עוז הקלע

ותיקי גדוד 129 במלחמת ששת הימים מריצים בימים אלה יוזמה להקמת אתר מורשת בכפר קלע, שינציח את תרומתם בכיבוש הרמה הסורית * ראש מועצת גולן הסכים להקצות שטח על אדמת מינהל וכעת החל המאמץ להבאת הכסף הדרוש

סקיצה ראשונית של אתר קלע של האדריכל ד"ר דוד בר-און

בעוד פרויקט ההנצחה של ותיקי גדוד 12 באתר תל פאחר נמצא לקראת הישורת הסופית, נרקמת בימים אלה תוכנית נוספת ואפילו גרנדיוזית להנצחה ומורשת של כיבוש הרמה הסורית במלחמת ששת הימים.

הפעם אלה הם ותיקי גדוד 129 שנלחמו בקרב לכיבוש קלע במסגרת חטיבה 8 והחליטו להקים מרכז הנצחה לגדוד. האתר שאליו הם שואפים ימוקם במרומי הכפר קלע, שאותו כבשו השרמנים של הגדוד עם הרבה עקשנות, דם ודמעות.

יוזם הרעיון הוא עוזי אברהם, שהיה מקלען טנק בפלוגה ו'. על הטנק שלו פיקד המ"מ נחום גנצרסקי, שהפך כעת לשותף בכיר של יישום הרעיון. ותיקים נוספים ובהם המ"פ אילן לבנון נרתמו לנושא במרץ.

עוזי ונחום נפגשו לאחרונה עם ראש מועצת גולן, חיים רוקח, שנתן להם את ברכתו והסכים להקצות בקלע שטח לטובת האתר, ובלבד שלא תהיה זו אנדרטה בלבד, אחת מבין הרבות שפזורות ברחבי רמת הגולן והן בבחינת "אנדרטה מתה", שאיש לא מטפל בהן. גם המועצה וגם הלוחמים הוותיקים מעוניינים במרכז מבקרים חי, שיהפוך לנקודה תיירותית-היסטורית.

שלושה ממובילי יוזמת אתר גדוד 129. מימין: אילן לבנון, עוזי אברהם ונחום גנצרסקי

על הולדת הרעיון מספר עוזי אברהם. "במשך השנים, בגלל ריבוי מלחמות ומבצעים, נשכח העבר. כיום לא מדברים על מבצע קדש ולא על מלחמת ההתשה. היום מדברים רק על עזה ועזה או לבנון. יש הרבה אנשים שחושבים שישראל כבשה את הגולן במלחמת יום כיפור. לא מדברים כמעט על מלחמת ששת הימים בגולן ועל מי שעשה את העבודה הקשה והעיקרית במלחמה זו – חטיבה 8".

הציון העיקרי היחיד כיום לקרב של חטיבה 8 בששת הימים הוא הגל-עד עם שמות הנופלים, הממוקם ליד מחסום הקוביות, בין סיר א-דיב לקלע, באמצע שום-מקום, שהגישה אליו אפשרית רק לבעלי רכבי שטח והוא מצוי בלב שטח אש, שנסגר לעתים תכופות בזמן תרגילים של צה"ל.

מיקומו של האתר המוצע אמור להיות בחלק העליון של קלע, על אדמת מינהל. הוותיקים מתכוונים לערב בנושא את חטיבה 8, משרד הביטחון, קק"ל וגופים ציבוריים נוספים, כדי להשיג תמיכה רחבה ככל האפשר לביצוע הפרויקט.

אילן לבנון כבר הצמיד לאתר את השם "עוז הקלע", והחברים מקווים לגייס את המימון הנדרש באמצעות תרומות, שיממנו גם את הפעלת המקום, והכוונה בשלב מאוחר יותר היא אף הענקת מלגות. עוזי אברהם מאמין ביכולותיהם להשיג את הסכום.

ראש המועצה הציע שאתר ההנצחה יכלול גם מצפור או תחום עניין הקשור לערכי הטבע, כדי להוסיף לאטרקטיביות שלו, והוותיקים הסכימו.

סקיצה ראשונית כבר הוכנה על-ידי האדריכל ד"ר דוד בר-און. היא מתארת את האתר עם עמדה ובה טנק שרמן בשיפוע – זכר לעלייה התלולה שעשו הטנקים של הגדוד מגבעת האם לגובה של כ-500 מטר עד לגב הרמה, שכללה מכשולים טבעיים ומלאכותיים דוגמת מחסום הבטונדות.

הרעיון של ותיקי גדוד 129 הוא שאפתני בכל קנה מידה. יצוין כי בשנתיים האחרונות יצא לדרך פרויקט המרכז למלחמת יום כיפור שאמור לקום בנתניה – גם כאן בברכת העירייה, כשהעלויות המוערכות כולל בנייה ולאחר מכן הפעלת המקום הן כ-70 מיליון שקל. ראשי העמותה בונים על חוק מורשת מלחמת יום כיפור, שאותו הם דוחפים להעביר בכנסת בראשותו של ח"כ עפר שלח, דבר שיסייע להם באופן משמעותי לגיוס הכספים. במקרה של גדוד 129 לא מדובר בעמותה ולא בכוונה לחוקק חוק, ולכן גיוס התקציב הנדרש יהיה קשה שבעתיים.

גדוד 129 בקרבות הרמה הסורית במלחמת ששת הימים

את מלחמת ששת הימים פתח גדוד 129 בגזרה המצרית. על הגדוד פיקד סא"ל אריה דיין – "בירו", והוא היה תחת חטיבה 8 בפיקודו של אל"מ אלברט מנדלר. ביומיים הראשונים למלחמה פעל הגדוד בקרבות שריון קצרים מול אוגדה מצרית בכונתילה ואיבד כאן שלושה מאנשיו.

ביום רביעי ה-8 ביוני 1967 קיבלה החטיבה פקודה להעלות את מרבית כוחותיה לאצבע הגליל ולהיות מוכנה לאפשרות של מערכה מול הסורים. חטיבה 8 קיבלה את המשימה המשמעותית ביותר – הבקעת הרמה בחלק הצפון-מזרחי של הגזרה. החטיבה נועדה לעלות מול מערך סורי מבוצר ומשוריין, לכבוש את מוצבי זעורה ואת הכפר ולהשתלט על ציר הדרך המוביל למסעאדה, תוך אפשרות לניצול הצלחה וכיבוש קונייטרה.

ביום שישי ה-9 ביוני 1967 ניתנה הפקודה. גדוד 129 נע בראש הכוחות מגבעת האם וחצה את הגבול תחת הפגזה כבדה. בגלל עיכוב של מחלקת הסיור החטיבתית שהיתה אמורה לנווט, ובגלל אש טנקים סורים שזוהתה מכיוון איזור הכפר קלע, נעו הטנקים של הפלוגה המובילה אל מקורות הירי ולא פנו כמתוכנן מזרחה בתוואי העולה לזעורה. השיבוש בתנועה התגלה בשלב שבו כבר היה מאוחר להחזיר את הכוח למסלול. בדרכן כבשו פלוגות השרמן של 129 את מוצבי נעמוש, עוקדה והכפר סיר א-דיב, תוך חתירה ליצירת מגע עם הסורים שבכפר קלע.

המח"ט מצידו פיצל את החטיבה, ועם כוחות שריון וחרמ"ש אחרים פנה צפונה כדי להגיע לגזרת זעורה ולכבוש אותה כמתוכנן, תוך שגדוד 129 המשיך בדרכו. המג"ד בירו נפצע ואת הפיקוד נטל רס"ן רפי מוקדי, מ"פ הסיירת החטיבתית. מוקדי ניסה להסב את תנועת הגדוד צפונה, אולם בגלל שיבושים בקשר לא עלה הדבר בידו. הוא נפגע ונהרג עם קצין הקשר הגדודי בן ארצי בניסיונו להתקדם אל זעורה.

המיקום המיועד של אתר קלע 129

את הפיקוד על הגדוד קיבל בשלב זה מ"פ ז', סגן נתי הורוביץ. הגדוד התקדם תחת אש נ"ט יעילה כשהוא מאבד טנקים בזה אחר זה. הכוח התגבר וחצה את מחסום הקוביות והמשיך עד לכיבוש הכפר, כולל לחימת חי"ר של אנשי הטנקים על כמה מבנים.

בקרב על קלע נפלו עשרה מאנשי הגדוד. שניים נוספים נהרגו בזעורה, לאחר שהצטרפו לכוחות חטיבה 8 שפעלו בגזרה זו. מ"פ הסיור, שהיה חלק מלחימת הגדוד, נהרג בסיר א-דיב. הגדוד איבד למעלה מ-20 טנקים מתוך 26 שהחלו את יום הקרבות. שניים מאנשיו, נתי הורוביץ ושאול ורדי, קיבלו את עיטור הגבורה על לחימתם.

למחרת המשיכה שארית הגדוד ביחד עם חטיבה 8 לכיבוש קונייטרה – ללא התנגדות.

כיבוש קלע וזעורה על-ידי גדוד 129 וחטיבה 8 [שכללה שתי פלוגות מגדוד הטנקים 377 ואת גדוד חרמ"ש 121] היה המאמץ העיקרי המשמעותי של כיבוש הרמה הסורית. בסיומו של יום קרבות ה-9 ביוני נמצאו כוחות חטיבה 8 כחמישה ק"מ ממזרח לקו הירוק, כשהם בנקודת זינוק מצוינת להמשך כיבוש השטח. הקרבות בקלע-זעורה ביחד עם אלה של חטיבת גולני בתל פאחר ותל עזזיאת, נתנו את האות לקריסת הצבא הסורי בתום שבע שעות בלבד של יום הלחימה הראשון.

22 מחשבות על “עוז הקלע

  1. מצדיע לגיבורים של פעם שלא נס ליחם ומנסים להקים אתר שינציח מחד את גבורת הטנקיסטים וישמש גם נקודת משיכה תיירותית מאידך.

    ככה מייצרים מורשת ככה מייצרים מקומות משיכה תיירותיים ומושכים מטיילים מהארץ והעולם לשהות בחבל הארץ הנהדר הזה.

    שילוב האתר הזה עם האתר של תל פאחר כמסלול טיול ותיור מתבקש.

    אהבתי

  2. גיבורים שלא נס ליחם,חבל שמדינת ישראל ורשויות מקומיות לא יוזמות יותר בכיוונים האלה ביחוד שמדובר ברמת הגולן שיש בה המון שטח והמון מקום ליוזמות הנ"ל אבל הרשויות מעדיפות להפנות תקציבים לעניינים חומריים ומקצים פרוטות לעניינים רוחניים והסטורים,פרויקט ראוי מאוד.
    בהצלחה שיהיה לצוות !! אשמח במהירה בימינו להשתתף בחנוכת המקום.

    אהבתי

  3. מציע לכם מנסיון – צניעות בהנצחה , לעניות דעתי להשקיע 25 מליון שח זאת הגזמה גדולה, תעשו הנצחה במליון, ותשקיעו 24 מליון בחיילים, במשפחות נופלים, ובמתגייסים שיש להם קושי! תשקיעו במערכי לימוד לנוער , תשקיעו בעתיד ולא בעבר. מעבר לכך – לא ארחיב בנושא ההנצחה עצמו,

    הכותב הינו יו"ר עמותת פלחהן גולני, הקמתי אתר הנצחה צנוע לפלחהן (שנסגר!) ביער קנדה, וכמי שלחם ונפצע בתל פאחר (עם גדוד 12) אני בצוות ההיגוי של חידוש האתר- וזה נמשך כבר שנים ובעלויות צנועות בהרבה.

    אהבתי

    • לאיתן תגר שלום,
      קראתי את תגובתך לגבי הקמתו של מצפה הנצחון 129, ואני מרגיש חובה אישית גם להגיב על כך.
      הצניעות של חברי מהגדוד נמדדת מאז אותו קרב שבו תרמנו כולנו את חלקנו בכיבושה של רמת הגולן במלחמת ששת הימים, ועד לימים אלו, כאשר בכל אותה תקופה כה ארוכה קולנו כלל לא נשמע ויותר מכך שסיפורו של הקרב שלנו נעלם לו לחלוטין כאילו לא קרה !
      לאור כל זאת החלטתי להעלות את רעיון הקמת "מצפה הנצחון 129" ביחד עם חברי לגדוד.
      כאשר המטרה העיקרית שהמצפה ישמש כמרכז מבקרים ומורשת קרב של גדוד 129.
      אינני מוצא כל פגם בהקמתו של אתר כה מיוחד שכזה, שיהווה מוקד תיירותי בלתי רגיל לכלל אזרחי ישראל, ליהודי התפוצות ולכלל התיירים שיגיעו לארצנו. אני בטוח שההשקעה "במצפה הנצחון 129" שיוקם תביא תמורה רבה לכל עם ישראל לדורי דורות.

      אהבתי

        • הרעיון שלך למתן שם למקום בשם "מצפה השריון" הוא יפה, אך אינו מתאים למקרה שלנו בתור גדוד שריון 129 שנלחם כה קשות לכיבושה של רמת הגולן !
          הכוונה שלי היתה שננציח ובמיוחד את הקרב שלנו כגדוד 129 מתוך סיבה עיקרית, שאותו קרב ישאר חקוק בזכרונם של הדורות הקודמים, דור ההווה וכל יתר הדורות הבאים,
          יתרה מכך, שמוקד למבקרים שכזה יוסיף רבות וימשוך תיירות גדולה לרמת הגולן.

          אהבתי

          • לעוזי אברהם , שנה טובה וגמר חתימה טובה .

            מבקש להציע את השם :
            גל-עד 129 – מצפה השריון.

            אני מבקש קצת להרחיב.

            אתה כותב : " הכוונה שלי היתה שננציח ובמיוחד את הקרב שלנו כגדוד 129".
            אכן הקרב של גדוד 129 היה הקרב העיקרי של השריון ברמת הגולן.
            יחד עם זאת נראה לי שכדאי שהמבקרים יקבלו גם את התמונה הכוללת של
            לחימת השריון על רמת הגולן במלחמת ששת הימים.

            כאזרח וגם כמי ששרת בזמנו בחיל השריון הינני מצטרף לתקוותך ,
            "שמוקד למבקרים שכזה יוסיף רבות וימשוך תיירות גדולה לרמת הגולן."

            מאחל לכם הצלחה .

            אהבתי

        • יש צורך להבדיל בין הקרב של גולני בתל פאחר ותל עזזיאת שכבודו במקומו מונח, לבין קרב הטנקים של גדוד 129 וחטיבה 8 שהיה הקרב שלמעשה הכריע את הצבא הסורי ברמת הגולן, ובהסתמך על כך שמכל 27 הטנקים שחלקם נפגעו, וחלקם לא יכלו להמשיך בקרב מתוך סיבת תקלות, ובסופו של הקרב הגענו לכפר קלע שאותו כבשנו במחיר לא קל של חברנו ז"ל שנהרגו באותו קרב. חשוב גם לציין שאיש לא האמין לכך שטנקי שרמן ממלחמת העולם השנייה, יצליחו לטפס לגובה של למעלה מ 800 מטר, אל מול אויב חמוש עם מיטב הציוד הרוסי, ולהביא אותו לידי בריחה משדה הקרב ככלבים.

          אהבתי

  4. עוזי, נחום, אילן ועוד גיבורי הרמה. אין מרגש מהידיעה שמרכז פעיל עטור אנדרטה כובשת עין ולב קום יוקם בקלע. ברגע שיתאפשר לי, מבטיח להירתם ולעזור. חזון זה הוא מכוון הגשמה בלבד! יישר כח לכל "המשוגעים לדבר" וברכת שנה טובה לכל חיילי גדוד 129 בששת הימים

    אהבתי

  5. המילה עוז עלולה לבלבל את ההדיוטות לחשוב שזה קשור לגדוד עוז של חטיבה 7.
    אולי כדאי יותר "גבורת הקלע " .
    זה גם מתקשר לגבורתו של דוד עם הקלע מול גולית הפלישתי ,
    וזאת על מנת לציין את גבורתם של לוחמי השריון שלחמו בקלע.

    אהבתי

  6. הרעיון שלי לגבי שמו של הפרוייקט/ מרכז המבקרים הוא : "מצפה הנצחון 129"
    שם שמבטא ובקצרה את הנושא המדובר.
    זה לא חייב להיות הרעיון היחיד לשם הפרוייקט, ונשמח מאוד לקבל רעיונות נוספים, עד להחלטה הסופית של וועדת ההיגוי.

    אהבתי

  7. " עֵד הַגַּל הַזֶּה, וְעֵדָה הַמַּצֵּבָה אִם-אָנִי, לֹא-אֶעֱבֹר אֵלֶיךָ אֶת-הַגַּל הַזֶּה, וְאִם-אַתָּה לֹא-תַעֲבֹר אֵלַי אֶת-הַגַּל הַזֶּה וְאֶת-הַמַּצֵּבָה הַזֹּאת, לְרָעָה." (בראשית, לא,נב)

    המילים "עֵד הַגַּל הַזֶּה" – גימטריה 129.

    אולי תעשו עם זה משהו .

    שנה טובה !

    לגימטריות נוספות : https://ashoova.co.il/gimatria/

    אהבתי

  8. מחאיות כפיים על היוזמה שלכם, עשיתם בששת הימים קרבות גדולים לתפארת חיל השריון ואני מקוה שהדורות הבאים ילמדו מכם רוח קרב מהי ועכשיו במיוחד שצבאות ערב מתעצמים ובימים האחרונים שמעתי מעיתונות זרה שהמצרים הולכים להצטייד ב1000 טנקים T90 רוסים ובנוסף טנקי אברהמס אמריקניים, המערכה בסיבוב הבא מול הערבים תהיה קשה לא פחות, אבל גם הT34 היו עדיפים במקצת על השרמנים שלנו המיושנים ובכל זאת גברנו עליהם. מקוה שתקימו את האתר במהרה ותודיעו ברבים ואני אגיע לכבד בנוכחותי.

    אהבתי

  9. לכל המגיבים שלום רב,
    ראשית אני מרגיש חובה אישית בשמי ובשמם של כל לוחמי גדוד 129 להודות לכל המגיבים כאן באשר הם. אהבתי מאוד לקבל את חוות דעתכם על הרעיון הכה מיוחד שאותו העליתי בפני כל חבריי לוחמי גדוד 129 שאף הם הצטרפו לקמת הפרוייקט.
    נכון לעכשיו, הקמנו וועדת היגוי, אשר פועלת בכמה מישורים לקדם את הקמתו של המצפה ברמת הגולן. אני אשמח מאוד לקבל מכם רעיונות
    וספים לגבי הפרוייקט, שיכלול בתוכו את כל המרכיבים שהעלינו בכתבה, מעבר לזאת אנחנו מעונינים גם לפתח במקום מגוון של אטרקציות כגון טרקטורונים לסיורים באזורי הקרבות, רכיבה על סוסים וסוסי פוני, אולי אף ריקשות לטיולים וסיורים באזור, אזורי משחקים לילדים ועוד…..

    במידה וברצונכם להתקשר אלי,
    אשמח מאוד לשוחח,
    אז בינתיים להתראות ממני
    עוזי אברהם
    0505475557

    אהבתי

  10. רצית לתקן ולהוסיף משהו שלא צויין בכתבה, למעשה התחלנו את הקרב עם 27 טנקים, ולכפר קלעה שהיה היה היעד העיקרי שלנו, הגענו לכפר 5 טנקים, כאשר 3 טנקים נעו לפנינו ונכנסו לשטח פתוח ומבלי שידעו על כך שטנק סורי SU100 משחית טנקטים, ארב להם ופגע בשלושת הטנקים, כאשר חלק מצוותי הטנקים הפגועים נוטשים אותם וחלקם לצערנו נהרגו. בסופו של הקרב נותרנו 2 טנקים, הטנק שלנו בפיקודו של נחום גנצ'רסקי, והטנק של נתי גולן (הורוביץ) ז"ל. ולכל זה מצטרף סיפור נוסף על התגבורת הסורית שהיתה בדרכה לתקוף אותנו, וחיל האוויר הצליח להשמידם ממש קרוב לסיומו של הקרב הקשה.

    אהבתי

    • מכיון ששמו של גדוד 129 עלה כאן אז זו ההזדמנות להתעניין אם יש התקדמות
      במימוש היוזמה של הגדוד .

      אהבתי

  11. השם הסופי של מרכז המבקרים שלנו הוא "עוז הקלע 129".
    נכון לעכשיו הוצאנו לאור שני סרטונים אודות קרב קלע, בעברית ובאנגלית, זה אותו הקרב שהכריע את גורלה של רמה"ג שלנו, שהכריע והביס את הצבא הסורי הגדול !

    אהבתי

  12. עוזי,מרשים וחשוב בעיקר לדורות הבאים. להוציא את הנוער משאננות.מחייב להכניס את הנושא במסגרת הטיולים השנתיים בבתיספר ותנועות הנוער.
    לגבי שם ההנצחה,עוזי הוא נתון אך ורק בידי גדוד129
    בהצלחה וגמר חתימה טובה

    אהבתי

כתיבת תגובה