חדש חדיש ומחודש

אתר תל פאחר קיבל זריקת אדרנלין למערך ההסברה ולחוויית הביקור בו * הפריצה לקטע בחלק הדרומי, הצבת ארבעה זחל"מים חדשים, הטבעת הברקודים * ירדנו אל מתחת לתל וצפינו מקרוב בעבודות האינטנסיביות, שהגיעו לסיומן והעבירו את האתר לעידן חדש 

שופל מגדוד הנדסה של פיקוד צפון מעביר זחל"ם למקומו החדש בדרך ההטיה

קבלו את אתר תל פאחר המשופר, המשודרג והמסקרן, שהתחדש באלמנטים רבים שאמורים להחזיק את המבקרים בו יותר זמן עם יותר עניין.

ה-7 ביוני 2022 באתר תל פאחר היה יום גדוש בפעילות ובסידורים אחרונים, לקראת המפגש השנתי של ה-9 ביוני. בדרך שעוברת מתחת לתל, גרר אחריו שופל צהוב זחל"ם עתיק ושבע ימים, עם צבע דהוי ומתקלף. אהרון ורדי, האיש שתיכנן וניהל את השדרוג המקיף והמדהים שעבר האתר, כיוון אותו למקום הרצוי. שמואל מוראד, סגנו ושותפו של ורדי לפרויקט, כיוון ממרומי התל את מיקומו של הזחל"ם, באופן שייראה בבירור מאיזור התצפית המערבית.

ליד אנדרטת שמות נופלי הקרב עסקו ארבעה אנשים בהחלפת הלוח, לאחר שיד זדונית ניסתה ביום העצמאות לנפץ את הלוחות (בפטיש 10 קילו, לדברי המומחים). הלוחות עמדו במהלומות, אבל מספר סדקים נפערו. חברת אבני גזית מחצור הגלילית הוזעקה כדי להחליף חלק מהאנדרטה עד לטקס. העבודה בוצעה היטב, ובזמן.

מעל סלעי ההסבר גחן שוב ושוב אבי רוגובסקי, האיש שהחברה שלו לקחה את ביצוע תחנות השמע באמצעות ברקודים. 15 ברקודים כאלה מושמעים בקולו של הכתב הצבאי אלון בן דוד, והם פזורים על גבי הסלעים ברחבי האתר. זהו פרויקט אטרקטיבי שממחיש ומשדרג את ההסברים על הקרב. פרויקט שנעשה ביוזמתו של איתן תגר, לוחם ההנדסה, שנפצע קשה בקרב.

לקטעי השמע יוכלו להקשיב גם כאלה שלא מגיעים לתל: אתר אינטרנט נהדר יעלה בימים הקרובים לאוויר, ודרכו ניתן יהיה לשמוע את כל 15 ההסברים. ככל הידוע, אין בישראל אתר קרבות דומה עם הסברים פרטניים ובטכנולוגיה הזו.

ירדנו ברגל אל הזחל"מים החדשים, דרך "הגאיון של דני", אותו ואדי שמפריד בין שני חלקי המוצב, ושממנו עלה כוח המ"מ דני ביזר ללחימה אל מרומי המוצב, שם נבלם בפאתי החלק הצפוני. חודש יוני הוא גם תחילת עונת הנחשים, הקוצים והברחשים. במהלך הירידה דרך כל הפרא הזה, במרחק 30 מטר מאיתנו, שמענו מבין השיחים נהמה קצת מבהילה. אחר-כך יתברר לנו שחזיר בר גדול מסתובב בשטח. רק זה היה חסר. שרדנו את איתני הטבע האלה, והגענו שרוטים אל הזחל"ם הטרי שהוצב לפני העיקול צפונה של הדרך האוגפת את המוצב.

"זחל"ם המג"ד" – על הדרך האוגפת של תל פאחר

זחל"ם זה מדמה את זחל"ם מג"ד 12, סא"ל מוסה קליין ז"ל. בתחילתו של הקרב הזחל"ם נפגע [קלות] יותר למטה, אבל מיקומו הנוכחי נראה היטב למבקרים בתל פאחר מהתצפית המערבית, וזה היה השיקול המכריע.

השופל גלגלים חזר למעלה אל התל, שלף משם זחל"ם שני שהמתין בכניסה בסבלנות במשך מספר שבועות, והתקדם באיטיות חזרה בירידה. הוא נסע עד שהגיע אל צומת האיי.אמ.אקס, פנה דרומה ובתום נסיעה קצרה הניח את הזחל"ם כשפניו צפונה אל התל.

ורדי [משמאל] ואנשי הנדסה של פיקוד צפון ליד זחל"ם שהוצב בדרך ההטיה, סמוך לעיקול הדרך מערבה. ברקע: פסגת תל פאחר

המיקום: כ-40 מטר דרומית לעיקול המפורסם שעל דרך ההטיה, עיקול שדרכו עלו הכוחות הראשונים מפלוגה א' לתקיפת מוצב תל פאחר, בפיקודם של ורדי, קרינסקי ודני.

אנשי גדוד ההנדסה 801 של פיקוד צפון פיקחו במקצועיות וביעילות על הובלת הזחל"מים והצבתם.

לאחר מכן המשכנו בדרך ההטיה עוד כמה מאות מטרים דרומה – אל זחל"ם נוסף, היסטורי. ושבו בנים לגבולם – זה סיפורו של הזחל"ם. אותו זחל"ם של מפקד פלוגת השריון מגדוד 377, שלקח טרמפ מספר לוחמים מהמחלקה המיוחדת של גדוד 12. בנקודה זו, מתחת לעין א-דייסה, קיים הסיפור הידוע של תנועת גדוד 12 אל תל פאחר, העצירה הכפויה למציאת שביל שעולה מזרחה אל דרך הנפט, כמו שהיה כתוב בספר, ואז הירי הסורי אל השיירה והזחל"ם הזה ששילם ביוקר, עם ארבעה הרוגים, כולל עיטור גבורה לדרימר ועיטור העוז להוברמן.

היו זמנים. "זחל"ם המוות" מתחת לגבעת האם לפני כמה שנים, ועליו ישראל הוברמן שנפצע אז

לפני כ-15 שנים נלקח הזחל"ם מהמקום שבו עמד מה-9 ביוני 1967 והוצב מתחת לגבעת האם, כנקודת ציון לתחילת המאמץ העיקרי בהבקעת הרמה הסורית. הזחל"ם מילא היטב את ייעודו החדש, ככלי הסברתי ללחימת פיקוד צפון במלחמת ששת הימים. אלפי מטיילים חלפו על ידו ותהו מה ומי היה. מטיילים, שקצת היו בקיאים בעניינים, סברו שזהו הזחל"ם של מוש חביב מגדוד 121, חטיבה 8, שנפגע ישירות מפצצת מרגמה והתפוצץ, ועליו נהרגו שישה לוחמים [ראו כאן].

במהלך השנים האחרונות החל ישראל הוברמן לפעול להחזרת הזחל"ם למקומו המקורי, סמוך לתל פאחר. עכשיו זה סוף סוף קרה. הזחל"ם הונף באוויר, הוסע דרך השטח והוצב אחר כבוד חזרה במקום המוכר לו מימים ימימה, כשפניו צופות שוב אל תל פאחר ואל חירבת סוודה האכזר – המקום שממנו נורה על-ידי טנק T-54 סורי.

זחל"ם המוות [שוב] בדרך ההטיה

עוד זווית לזחל"ם המוות שחזר למקומו הטבעי, אחרי שנות גלות בגבעת האם

בכניסה לתל פאחר, ברחבת החניה, אי אפשר לפספס את הדרך החדשה שנכבשה ועולה דרומה, אל פיסגת החלק הדרומי. הדרך לבנה, רחבה ומזמינה. כל מי שיעלה בה, יגיע אל זחל"ם אחד, שלושה סלעי הסבר לכוחות של ורדי, המחלקה המיוחדת ואיגוף הסמ"פים, פלוס סלע עם מפת הקרב. מסבירן כללי יותקן בו בקרוב, כל אלה הם החידוש המשמעותי ביותר שעבר אתר תל פאחר במהלך השדרוג הנוכחי.

את הדרך פתח בטקס רשמי וצנוע אלוף פיקד צפון, אמיר ברעם, בנוכחות ורדי ומוראד, וכן מספר מאנשי הפיקוד וגדוד ההנדסה שביצעו את העבודה. לראשונה אחרי 55 שנים – אפשר להתהלך בפיסת הקרקע הזו, שהיתה סגורה כל השנים בשל חשד למיקוש. חלק מהלוחמים שהיו בחלק הדרומי במהלך הקרב, עשויים להיתקל במראות מוכרים, אם כי אין גישה לתעלות שבהן היו.

מדובר בקטע קטן של החלק הדרומי, ממערב למיקום סככת המינהלה הסורית לשעבר [שאיננה כיום], שדרכו ניתן להשקיף לסירוגין על החלק הצפוני – תלוי במצב רוחם של ענפי האקליפטוסים.

קטע מהחלק הדרומי של תל פאחר, שאותו פרצה וסללה יחידת ההנדסה של פיקוד צפון: איזור כוח ורדי. דמות לוחם שיורה אל החלק הצפוני

החלק הדרומי של תל פאחר שנפתח לראשונה למבקרים. הדרך עולה מכיוון החניה

פעם היה כאן רק זחל"ם אחד, שקידם את המבקרים בכניסה אל החלק הצפוני. עכשיו נוסף זחל"ם בחלק הדרומי, ועוד שלושה בשטח שמתחת למוצב. כל אלה, בנוסף לשרידי זחל"ם המרגמה של כוח השריון, מעלים לשישה את מספר הזחל"מים שממחישים למבקרים את הקרב הקשה שהיה כאן במלחמת ששת הימים.

בעתיד יש כוונה להוריד את שרידי זחל"ם המרגמה לכיוון צומת האיי.אם.איקס, כדי שיהיה בולט יותר למסיירים באיזור. שלטים יוצבו במהלך הזמן על הזחל"מים השונים ויספרו את סיפורם.

מונומנט נוסף שנמצא בדרך העוברת מתחת לתל פאחר הוא הגל-עד לפלוגת השריון, שנראה היטב מסלע השריון שבמרומי תל פאחר, כשבסמוך לו ספסל עץ למנוחה. מספר דמויות לוחמים מברזל פזורות בשטח ומדמות את הכוחות המסתערים.

התמונה הכוללת שיקבלו כעת המבקרים באתר תל פאחר היא מוחשית ונוחה הרבה יותר. היא תעמיק את חוויית הביקור ואת הרושם שייצרב בזיכרון. בואו בהמוניכם.

סיקור אירוע מפגש לוחמי תל פאחר והמשפחות השכולות ב-9 ביוני 2022 – יתפרסם במוצ"ש הקרוב.

7 מחשבות על “חדש חדיש ומחודש

  1. " בעתיד יש כוונה להוריד את שרידי זחל"ם המרגמה לכיוון צומת האיי.אם.איקס, כדי שיהיה בולט יותר למסיירים באיזור."
    נראה לי שבהמשך השנים קדימה אנשים יחשבו שזה המיקום המקורי .
    כנ"ל לגבי הזחל"ם של המג"ד.

    אהבתי

  2. כל הכבוד לכולם. לאלו שעשו את מלכת הקודש בהחייאת תל פאחר למען הדורות הבאים ללמדם מגבורות ישראל. ולמען ההיסטוריה שלנו.

    אהבתי

  3. לא ברור מכאן, האם האתר הדרומי נפתח לגמרי לביקורים והוא נקי ממוקשים. אם כן, מעניין אולי להכין פה סיפור מצולם על מה שניתן לראות בו.

    אהבתי

    • נפתח קטע קטן מהחלק הדרומי שנקי ממיקוש וניתן לבקר אותו.
      מצורף סרטון שהתפרסם לפני כשבוע בדף הפייסבוק של תל פאחר:

      אהבתי

  4. היינו בתל פחר ונהננו,משם המשכנו לאתר עמק בכא של קהלני,גם שם מענין אבל בתל פאחר קבלנו הרבה יותר מידע והמחשה.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s