מה נשמע בתל פאחר

מיצג הטנקים בהרכבה, הלוחם החדש מפלוגה ב', הפיקניקים של המבקרים, הראיון של אורי שמחוני והשלט הכי נחמד * כמה עניינים שוטפים מתל פאחר

הגלגל המניע [מימין] ומתלה הטנקים במסגריה בקיבוץ דן

לראשונה מאז שנפגע הגלגל המניע של טנק מ"מ החוד, עזרא ברוש, מתחת לגדרות מוצב תל פאחר בתחילתו של הקרב ב-9 ביוני 1967 – הוא עזב את המקום שבו היה מונח 54 שנים והוסע לקיבוץ דן. מסגר מקיבוץ דן אמור לחבר את הגלגל ומתלה טנק שרמן לסלע.

יצוין כי הגלגל המניע שוקל למעלה מ-100 קילו והמיתלה כ-300 קילו. המיתלה נלקח מיד לשריון בלטרון על-ידי ורדי ומוראד, העוסקים בשיפוץ אתר תל פאחר.

עזרא ברוש 1967 ליד הגלגל המניע של הטנק שלו, מתחת למוצב תל פאחר [צילום: פנחסי]

המונומנט יוצב אחר כבוד במקום שבו נפגע הטנק, וישמש מיצג סביבתי לכבודם של טנקי פלוגה ז' מגדוד 377.

בנוסף, תרמיל פגז 75 מ"מ, שנמצא מתחת לתל פאחר וניתן כהוקרה לעזרא ברוש, יימסר למוזיאון גולני ויוצב בחדר המתאר את כיבוש של תל פאחר.

הלוחם החדש מפלוגה ב': צבי ליבוביץ' – החבר של יצחקיאן

התגלה חייל חדש מקרב תל פאחר: זהו צביקה לייבוביץ', שבשיחה איתו לא כל-כך זכר באיזו פלוגה היה ומי היה מפקדו, אבל בהמשך התברר שהוא היה בפלוגה ב' והמ"מ שלו היה אורי גרונר.

ליבוביץ' ("לייבו") מבת-ים התגייס במאי 1966 ואחרי הטירונות הגיע לפלוגה ב' של גדוד 12. הוא מספר שהיה חבר קרוב של אפרים יצחקיאן ועזר לו לכתוב מכתבים הביתה, ובשל כך לקח אותו יצחקיאן, שהיה חייל ותיק ממנו, תחת חסותו.

הוא מספר שעם תחילת התנועה לתל פאחר הוא ישב בזחל"ם השני של הפלוגה מאחורי מקלע ה-0.3. זמן קצר אחרי התזוזה נעצרה השיירה, והמ"מ או המ"פ שלו פתחו את הדלת והורו לו לרדת לטובת קצין שבא מהקריה בת"א [ייתכן אוד אשכנזי]. לייבו מספר שהוא התנגד, אבל המפקד שלו הורה לו – בפקודה! לייבו יצא ועבר לזחל"ם שהיה מאחור. הוא מספר שבהמשך קיבל הזחל"ם שממנו ירד פגיעת נ"ט ישירה והיו בו הרוגים. יצוין כי אף זחל"ם מפלוגה ב' לא נפגע.

צבי ליבוביץ' [מימין] באירוע הנצחה של גדוד 12 בשנת 1968 במלאת שנה לקרב תל פאחר

בהמשך עבר לייבו לזחל"ם אחר של הפלוגה שלו, שביצע איגוף במסגרת כוח הסמ"פים. את יצחקיאן הוא ראה רץ לחלץ פצוע, נפגע ונהרג. זיכרון מעומעם נוסף: לוחם עם להביור ריסס באש בונקר והסורים שהיו בו נשרפו. אחרי הקרב הוא זוכר את מה שנותר מהגדוד הולך ברגל לחורשת טל. שם חיכה להם רס"ר הגדוד יום טוב חזן, שקיבל אותם בדמעות. "אני לא יודע מי עוד בגדוד זכה לראות את יום טוב עומד ובוכה", הוא מסכם.

שלחנו את צביקה לייבוביץ' לאלבום התמונות שלו, משם שלף צילום מרגש של לוחמי הגדוד ליד האנדרטה הראשונה לחללי קרב תל פאחר, כפי שצולם ביוני 1968, באירוע זיכרון ראשון להרוגי מלחמת ששת הימים.

מאהלים ופיקניקים בתל פאחר: מנסים לעצור את התופעה

חודש וחצי אחרי חנוכת אתר תל פאחר המשופץ, המשולט, המאוורר והמנוקה, ביקרנו בו מאז פעמיים, הלכנו בשבילים עם מבקרים, הצצנו בהם לראות איך הם מתרשמים. פה ושם גם שאלנו אותם, ובסך הכל ההתרשמויות מאוד חיוביות, כולל מאנשים שאין זו להם פעם ראשונה לבקר בתל פאחר, שציינו שחוויית הביקור עכשיו טובה ומוחשית בהרבה.

מטיילים בתל פאחר, במאהל שהקימו סמוך לאנדרטאות נופלי חטיבת גולני בששת הימים [צילום: אורן פוקס]

עם זאת צצה בעיה – קבוצות מטיילים שנטו את אוהליהם באיזור הכניסה לתל, סמוך לאנדרטאות החטיבתיות, ועשו שם על האש. אחד המקרים היה ב-2 ביולי 2021 ופורסם בדף הפייסבוק "תל פאחר אז והיום", עורר סערה גדולה ברשת ואף הביא לפרסום ידיעה על כך בוואלה.

2.8.2021, מאהל שהוקם בחניית תל פאחר צמוד לחלק הדרומי

בכניסה לאתר יש שלט שמפרט את כללי ההתנהגות באתר ההנצחה. בין הכללים – איסור להקים אוהלים, ללון ולהבעיר אש. אבל לא כל אחד קורא את האותיות הקטנות.

בעקבות כך יוצבו בקרוב שלטים מאירי עיניים בכניסה לאתר, האוסרים קמפינג וקוראים לכבד את המקום שהוא אתר הנצחה.

אתר הנצחה ומורשת תל פאחר, אנא התנהגו בהתאם

אורי שמחוני בראיון על קרב תל פאחר: ניתוח השטח שלי היה נכון, זה היה עביר

ההיסטוריון ד"ר אורי מילשטיין פירסם השבוע [2.8.2021] ראיון עם אורי שמחוני על קרב תל פאחר. שמחוני היה במלחמת ששת הימים הקמ"ן של חטיבת גולני והיה שותף לתכנונים ולפענוחי התצ"אות. להלן דבריו של שמחוני בראיון למילשטיין המתייחסים לתל פאחר:

"קיבלנו את הפקודה בבוקר – עולים. לא היינו צריכים שום הכנות כי הכל היה ערוך לזה, וקיבלנו את הציר לעלות לתל פאחר, זעורה, עין פית, לכיוון קונייטרה. הכניסה לרמת הגולן שלנו היתה דרך גבעת האם, מעל כפר סאלד – לחבור לדרך הפטרולים הסורית. [התכנון:] גדוד 12 ממשיך לטפס ברמה, הולך לכיוון ציר הנפט ומשם פונה שמאלה ויורד וכובש את תל פאחר, וגדוד 51 לאורך ציר הפטרולים כובש את תל עזזיאת, וגדוד 13 והסיירת בעתודה.

"חלק מהקרב הלך מצוין. גדוד 51 הגיע לתל עזזיאת. בעיקרון אני הייתי אחראי על התכנונים, גם על מה שהצליח וגם על מה שלא הצליח. למוצבים נכנסים מכניסה אחורית, זו נקודת תורפה. נכנס משם אוכל, מגיע דואר, יוצאים לחופשה, זה פחות מוגן. גם אם אתה סוגר את זה עם משהו, זה לא אותו דבר. אין שם חגורת מוקשים.

אורי שמחוני בראיון מתוך היוטיוב. "ההיסטוריה נכתבת כהיסטוריה של תקלות, לא של הצלחות"

"מוסא קליין עשה את זה על דעת עצמו במקום. הוא היה בחור מאוד אמיץ. הם התקשו לעלות בציר המסומן, אז היה ויכוח שנמשך עד היום. אני יודע שאפשר היה לעלות, אבל החליטו לשנות, כי הטנק לא מצליח לעלות בנתיב המסומן. כשהיו צריכים לעלות מנתיב ההטיה לציר הנפט, אמרו שהטנק לא מצליח לעלות. ודאי שהיה יכול לעלות, כיוון שלמחרת הגעתי לשם עם הג'יפ ועליתי את זה בלי בעיות, בקלות. רציתי להיות משוכנע שלא טעיתי בניתוח השטח שלי, אבל החבר'ה שהיו שם אמרו שאי אפשר היה לעלות, השאלה כמה ניסו לעקוף את הטנק הזה. הטנק הראשון אמר שהוא לא מצליח לעלות, זה מה שאני מבין, אז יכול להיות שאחד היה עולה ואחד לא, אני חושב שהם חשבו שהתל היה ריק.

"אני הייתי בזחל"ם המח"ט, והחפ"ק היה עד ציר הפטרולים הסורית בין תל עזזיאת לתל פאחר. מבחינתנו האגוז הקשה היה תל עזזיאת, אבל נסעו בציר הזה ותקפו אותו חזיתית דרך שדות המוקשים, דרך הגדרות, התקפת יום, שזה התאבדות, שזה תמות נפשי… הטנקים לא יכלו לעזור שם, הטנקים לא עזרו. ציר ההטיה הביא אותך מתחת למוצב. הם הגיעו עם שניים-שלושה טנקים, אבל הטנקים לא יכלו להשתתף.

"הם היו צריכים לבוא מציר הנפט ולהיכנס מאחור. אני לא בא לבקר. בנאדם נהרג בקרב הזה [הכוונה למג"ד 12], אז אפשר לנתח רק מה שהיה, ולא מה שהיה יכול להיות 'אילו'. אז אני לא רוצה לפתח את התזות, כי ב'אילו' אני יכול למצוא שם הרבה פתרונות יותר טובים, אבל אני לא יודע, אולי אם הם היו מתבצעים הם גם היו מתגלים כלא טובים.

"מה שהתבצע היה לא טוב ועלה ביוקר רב, בהרבה הרוגים והרבה פצועים, ונשאר כקרב גבורה. תל עזזיאת לא נחשב לקרב גבורה. הוא הלך נכון. נכנסו מאחורנית, שמו רתקים, ירדו לתעלות, הרוג אחד או שנייים, גמרו את זה ב-20 דקות. הקרב של תל פאחר נמשך עד כמעט חשיכה. תראה, כולם זוכרים את הקרבות האלה – המיתלה, תל פאחר, החרמון. זה קרבות של תקלות. ההיסטוריה נכתבת כהיסטוריה של תקלות. לא של הצלחות, משום מה.

"התכנון היה טוב, אבל בוצע דבר אחר לגמרי. התקבלה החלטת מפקד במקום, בלי לקבל אישור ובלי להתייעץ. אני לא יכול לבקר אותו, הוא היה מג"ד מצוין, הוא נהרג. יכול להיות שיש לו הסברים רציונליים שהיו מצוינים. אבל אני לא יודע אותם, גם אין מי שייתן אותם, אף אחד לא יודע מה עבר לבנאדם באותו רגע. קרה דבר לא טוב, וזה מה שהיה.

"היה תחקיר אחרי זה בקונייטרה עם צעקות גדולות. איך שהגענו לקונייטרה אמרתי ליונה – בוא נרד עכשיו לתל פאחר ונראה מה קרה שם. זה היה יום אחרי זה. לקחתי את אהרון ורדי, הוא היה מ"פ החוד של גדוד 12 והוא לא נפגע, אמרתי לו – ורדי בוא תעלה איתנו, קח אותנו בדיוק לנקודה ששם החלטתם שאי אפשר לעלות ועשיתם סיבוב אחורה-פנה. באנו בג'יפ, אני הייתי הנהג, הוא לקח אותנו לשם, עליתי את זה, הניתוח שטח היה נכון, זה היה עביר. לפעמים אם יש קצת קושי בעבירות, צריך להתעקש קצת. זה לא כביש החוף. גם על הטנקים היתה ביקורת, כל אחד ביקר את השני, וזה נמשך עד היום".

לראיון עם אורי שמחוני שהתפרסם בנעמוש ב-2014 – לחצו כאן

הדרך לתוואי ההטיה: שווה סיור

תל פאחר, השלט לדרך ההטיה

בסך הכל שתי מילים – אבל אחד השלטים היותר נחמדים בעינינו שהוצבו לאחרונה במסגרת העבודות שבוצעו בתל פאחר.

נמצא כ-40 מטר מצפון לאתר, לדרך שיורדת מכביש הנפט מערבה ועוברת בצמוד לגדרות המוצב. אם תלכו בה תעברו דרך חלק גדול מאירועי הקרב. בחצי הדרך תתרשמו משליטתו הטופוגרפית של התל על סביבתו. בשטח נמצאות דמויות ברזל של לוחמים להמחשה.

בהמשך הירידה תגיעו לצומת דרכים שבפינתו הדרומית שרידי זחל"ם – הגעתם לדרך ההטיה. מכאן, קילומטר שמאלה או קילומטר ימינה נמצאות נקודות ציון [שאינן מסומנות בשטח] בהתפתחותו של הקרב.

תוואי ההטיה הסורי נסלל ב-1964 במסגרת העבודות להטיית נחלי הבניאס והחצבאני, במטרה להקטין משמעותית את זרימת נהר הירדן, בתגובה לפרויקט המוביל הארצי של ישראל. פריצת התוואי החלה במורדות החרמון ממזרח לכפר רג'ר לבין מעיינות הבניאס, כשישה קילומטר צפונית מערבית לתל פאחר. בהמשך חלפה דרך ההטיה מתחת למוצב תל פאחר, והיא נבחרה על-ידי פיקוד צפון כתוואי שעליו ינוע גדוד 12 לכיבוש התל, תוך פנייה מזרחה ועלייה אל ציר הנפט, ומשם תקיפת המוצב – תכנון שלא בוצע לבסוף.

—————————————————————————————————————

14 מחשבות על “מה נשמע בתל פאחר

  1. אם כל הכבוד לתל פאחר ויש הרבה הרבה כבוד והעבודה הנפלאה שנעשתה כולל שלטים באנגלית צריך להפנות המשאבים לשיםפור דומה באתר תל עזזיית. יש לא מעט מסיירים גם שם והמיקומם שלו מעל גבול לשעבר וחידוד בעיית תקריות הגבול מחייבים הסברים מאירי עיניים מה עוד שהאתר עצמו מוזנח לגמרי מלא מהמורות וצמחי פרא, אני קורא לכם להעביר משאבים גם לשם. התל הזה עשה את רוב הבעיות לישובים. תודה על המאצים שהשקעתם עד עכשיוץ.

    אהבתי

    • היו הרבה אנשים שהשקיעו משאבים אדירים בתל פאחר היה להם עניין אישי בשימור זכר חבריהם הרבים שנפלו וזכר מעשי הגבורה שלהם ושל חבריהם. מי שסבור שיש לעשות כך לגבי אתרים אחרים, ראוי שילך בעקבותיהם וידאג לכך.

      אהבתי

  2. "לעומק עם אורי מלשטיין"…
    לעומק?התאכזבתי להווכח שההסטוריון הדגול מילשטיין לא בקיא בנושא תל פאחר.כך ניכר משאלותיו והגיע לשיא שחשב שמגד 12 שמו מוסה עפרון!! היו עוד כמה שאלות מביכות.אם אתה לא מבין תלך תלמד קודם תעשה שעורי בית.

    אהבתי

  3. " באנו בג'יפ, אני הייתי הנהג, הוא לקח אותנו לשם, עליתי את זה, הניתוח שטח היה נכון, זה היה עביר".
    לכאורה זה ניתן לבדיקה עם ג'יפ גם היום .

    אהבתי

  4. בעניין מאהל המטיילים :- במקום להילחם בתופעה כדאי להכשיר שטח למאהל וכולל מנגלים (שזה חובה…).
    אני רואה בעין יפה מאוד שאנשים באים לאנדרטה וגם נשארים ללון בשטח. ואתם ילדים, דור צעיר שאולי ימשיך להגיע בעתיד.
    יותר גרוע זה שלא מגיעים…

    אהבתי

  5. ברגעים האלה אני בתל פחר, יש אזעקה…. נכנסים למקלט הקרוב כלומר הבונקרים. חוויה….באנו לצפות בחידושים.

    אהבתי

    • נשמעו כמה פיצוצים עמומים אנחנו 4 איש בתעלה עמוקה חשוכה נכנסנו ליד האנדרטה מרגישים כמו בקרב על התל פחר …הנשים בלחץ הגברים מבסוטים… נכתב מתוך עומק התעלה ומתקדמים עוד יותר פנימה

      אהבתי

  6. שומעים ירי ארטילרי של צה"ל. יצאנו מהמנהרה עוזבים את התל בצער מקצרים טיול ברמת הגולן , יש גלי הדף באויר שיפודים לא נאכל היום בכפר מסעדה

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s