דורבנים בדוריג'את

ביקור במוצב דוריג'את, אחד מכמה שהטרידו את קיבוץ גדות * חטיבות כרמלי ב-1948 ואלכסנדרוני ב-1967 מכירים אותו היטב

דוריגאת

מוצב דוריג'את מבט ממזרח למערב. בכניסה (מלפנים) בניין מינהלה, בהמשך המוצב עצמו

אי אפשר להגיד על מוצב דוריג'את שהחיים קפאו בו לתמיד. באחת התעלות העמוקות, המחופות והאפלות נתקלנו בזוג דורבנים מסמרי שיער. ברגע הראשון אי אפשר היה להבחין ברעמת הקוצים המיתמרת שלהם, אבל כשלקחו את הרגליים וביצעו נסיגה תוך תנועה מתואמת במקביל זה לזה, וכשחצו לרגע צומת חשופה לאור, הם נראו היטב. כל דורבן בגודל של חזיר קטן. ואם לרגע לא שמת לב, הראש שלך כמעט שנתקל בעטלף שנאחז בתקרה באחד המעברים ותיכף יימלט בבהלה לא לפני שציפורניו יותירו תלם קטן במצחו של בעל החי הנדיר מסוג אדם שהפציע במאורה שלהם.

חוץ מדורבנים, עטלפים ועכבישים – דממת מוות שוררת בלב המוצב [מספורו בפיקוד צפון היה 7001]. בעורף שלו, בצד המזרחי, עדר פרות עצלות משרכות דרכן. זו דרך הפטרולים הסורית שמגיעה מכביש 91 – העובר בין צומת מחניים ועד לעומק רמת הגולן. בדרכו מזרחה חולף הכביש על פני משמר הירדן, גדות וגשר בנות יעקב. לצד הדרך, כמה מאות מטרים אחרי בית המכס התחתון, שוכנת דרך הפטרולים הסורית. אם תיכנסו אליה ותנועו צפונה תגיעו אחרי כ-1.5 ק"מ למוצב דוריג'את – כ-500 מטר מנהר הירדן, כ-45 מטר מעליו. בסך הכל דוריג'את שולט היטב על איזור הנהר, צפונית-מזרחית לרפטינג נהר הירדן וקיבוץ גדות שבמרחק כשני ק"מ בקו אווירי.

דוריג'את (למעלה בעיגול אדום). לחצו להגדלה

דוריג'את (למעלה בעיגול אדום) מתוך "עמוד ענן". לחצו להגדלה

את המעט שידוע לי כרגע על המוצב הזה מספק בין היתר שלט מפתיע שמוצב במקום, לזכרו של חיים רויפר, מפקד פלוגה ג' של גדוד 23 בחטיבת כרמלי, שביולי 1948 תקף את דוריג'את. בשלט מסופר כי חיילי הצבא הסורי נסו על נפשם, אבל חזרו עם שחר עם תגבורת של שריוניות, מטוסים ותותחים. הלוחמים הישראלים שהיו ברובם עולים חדשים נסוגו, הסורים כבשו את המוצב שלהם, רויפר נפצע קשה ונפטר. ההתקפה על דוריג'את היתה במסגרת מבצע ברוש, שבו ניסה צה"ל להשתלט מחדש על קיבוץ משמר הירדן שהותקף ונכבש, ועל שטחים נוספים לאורך נהר הירדן. ב-19 השנים שחלפו עד מלחמת ששת הימים, השתתף דוריג'את ביחד עם מוצבי הקו הסורי הראשון בהפגזות ובצליפות. מדובר במוצב פלוגתי ששלט על השטח ביחד עם המורתפע האימתני ומוצב הברך. מרגמות קלות, כמה טנקים, מוקף בשדה מוקשים ובשלוש גדרות שיפועיות.

בגזרת דוריג'את תוכננה בין היתר התקפה סורית על ישראל של חטיבות חי"ר ושריון. אל הקטע שבין דוריג'את לג'לבינה הובאו בתקופת ההמתנה למלחמת ששת הימים כ-50 סירות, עשרה חיילים בכל אחת, שהיו אמורות לצלוח את הנהר תוך שש דקות ולנוע מערבה במטרה לתפוס מאחזים באיזור צפת ולבתר את הגליל. ניסיון התקיפה הזה נפתח ב-6 ביוני בהרעשה כבדה של הישובים הישראלים, במיוחד על קיבוץ דן ומוצב אשמורה (בין גונן לגדות). אלא שתקלות רבות בהיערכות הסורית והתקפה מאסיבית של מטוסי חיל האוויר סיכלו את ביצוע התקיפה בעודה באיבה.

דוריגאת בפנים

חלונות תצפית וירי בדוריג'את לכיוון מערב. למרגלותיהם נמצאו כמה שרשרות כדורים מתפוררות

ב-9 ביוני 1967, יום הפריצה לרמה הסורית, ביצעה חטמ"ר 3 את התנועה לקו המוצבים הראשון ברמה הסורית. לפנות בוקר ה-10 ביוני כבש כוח צנחנים את ג'לבינה לאחר קרב קשה. מוצב דוריג'את, שנמצא כקילומטר דרומית משם, ירה אש על הכוח. כיבוש דוריג'את נפל בחלקה של פלוגת הסיור בפיקודו של עזרא אוריון. הכוח הגיע לדוריג'את מצפון ובסיוע מחלקת טנקים כבש את המוצב כמעט ללא קרב. מכאן נפתחה למעשה הדרך לבית המכס התחתון ומשם לתפיסת גשר בנות יעקב ולכיבוש המורתפע (מצפה גדות).

65 שנים אחרי המ"פ רויפר שנהרג בלחימה עליו ו-46 שנים אחרי המ"פ עזרא אוריון שכבש אותו, אני ויוסי עוז (בן 70, מח"ט לוגיסטיקה בפעילות כמעט כל השנה) משוטטים בו באחד הימים החמים למדי של נובמבר 2013.

מה נשאר מדוריג'את? בחוץ כמה מבני אבן, דרדרים של מטר גובה וקוצים לרוב, עשרה עצי צל וקבינה של משאית מופצצת. ובפנים: שלדי מיטות, מסטינגים, שרשרות כדורים מתפוררות, קופסאות, פחים, משהו שנראה כמו מוקש וכמה עצמות. האם זו עצם אדם, שרידי חיילים סורים, שעל פי עדויות אפשר למצוא פה ושם במוצבים לא מתויירים? צילום של העצם נשלח בו במקום בס.מ.ס לחוג לאנטומיה באוניברסיטת ת"א. כעבור יומיים אחד הפרופסורים יאבחן: מדובר בעצם של חיה.

חרכי הירי רחבים, אבל נמוכים. מותאמים לחיילים בגובה 1.60. מחוץ לתעלות המחופות נמשכו לחזית תעלות גלויות שבקצה שלהן עמדות תצפית. בסך הכל, מוצב גדול יחסית ומעניין. סמטאותיו הפנימיות הפתיעו בניקיונן, דממה מעיקה רבצה על קירותיו הכבדים. רשמתי לעצמי לחזור אליו פעם.

צפו בתמונות: להגדלה לחצו עליהן.

דוריגאת חזית

אחת מחזיתות המוצב – פונה לכיוון צפון-מערב

דוריגאת גדות

צופה אל השטח. העץ השמאלי מסתיר את קיבוץ גדות שמוסתר בעצמו על-ידי שדרת עצים

דוריגאת עטלף

זהירות, עטלף על התקרה

דוריגאת משאית

שרידי משאית בשטח דוריג'את

דוריגאת מיטות

מסדר מיטות באחת מפינות המוצב

דוריגאת עצם

חזון העצמות בדוריג'את. ברחבי המוצב מצאנו כמה כאלה – כנראה של בקר

מחשבה אחת על “דורבנים בדוריג'את

  1. כתוב יפה, מרגש ומרשים.
    הנפגעים שלא היו בכיבוש דוריג'את ע"י עזרא אוריון (ז"ל) היו בכיבושי ג'לבינה ודרדרה של אותה חטמ"ר 3.

    אהבתי

כתיבת תגובה