האווירית על הרמה הסורית; דו"ח מ"פ הנדסה כולל איתור אחד מאנשי הפלוגה יורי יצחקוב, שסיפר לנו ממקור ראשון מה אירע ליד גבעת האם. למעשה, בזכותו תוקנה טעות לפיה תמונת הזחלים הפגועים המפורסמת היתה של זחל"ם המוות מגדוד חרמ"ש 121 – ולא היא. זו תמונה של זחל"מי הנדסה שנפגעו מתחת לגבעת האם, כמה מאות מטרים לפני זחל"ם 121; ראיון עם יעקב הנדלמן, "הלוחם מס' 1" בכיבוש תל עזזיאת; פוסט מיוחד ונפלא על תפיסת מעיינות דרבשיה כולל צילומים שבוצעו ע"י תושב כפר סאלד באותם ימים; כתבה מאויירת של הצנחן אברהם אילת על אירועי גדוד 98 בתפיסת דרום הרמה; פוסט שכלל מצגת על תפיסת בוטמיה ע"י גדוד 202 שהכין יוסי הירש, שפתח את הדרך להכנת מצגת על תל פאחר, שפורסמה בימים האחרונים; פרסום פרוטוקול של פאנל מפקדי הנדסה, שהאיר את הקרבות מזווית אחרת; ראיון מהדהד עם ורדי ושמיל על קרב תל פאחר שהביא למעלה מ-100 תגובות [שיא] ואלפי כניסות; כותרות ששת ימי המלחמה בעיתונים היומיים ועוד.

במסגרת שת"פ עם ותיקי גדוד 12 תצוין ההפתעה לחובש הפלוגה זמיר כהן, שעשו לו מפקדיו שהעניקו לו תעודת הוקרה על חלקו בהגשת עזרה ראשונה לפצועי תל פאחר ופינויים תחת אש, והביקור אצל המ"מ גדי שרלין שנפצע אנושות בתל פאחר והצליח להשתקם.

אנקדוטה היתה פוסט אורח על הצעה להפיכת איזור תל עזזיאת לשמורת זאבים, שכתב סטודנט לאדריכלות נוף בטכניון.

הפוסט המרגש ביותר מבחינתנו בשנה האחרונה היה העיסוק האינטנסיבי במשך כשבועיים בסיפור חייו ומותו של רס"ן עמי לב טוב, מ"פ ה' בגדוד 377 שנהרג בזעורה. פרסום הכתבה בערב יום הזיכרון הביא את הבלוג לתקופת שיא מבחינת צפיות.

לגבי מספר צפיות כולל: מאז תחילת הבלוג הוא צבר למעלה מ-330 אלף צפיות. את השנה הראשונה של הבלוג, מבחינת חשיפה, אפשר להגדיר כגישושים. הפריצה החלה רק לאחר כעשרה חודשים, ומאז צובר אלפי צפיות מדי חודש.

סיור צה"ל כ-200 מטר מקונייטרה הישנה. הסיור לא מתקרב בכלל לגבול ושומר על טווח ביטחון בגלל "מסתובבים על הגדר" מהצד הסורי. דאע"ש וכל מיני ארגונים מחפשים אקשן

עשרות סיורים במשך השנה ברחבי הגולן במהלך העיסוק בבלוג. בצילום: סיור צה"ל כ-200 מ' מקונייטרה הישנה שומר על טווח ביטחון מהגבול בגלל כל מיני "מסתובבים על הגדר" מהצד הסורי שמחפשים אקשן

רשימת עשר הכתבות הנצפות ביותר בבלוג מתוך 317 כתבות עד כה. מלבד דף הבית ותוכן העניינים שמובילים, מדורג במקום הראשון בפער גדול – מפת ההרוגים בתל פאחר. במקום ה-2) כשהשמש שקעה במזרח. 3) דו"ח מח"ט 1 על קרב תל פאחר. 4) חללי החזית הסורית בששת הימים. 5) כנס תל פאחר יוני 2015. 6) המדור לחיפוש לוחמים. 7) קדחו חור ברמה. 8) "מוסא לא אשם". 9) עמי לב טוב. 10) אסון בית המכס של גדוד 13.

היעד לשנה הקרובה: האתגר הגדול יהיה להמשיך להתמיד בקצב הרגיל של כשני פוסטים מדי שבוע, לפחות עד ליום השנה ה-50 למלחמת ששת הימים ביוני 2017. זה לא פשוט מאחר שהנושאים המרכזיים טופלו, חלקם נטחנו ואף מוצו, וצריך לעבור עם מטאטא מחודד כדי להגיע לכל הפינות ולדאוג שאף כוח, אף גזרה ואף נושא לא יקופחו. בתקווה להגיע ליעד הזה, ואף למעלה מכך.

בהזדמנות זו, לכבוד עשרות לוחמים חדשים מששת הימים שנחשפו לבלוג בשנה האחרונה ולקוראים האחרים – הנה כמה לינקים שיעזרו להתמצא טוב יותר בבלוג.

לינק כללי לבלוג – לחצו כאן: זהו דף הבית של הבלוג נעמוש. לפניכם מאות תמונות ומעליהן כותרת. כל תמונה היא פוסט בפני עצמו.

לינק לתוכן העניינים – לחצו כאן: כל הכתבות שפורסמו כאן עם הסבר קצר על תוכנן וקישור שמוביל אליהן.

לינק להסבר כללי על מהות הבלוג ועל מי שעומד מאחוריו – לחצו כאן.

לינק למילון הרמה הסורית 1967 – לחצו כאן: הקרבות, המפקדים, המושגים, המוצבים והישובים שעשו את המלחמה ההיא.

לינק לרשימת הרוגי החזית הסורית במלחמת ששת הימים.

לינק לפוסט עם מפות שונות בנושא כיבוש הרמה ב-1967.

לינק למפת הרוגי ופצועי קרב תל פאחר.

טיפ: כשאתם נכנסים לכתבה כלשהי, בסרגל הצידי משמאל מופיעים קישורים לתכנים שונים. אם תגללו למטה תמצאו את "קטגוריות". לחצו על המילה ותקבלו נושאים כלליים כמו תל פאחר, חטיבה 8, חטמ"ר 3 ועוד. לחיצה על הנושא המבוקש תביא אתכם לכל הכתבות שפורסמו כאן בנושא זה.

יצוין כי הקריאה כאן אינה מתאפשרת למי שמשתמש בדפדפן אקספלורר. הכי טוב דרך גוגל כרום או פיירפוקס (מוזילה).

המייל לכל שאלה או בקשה – maktesh@gmail.com

——————————————————————————————————————————————————————–

לחצו לקריאה: נעמוש בן שנתיים

נעמוש בן שנה

18 מחשבות על “3 שנים לנעמוש

  1. המון הערכה לשלמה ולנעמוש! על הנחישות. על היסודיות. על החתירה למטרה. על דרך הכתיבה. על הסדר והיסודיות.
    אין לי ספק שנוצר כאן בנעמוש מסמך היסטורי חשוב וגם נדיר על מלחמת ששת הימים.

    אהבתי

  2. חסר לי עדיין בבלוג: ראיון עם מישהו מהצד השני, מהחיילים הסורים שנותרו, שאולי אפשר לאתר בעזרת כל מיני אנשי קשר בכפרים הדרוזיים בצפון רמת הגולן; בירור אמיתי לגבי מה עלה בגורל השבויים הסורים בתל פאחר ומה באמת נעשה במהלך הטיהור הנוסף של המוצב בשעות הלילה (על ידי הסיירת?); יכול אולי להיות, שאפשר למצוא בארכיון צה"ל תרשומת על חקירות של השבויים, ולהוציא משם דברים חדשים, מזווית אחרת; מסמך כלשהו שאולי מסכם או מתחקר את מה שהיה למח"ט יונה אפרת לומר בחדרי חדרים על הקרב הזה (אולי כתב משהו ושמר בביתו? זכרונות שלא פורסמו? לנסות לחזור לאשתו?); ואולי אפילו לנסות להרים קמפיין רציני להפיכת האתר הזה, וכל סביבת הקרב, כולל בורג' באביל ותל פאחר, לפארק זיכרון מסודר, משוקם ומשולט, ולהשיב את המצב לדומה למה שהיה ב-67'. כיום, אחרי אין ספור "טיפולים" של כל מיני גורמים באתר, אין הרבה דימיון בין המצב כיום למוצב האמיתי, שלא לדבר על באביל ועזזיאת שבכלל לא מתוירים.

    אהבתי

  3. מדריכי טיולים מהגולן והגליל שמתמחים בטיולי מים, שמורות ואתרי לחימה באצבע הגליל כמו תל פחר ומצפה גדות מסתמכים על בלוג נעמוש כחומר לימוד הקרב וסיפורי הלוחמים,אתר הוא אבן שואבת של חומר בלתי נדלה ומקבל מאתנו קרדיט רב בפני המטיילים,הוא נתן פרספקטיבה אחרת לקרבות כפי שאנו ידענו קודם ותיקן טעויות שהיו שגורות בפי כול. תודתי ובודאי תודת רבים מהמדריכים למאמץ היוצא דופן שמושקע על ידי מפעילי נעמוש ובראשם שלמה שנוכחתי שגם מסתכן אישית. הזדמן באחד הסיורים שערכתי בתל פחר להיפגש עמו ,שוחחנו קצרות ולאחר מכן נעלם. ראיתיו אחרי כמה דקות פוסע בלב שדה מוקשים מתחת לתל כאילו אין מחר , עקבנו אחריו כל החבורה שאיתי במתח,פיצוץ למזלנו לא שמענו. חיכיתי בקוצר רוח לכתבה הבאה הישר מהשטח. ממשיך לעקוב .כל הכבוד על ההתמדה !!

    אהבתי

    • שמחתי להחשף לבלוג ולעשייה המדהימה של שלמה וחבריו. תודה על ההזדמנות להציג את הפרויקט שלי לשמורת הזאבים בתל עזזיאת, מקווה שדרכינו עוד יצטלבו

      אהבתי

  4. שלמה מן ודני ביזר אתם שניכם במו ידכם עם נחישות והתמדה ללא גבולות יצרתם מערכות איסוף של נתונים מהמקורות הכוללים ראיונות אין סופיים עם אותם חילים ומפקדים שהיו שותפים לאותו קרב מר ואכזר שבו נילקחו מיטב הבחורים בקרב על תל פאחר ובאזורים הצמודים לו. הצלחתם להוציא דוחות כתובים מהגינזח הצה"לי מצאתם את הוראות הקשר ברשתות הרלוונטיות, הבאתם לידיעתנו את השיח בן המפקדים מהחיל הבודד ועד המפקדים שם למעלה, הגעתם לאותם מסמכים, כתבות, מפות, ותצ"אות שנתנו תוקף ומימד נוסף להבנת הקרב. עשיתם את דרככם המון פעמים לאותו תל על מנת להפגש עם אותם אלו שהיו שם אז ב-67 ולראות בעיניים כל פרט ופרט.
    לא פעם ואולי הרבה איי הסכמות באו לידי ביטוי בבלוגים ובתגובות השותפים להתרחשויות מלפני כמעט 50 שנה.
    אין ספק שיצרתם את "נעמוש הרמה הסורית מלחמת ששת הימים" באופן בלתי רגיל ומאוד מאוד מושקע. ואולי המצבים והסיטואציות הכמעט בלתי אפשריות להגיע הכי קרוב לאמת, כאשר נפגשים בלא מעט איי הסכמות או אפילו סתירות – מצריך אני חושב כוח רצון ולא פחות כוחות נפשיים לעמוד באתגר. באשר לדברים אלו רציתי לציין את עזרתו האדירה [לפחות על פי התגובות בבלוגים השונים] של האיש המכונה שמואל'ק אותו בחור יצא לי להכיר דרך התכתבויות בערוץ זה, ורק אז הבנתי אזה זיכרון פנומנאלי וכמה מידע הוא אסף תחת כנפיו. בהרבה נקודות ידע לשים את האצבע על אותו מקום או אזור הנמצא בשטח מת, או אותה דקה אשר באה לידי ביטוי בשטח וכל זאות על מנת להגיע ולהביא את האמת לאמיתה.
    לסיכום ניתן לומר לשלושה אלו כי עשיתם עד כעת עבודה יוצאת מגדר הרגיל ולכן מגיע לכם מלוא המחמאות וכל הכבוד.

    אהבתי

  5. שלמה ודני. דני ושלמה!!!
    שניכם חרשתם את תל פאחר עם הציפורניים חיפשתם ומצאת כל גרגר של מיידע. הייתי אומר אפילו שרצונכם וכוונתכם היתה נחושה ממש כמו נחישותם של הלוחמים להיאחז ולכבוש את התל. אוסיף ואומר: כי אותי ועוד מספר רב של חבריי לפלוגה המסייעת כבשתם. והאיחוד של החברים נולד ולו בזכות המפגש ב2014. נמשיך לעקוב אחריכם על כל פוסט וכל מפגש. צלשים הוזכרו בכתבות. ואני מעניק גם לכם. יישר כח.

    אהבתי

  6. תודה לכל המברכים.
    95% מהכבוד מגיע לשלמה שבלי התמדתו לא היה קם וגם לא היה ממשיך להתקיים האתר.
    תודה לשלמה גם על הכנסים שאיגן והטלפונים שהוא עושה עם כל המעורבים כדי לשאול לשלומם.
    כל דלית המסמכים נעשתה על ידי שלמה בלבד.
    כך גם רוב הכתבות.

    אני מסכים ומחזק את שאמר מוקי על תרומתו של שמואל"ק.
    שמואל"ק מביא את הדיון כאן לרמה גבוה שלא היתה ללא תרומתו.
    לרוב הקוראים כנראה הדקדקנות שבתיחלופות התגובות ביני לבינו נראית מעייפת.
    אבל לא פעם שיניתי את דעתי בעקבות הדיון עם שמואל"ק.
    שמואל"ק אינו תושב ישראל אבל טורח לבקר בתל פאחר כל כמה חודשים.
    הוא הופך כל אבן פשוטו כמשמעו.

    לכל לוחמי תל פאחר,
    מהסיירת, השיריון, פלוגה ג' ואפילו א',
    שמשתתפים כאן בתגובות,בפארפרזה:
    "כל מה שעשינו עשינו לכבודכם" אבל גם השתדלנו לכבד את המידע שהתגלה במסמכים ובעדויות השונות.
    לכל מי שכעס או יכעס עלינו, לא התכוונו להרגיז.
    אנא, השתתפו יותר בתגובות.

    אהבתי

  7. תמיד חשבתי שאני יודע מספיק על מלחמת ששת הימים, אבל קטונתי ליד הסיפורים שאתה מביא לפה. זהו ממש מסע במנהרת הזמן אל עבר אותם האירועים וירידה לפרטים הקטנים שרק רוח אלוהים נמצאת בהם. תודה רבה.

    אהבתי

  8. אומנם באיחור קל

    יצרתם כאן יצירה מופלאה עולם שלם של מידע, פתחתם פצעים, פתחתם זכרונות, יצרתם מחדש קשר עם אחים לנשק.

    הדו שיח המרתק בין שלמה דני ושמואל'ק מרתק אבל קשה עד מאוד להבנה מבחינה טכנית.

    האם אין דרך שבו ניתן יהיה להעתיק ציטוט והוא יהיה ממוסגר ולאחריה התשובה, וכך הלאה.

    ולגבי מלחמות היהודים.

    גם לפני המלחמה היו דיבורים איזו פלוגה טובה יותר …

    בפרוס שנת ה -50 נקווה שכולנו נעמוד על התל ב 9.6.17 בבריאות טובה.

    אהבתי

    • תודה ישראל. לא בטוח שהארוע הבא יתקיים ב9 ביוני מכיוון שזה יוצא יום שישי, אבל נתראה כנראה ב-8 ביוני. בריאים, בטח שבריאים.

      אהבתי

  9. בטח זה לא פוליטיקלי קורקט

    אבל לציין זאת בדיוק באותו יום בשבוע ובאותם שעות שזה אירע לפני 50 שנה…

    ואווווו

    אהבתי

כתיבת תגובה