שוכבים על הגדר בתל עזזיאת

אחד הסרטים הראשונים שנעשו על מלחמת ששת הימים הוא "האם תל אביב בוערת?" * כתבה זו מציגה צילומי סטילס של יעקב אגור מסט הצילומים: חיילים ששוכבים על הגדרות בתל עזזיאת, טנק "פנצר" שהועלה בלהבות ותמונות אווירה מקיץ 1967 בירושלים ובסיני 

בין עשרות הסרטים שיצאו על מלחמת ששת הימים זמן לא רב לאחר שהסתיימה, נמצא גם "האם תל אביב בוערת?". סרט זה מתהדר בתואר הסרט העלילתי הראשון על מלחמת ששת הימים. הוא הוקרן בבתי הקולנוע ברחבי הארץ מתחילת נובמבר 1967.

סרטים נוספים שיצאו באותה תקופה על מלחמת ששת הימים, היו "כל ממזר מלך", "שישה ימים לנצח", "מלחמת 20 השנים", "ששת הימים", "חמישה ימים בסיני", "שלוש שעות ביוני", "המטרה טיראן", ועוד.

"כל ממזר מלך", מסרטי מלחמת ששת הימים. יהורם גאון בסרטו של אורי זוהר ב-1968

לא זכור לי אם צפיתי בזמנו, כילד, בסרט "האם תל אביב בוערת" [שיצרה חברת הפקה בשם "60 שעות לסואץ בע"מ"], אבל שיר הנושא שלו – "מנדלבאום", בביצוע מעולה של עדנה גורן זכור לי גם זכור [לחצו כאן להאזנה וצפייה בקליפ של השיר הכולל קטע קטן מהסרט]. את השיר הלחין יוחנן זראי, שאחראי לעוד כמה מנגינות והלחנות נהדרות מתקופת מלחמת ששת הימים.

שמו של הסרט נעתק מ"האם פריז בוערת?", שיצא למסכים שנה קודם לכן, בנובמבר 1966, ועסק בצרפתים שהתקוממו נגד הצבא הנאצי.

כרזת הסרט [לחצו להגדלה]

הסרט "האם תל אביב בוערת" הציג ארבעה סיפורים הקשורים למלחמה – שני תל אביבים, מתנדבים מחו"ל, טייס קיבוצניק ועיתונאית שוודית שמנהלת איתו רומן מחוץ לנישואין. הבמאי היה יעקב ייגר, ישראלי שחי בגרמניה והגיע לארץ במיוחד לעשיית הסרט. התסריטאים היו אלכס מימון ואמנון אחי נעמי, והשחקנים הראשיים גדעון שמר, גאולה נוני, אלכס פלג, מישה אשרוב ואביבה מרקס. הצילומים בוצעו כנראה באיזור חודש אוגוסט 1967, כשהכל עוד היה טרי אחרי סיום המלחמה ההיא, במטרה לתפוס טרמפ על גלי ההתלהבות ולעשות מכה כספית.

אלא שהסרט לא נחל כאן הצלחה. הביקורות היו בין פושרות לקרירות, והסרט ירד מהמסכים אחרי פחות מחצי שנה. לפי "ספר הקולנוע הישראלי", צפו בסרט בארץ כ-114 אלף איש. לפי המפיקים שלו, הסרט הוקרן גם במספר ערים בעולם.

מבקר הקולנוע, שלמה שמגר, כתב ב"ידיעות אחרונות", כי הכנת הסרט נעשתה בחיפזון ועל כן נמנע מיצירת פרספקטיבה היסטורית נכונה – אם בכלל היתה מגמה כזאת: "מוטב היה אילמלא קפץ הסרט מסיני לירושלים, מירושלים לגולן, מהשביעי ביוני לחמישי בו, מהמרכז הרפואי של הדסה לבאר שבע"… וגם: "אם קיווה מישהו לחיות כאן מחדש את ששת הימים, ספק אם נכונה לו חוויה כזאת. האויב למשל כלל אינו נכנס לתמונה. כל ההסתערויות והיריות של חיילינו הן בחזקת פנטומימה. גם העובדה שנופלים כאן חללים ופצועים רבים (ואפילו רבים מדי) אינה מצליחה לשוות אותנטיות-יתר למערכה".

הסיבה שאנחנו עוסקים כאן בסרט הזה הוא סדרת צילומי סטילס של צלם הבית של הסרט, יעקב אגור, שבה נתקלנו. אגור צילם את מאחורי הקלעים של מהלך צילומי הסרט, שנעשו ברמת הגולן, בירושלים ובסיני.

צה"ל של אותם ימים התמסר ברצון לתעשיית היצירה של מלחמת ששת הימים, לרבות סרטי קולנוע, במטרה להאדיר את ניצחונו. כך למשל, "כל ממזר מלך", שיצא זמן לא רב אחרי "האם תל אביב בוערת", קיבל את הפריבילגיה להשתתף בתרגיל אוגדתי גדול בסיני, ולהשתלב בו בסצינות שונות. צה"ל גם סייע לסרטו של יגר וסיפק לו לוחמים, טנקים, זחל"מים, מטוס קל והליקופטר, פיצוצים ועשן, חסימות כבישים, אבטחה, וכל מה שצריך.

בצילומי המלחמה שנעשו בגזרת פיקוד צפון בחזית הסורית, צילם אגור לוחמים מסתערים על גדרות מוצב סורי. החיילים הונצחו מציגים במספר תמונות, כשבין היתר צולמה סצינת "לשכב על הגדר" מקרב תל פאחר. מהצילומים עולה כי החיילים המסתערים צולמו במוצב תל עזזיאת. אין לנו את הסרט עצמו, כדי לראות מה שולב בו. בכל מקרה, גם לסרט וגם לחומרי הגלם אין ערך היסטורי, מאחר שהם לא שיחזרו את הקרבות לכיבוש רמת הגולן, אלא היו צילומים כלליים של לוחמים מסתערים, יורים וזורקים רימונים.

על-פי התסריט, את רמת הגולן כובשת יחידת צנחנים. הלוחמים השתלטו על חלק מפילבוקס ונלחמים בתעלות. ככל שידוע לנו, במאי הסרט השתמש בחומרים שצולמו באותה תקופה על-ידי יחידת הסרטה של דובר צה"ל ומרכז ההסברה, הציג בולדוזרים שמכשירים את השטח לעליית טנקים ועוד.

צילום, בימוי, הפקה וקהל סקרנים בצילומים בירושלים של הסרט "האם תל אביב בוערת?" [צילום: יעקב אגור]

כאמור, צילומי הלוחמים המסתערים על מוצב סורי לקוחים מתל עזזיאת. בסצינות אלה נראים חיילים שנשכבים על הגדר כדי שחבריהם ידלגו מעליהם אל שטח המוצב. אירוע זה קרה בקרב על תל פאחר, כשני ק"מ ממזרח לעזזיאת, אבל בסרט עלילתי-מסחרי אין יותר מדי חשיבות אם זה גולני או צנחנים, תל עזזיאת או תל פאחר. העיקר שהסצינות יהיו מרהיבות ומלהיבות.

התמונות של אגור מעניקות נופך ויזואלי נוסף לצילומי מלחמת ששת הימים מבחינת אותנטיות ואיכות. אומנם, לא קיבלנו צילומים כלליים ממוצב תל עזזיאת או התמקדות בנוף, אבל זה נעשה בצילומים של הסרט בירושלים, שם צילם אגור תמונות כלליות של הכותל, הר הבית והעיר העתיקה. ראו בהמשך.

לסיכום: ישראל המנצחת חזרה לשגרה, צה"ל התיישב על גדות הסואץ ותל אביב לא בערה.

להלן חלק קטן מכ-600 צילומי סטילס שצילם יעקב אגור מאחורי הקלעים של הסרט "האם תל אביב בוערת?"

הצילומים הינם מאוסף יעקב אגור במרכז התיעוד הישראלי לאמנויות הבמה, הפקולטה לאומנויות באוניברסיטת תל-אביב, ומוצגות גם באוסף יודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד.

תל עזזיאת 1967, לוחם נשכב על הגדרות. מתוך הסרט "האם תל אביב בוערת?" [צילום: יעקב אגור]

תחת אש – חייל מסתער ונשכב על הגדרות

הרבה תיל וגדרות, עוד צילום מהלחימה

שוכב על הגדר בעיניים עצומות ופנים מעוותות, רגע לפני שרגלו של חברו תרתק אותו על הדוקרנים [צילום: יעקב אגור]

על גדרות תל עזזיאת מעל לשטחי היישובים

חוצים את הגדרות על גב החבר, ברקע למטה: דרך הפטרולים הישראלית, בריכות הדגים של דן והשדות

אש, עשן, גדרות, שדות ומים

עוד רגע והיעד בידינו

טנק שרמן ובעקבותיו זחל"ם על הדרך הנכנסת לתל עזזיאת

טנק שרמן במלוא הדרו [כל הצילומים: יעקב אגור]

שני שרמנים וקצה אחוריו של זחל"ם

תקיפה חזיתית עם כל הכלים 

שרמן, זחל"ם עם תותח 105 מ"מ ולוחמים

1ב' עולה על היעד

שרמן מוקף מאחוריו במראה המורדות המערביים של החרמון, כולל פסגת רמתא [משמאל] – לימים הר דב

זחל"ם עם תותח 105 מ"מ בתנועה והשרמן מחפה [צילום יעקב אגור]

עכשיו התחילה הלחימה בתעלות

לוחם בתנועה שמדמה זריקת רימון

אחריי בתעלה

מטר אחרי מטר בתעלה

הבריכות הכחולות, השדות הירוקים והחיילים שמסתערים על התל [צילום: יעקב אגור]

השטח שמתחת לתל עזזיאת, כולל דרך הפטרולים הישראלית

מסתערים על התל, טייק 4

חיילים עם אבק של כוכבים [צילום: יעקב אגור]

הדרך אל הניצחון עמוסה בסלעים, אבנים ובריכות הדגים של קיבוץ דן

קלוז-אפ על לוחם, כמו מסרט על מלחמת העולם

"האם תל אביב בוערת?" בתל עזזיאת. הבמאי קובי ייגר מנסה לשפר זוויות וביצועים [צילום יעקב אגור]

הלוחמים חוזרים לאחור לביצוע נוסף תחת עינו הפקוחה של הבמאי

הלוחמים מסתערים שוב, צילום מאחור

רגע של הפוגה לקראת ביצוע נוסף [צילום יעקב אגור]

טנק הפנצר בתל עזזיאת מועלה בלהבות לצורך הסרט [צילום: יעקב אגור]

זוית נוספת לטנק הפנצר הבוער

הבמאי קובי ייגר, השחקנית אביבה מרקס וש"ג על גשר שיאון הישן, "צומת הטנק"

השחקנית אביבה מרקס בצילומי הסרט "האם תל אביב בוערת?" [צילום: יעקב אגור]

השחקנית אביבה מרקס מגלמת את אנה, עיתונאית משבדיה שהגיעה לישראל כדי לסקר את המצב לקראת המלחמה

הסצינה: העיתונאית אנה נעצרת על-ידי ש"ג בכניסה לקיבוץ בצפון, ואז בדיוק נופל פגז [צילום: יעקב אגור] 

צילום מקרוב של מכונית הספורט הפתוחה

גדעון שמר ואביבה מרקס מתוך הסרט "האם תל אביב בוערת?"

צילומי הסרט בגזרת סיני

צילום מצריח של טנק

זחל"ם, מקלע 0.5 ובזוקה

?Is Tel Aviv Burning, צילומים מהסט, תחת השמש הקופחת [צילום: יעקב אגור]

מפקד טנק על כורסה בצריח, בצילומי הסרט "האם תל אביב בוערת?"

חילוץ פצוע מהטנק [צילום: יעקב אגור]

טיפול בפצוע. מתוך הסרט

הליקופטר סיקורסקי נוחת לחילוץ הפצוע

לחימת לילה, מדמים את כיבוש מתחם אום כתף בסיני [צילום: יעקב אגור]

סחיבת פצוע [צילום: יעקב אגור]

פשיטה על היעד מהליקופטר

קרב לילה בגזרת סיני [צילום יעקב אגור]

ירי מכל הכלים

טנק מאיר בפרוז'קטור. טנק זה מגלם טנק מצרי שמגלה את הצנחנים ורודף אחריהם עם טנקים נוספים עד שהם נתקעים בדיונות החול

חיילים בשיחת מפקד

"האם תל אביב בוערת?". גדעון שמר מגלם את יונתן – טייס חיל האוויר במילואים [צילום: יעקב אגור]

"הטייס" גדעון שמר, שבו התאהבה העיתונאית השבדית אנה, הוצב כקמב"צ, אבל מנצל שעת כושר ועולה על מטוס קל למשימה מיוחדת שהוא מבצע בהצלחה

טנקר עם מים לצמאים. כל חייל מקבל חצי כוס בלבד. עוד מעט יגיעו חיילים מצריים צמאים. עוד בצילום: הקרונות שהביאו ציוד ונעלי הצבא המצרי  

"האם תל אביב בוערת?" – הסצינות הירושלמיות

חלק גדול של הסרט צולם בירושלים העתיקה של קיץ 1967, כשהכל עוד היה טרי וסימני קו הגבול עם ירדן עדיין ניכרו. צוות הסרט התאכסן מספר ימים במלון קומודור במזרח ירושלים ומשם יצא לצילומים בעיר העתיקה – הכותל, הר הבית, סימטאות השוק ועוד.

גיבורי הסרט מהסיפור הירושלמי שלו היו גאולה נוני, שהיתה אז כוכבת עולה בתחילת דרכה, ואלכס פלג. הם גילמו את רחל ונחום, זוג סטודנטים חברים, שמתגוררים בדירה של נחום בשכונת רחביה. בתחילת הסרט הם נראים מטיילים ליד עמדות צה"ל שעל הגבול. במלחמה שפרצה שימשה רחל חובשת בבית החולים הדסה ונחום הוא צנחן שמשתתף בקרב לכיבוש אום כתף. במהלך המלחמה שמעה רחל כי אחד הנופלים באום כתף היה סטודנט בשם נחום. אבל לבסוף הוא חוזר אליה מהמלחמה חי ובריא.

הנה כמה צילומים מאחורי הקלעים של הסט ממצלמתו של יעקב אגור.

אלכס פלג וגאולה נוני ליד עמדה צבאית בימין משה הצופה אל מזרח העיר [צילום: יעקב אגור]

אלכס פלג וגאולה נוני בסצינות מירושלים בצילומי "האם תל אביב בוערת?" [צילום: יעקב אגור]

גאולה נוני בסימטאות העיר העתיקה בצילומי הסרט [צילום: יעקב אגור]

אחרי סיום המלחמה. נתן חזר בשלום ומטייל עם רחל בסימטאות העיר העתיקה. לכבודם נעצר הכל לכמה דקות [צילום יעקב אגור]

על הר הבית ב"האם תל אביב בוערת?"

הכותל המערבי והר הבית, קיץ 1967 [צילום: יעקב אגור]

קיץ 1967, העיר העתיקה תחת חורבות והריסות, זמן קצר לפני שתעבור שיקום מקיף [צילום: יעקב אגור]

בסימטאות העיר העתיקה 1967 [צילום: יעקב אגור]

הכניסה למלון קומודור במזרח העיר. חיפושית של צוות הסרט עם תווית "תל אביב בוערת" שמאפשרת לו לנוע בחופשיות [צילום: יעקב אגור]

האם ירושלים בוערת? פיצוץ במבנה על קו התפר לשעבר במסגרת צילומי "האם תל אביב בוערת?"

גם הארץ שלנו. דוכן לממכר עיתונים בעיר העתיקה 1967 [צילום: יעקב אגור]

סיטרואן דה שבו של צוות הפקת הסרט "60 שעות לסואץ" / "האם תל אביב בוערת?"

אחד השחקנים על צריח טנק, גיטרה ומקלע

צוות הצילום של האם תל אביב בוערת

——————————————————————————————————————-

5 מחשבות על “שוכבים על הגדר בתל עזזיאת

  1. סצנות המלחמה בכל ממזר מלך הן מעולות אחת אחת בזכות הבימוי של אורי זוהר ושחקנים כמו יהורם גאון ועודד קוטלר, בשביל מה הביאו את השחקנית פייר אנג'לי מארה"ב זה רק בשביל הדאווין של אורי זוהר..

    אהבתי

  2. תמונות נחמדות להמחשה
    מעניין אם החיילים בסרט היו חיילים ממש
    פרט מקשר – אביבה מרקס היתה לאשתו השניה של מג"ד 13 אז פנחס נוי אלוש.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s