של מי האנדרטה הזאת לעזאזל?

אתר תל פאחר עבר מתיחת פנים לקראת אירוע היובל למלחמת ששת הימים * אלא שהחגיגה מתקדרת לנוכח העובדה ששמו של מיכאל סייג, אחד מהרוגי קרב תל פאחר, אינו מופיע על האנדרטה החדשה שהוצבה * יתר על כן, נוספו שמות של תשעה חללים שלא קשורים לגולני בששת הימים * מי יתקן את העוול עד לאירוע החטיבתי ב-8 ביוני? * עדכון: אהרון ורדי פעל מול עמותת גולני ומשרד הביטחון ודאג להוספת השמות החסרים עד לקיום העצרת החטיבתית ל-50 שנה

סוף מאי 2017, האנדרטה החדשה בתל פאחר [לחצו להגדלה]

סמטוחה באנדרטה המחודשת של חטיבת גולני בתל פאחר, לקראת אירוע היובל למלחמת ששת הימים. הצבת האנדרטה החדשה בימים האחרונים בתל פאחר במקום הקודמת, באה בין היתר כדי למחוק אחת ולתמיד את הכיתוב הבעייתי "חללי גדוד 12 ונספחיו" (אף גדוד מגולני 1967 לא היה נספח לגדוד 12), אבל יצרה שערורייה חדשה: שמו של מיכאל סייג, אחד מחללי קרב תל פאחר נפקד מהאנדרטה החדשה, שמציגה מצידה תשעה שמות חדשים שלא היו קודם לכן, ומבירור עולה שאינם קשורים לחטיבת גולני בקרבות ששת הימים.

איפה מיכאל?

נתחיל עם מיכאל סייג ז"ל. סייג נפצע בלחימה על קרב תל פאחר ואיבד את עינו. כעבור שנה וחצי, בפברואר 1969, נפטר כתוצאה מסיבוך של חדירת הרסיס לראשו. הוא הוכר כחלל צה"ל, ולפני כשנתיים בתום הליך מייגע מול אגף ההנצחה במשרד הביטחון התווסף שמו לאנדרטה. המשפחה הצנועה ממושב גיאה סיכמה בסיפוק הצלחה בהנצחתו, וכן במאמציה לאתר את חבריו של סייג בפלוגה א' בגדוד 12.

חיים ושרהל'ה סייג ליד האנדרטה הקודמת שבה נחקק שמו של מיכאל ז"ל

לגמרי לא ברור איך מרגע שמשרד הביטחון אישר את הוספת סייג לאנדרטת חטיבת גולני, נעלם כעת שמו מהאנדרטה החדשה. "אני המום", אמר לנו אחיו חיים סייג, "לא מבין איך כזה דבר יכול לקרות. כל המלחמה שניהלנו לאורך כל הדרך כאילו ירדה לטמיון. אני רק רוצה את השם של מיכאל חזרה לאנדרטה. לתת את הכבוד שמגיע לו".
אשתו שרהל'ה אמרה: "עברנו תהליך לא פשוט, כולל איסוף ראיות שמיכאל נלחם בתל פאחר ונפגע שם. אני לא יודעת מי האחראי לזה ששמו לא מופיע באנדרטה המחודשת. אני זועקת אל מפקדיו וחבריו ומבקשת את תמיכתם, כדי שהעוול הזה ועוגמת הנפש יתוקנו עד ליום האירוע החטיבתי ב-8 בחודש".

תשעה שמות חדשים התווספו לאנדרטה – מי הם?

הפארסה הולכת וגדלה. לא רק ששכחו את סייג, אלא הוסיפו תשעה שמות חדשים תחת ההגדרה "חללי חטיבת גולני בששת הימים". יש הרבה כבוד לאותם נופלים, וחבל ששמם השתרבב בנסיבות אלה, אולם איש מהם אינו קשור לחטיבת גולני בששת הימים, או ללחימתה בגזרת פיקוד צפון.

הצד הימני של האנדרטה החדשה

הצד השמאלי של האנדרטה

להלן העובדות לגבי תשעת השמות החדשים שנוספו לאנדרטה החדשה:
תחת גדוד 12 נוסף שמו של שמואל שוחט: אלא שהנ"ל נהרג כחייל מילואים במסגרת גדוד 33 ת"פ חטמ"ר 3 בכיבוש דרדרה.
תחת ההגדרה מפח"ט נוספו השמות הבאים: איפה הם באמת נהרגו ותחת איזו חטיבה?
שלמה אלטון: נפצע קשה בעזה במלחמת ששת הימים בתפקידו כקצין אג"מ של פיקוד דרום בדרגת אל"מ, נפטר כשלושה שבועות לאחר מכן. אלטון שימש מח"ט גולני עד 1966.
עמרם בן חורין: נהרג בלחימה בעזה ביום 6.6.67. בדף "יזכור" נכתב שהיה שייך לחטיבת גולני. יצוין כי בן חורין התגייס ב-1957, שירת כקצין בגולני והשתתף בפעולת התגמול בנוקייב. בששת הימים נלחם בפיקוד דרום. בן 30 במותו.
יצחק חלפון: מג"ד 33 שפעל ת"פ חטמ"ר 3, נהרג בדרדרה. בעברו שימש קצין בחטיבת גולני.
ויקטור ישראל: גדוד 33 ת"פ חטמ"ר 3, חייל מילואים, נהרג בהפגזה בדרך מע"צ סמוך לגשר הפקק.
יעקב לוי: חייל מילואים נוסף מחטמ"ר 3, נהרג בהפגזת ראש פינה ב-6.6. בן 34 במותו. באתר "יזכור" נכתב שהיה שייך לחטיבת גולני (כנראה עוד מקדמת דנא).
יוסף רייס: לוחם מילואים מגדוד 33 ת"פ חטמ"ר 3, נהרג בדרדרה.
גדוד 334: לגדוד המרגמות של חטיבת גולני 334 היו במלחמת ששת הימים עשרה הרוגים, אולם כעת התווסף לאנדרטה שם חדש: שמואל מלל. ככל הנראה היה מלל חייל מילואים בגדוד 335 – גדוד מרגמות במיל', שהיה שייך למיפקדת תותחנים פיקוד צפון. לפי הכתוב עליו באתר "יזכור" נלחם מלל בקרבות ירושלים ואז נשלח הגדוד שלו לצפון. הוא נהרג ב-9.6 בהפגזה.
הרוגי סיירת גולני: אל שמותיהם של אברהם רימון ויעל ירון שנהרגו בתל פאחר, התווסף כעת יפתח שפרונג. הנ"ל היה שייך ליחידת סיור 78, שפעלה ת"פ חטמ"ר 3. שפרונג נהרג בפאתי ג'לבינה ב-10.6, והוא בן 26.
טעות נוספת: תחת חללי מפח"ט מופיע יאיר אהרוני. הנ"ל נהרג בלחימת גדוד 17 בכיבוש מוצבי ראוויה. שמו צריך להופיע תחת חללי הגדוד שלו.
 –
אי הקפדה על הגהה באנדרטה החדשה:
צ"ל סולוביץ' אברהם – ולא סולוביץ כמו שמופיע כעת.
צ"ל ברקוביץ' וילהלם – ולא ברקוביץ כפי שמופיע כעת.
צ"ל אהרון ג'מיל – ולא גמיל כמו שמופיע כעת.
נקודת אור: שמות כל ששת חללי פלוגת הטנקים מגדוד 377 בקרב תל פאחר נוספו סוף-סוף לאנדרטה, אם כי מבחינת ההגדרה הם אינם "חללי חטיבת גולני שנפלו במלחמת ששת הימים", אלא שייכים לחטיבה 37.
הכנות רבות ליוו את חטיבת גולני בארגון האירוע לציון 50 שנה, שיתקיים ביום חמישי ה-8 ביוני 2017. כעת מרחף צל גדול מעל הטקס בתל פאחר, בעקבות פארסת האנדרטה החדשה.
נכון לפרסום כתבה זו, לא ברור עדיין מי האחראי לבלבול הגדול. מדוע לא וידאו את השמות עם מי שצריך? מדוע לא העתיקו אחד לאחד את הכתוב מהאנדרטה הקודמת? ומי הוסיף שמות חללים שאין להם דבר וחצי דבר עם חטיבת גולני בששת הימים?

לקראת אירוע היובל: שלטים חדשים שהוצבו לאורך שבילי אתר תל פאחר

—————————————————————

עדכון: מצבה נוספת בתל פאחר ללא שמות שניים מהרוגי הקרב 

אבן על הקרקע בתל פאחר עם שמות 34 הרוגים. אמנון שוקרון ומיכאל סייג שנהרגו בתל פאחר – בחוץ, יפתח שפרונג ושמואל שוחט שלא נהרגו בתל פאחר – בפנים

30 מחשבות על “של מי האנדרטה הזאת לעזאזל?

  1. על המצבה בתל פאחר צריכים להיות כתובים 34 שמות בלבד.

    אלה שנפלו על כיבוש התל ואלה בלבד.

    לוחמים שנפלו בגזרות אחרות כמו 11 חיילי אסון בית המכס שעבורם מוקמת בימים אלה האנדרטה לזכרם בבית המכס

    כל הרשימה של המפח"ט צריכה להיות מוסרת פרט לאמנון שוקרון, כך גם אלה של גדוד 17 ושל אלה מגדוד 334 וגדוד 335.

    למרות שגדוד 334 סייע באש ארטילרית בעיקר בירי על תל עזזיאת ומעט מאוד ( אם בכלל ) על תל פאחר, ביום הקרבות של 9.6.67 לא נגרמו להם אבידות בנפש.

    כמובן שיש להוסיף את שמו של מיכאל סייג.

    ואכן נקודת האור היחידה באנדרטה היא הוספת שמותיהם של 6 לוחמי השריון פלוגה ז' של גדוד 377 שנלחמו עם גדוד 12.

    ולכן הכיתוב צריך להיות "החללים שנפלו בכיבוש תל פאחר א' סיון תשכ"ז 9.6.1967"

    שלמה, היכן מונחת האבן עם הכיתוב על משה דרימר?

    אהבתי

    • גדוד 335 הוא גדוד המכמ"ת של חטיבה 9. הגדוד הועמד לרשות חטיבת גולני, וטווח ע"י גדעון עציון על תל פאחר, תוך שהוא יורה לטובת גדוד 12 (המקור: מאמרי על הסיוע הארטילרי בהבקעה לרמת הגולן). אני לא יודע היכן נפל הלוחם שלו. אולם כפי ששלמה מציין הוא נפל בהפגזה ברמת הגולן ביום 9.6- היום בו ירה הגדוד גם לטובת תל פאחר. גדוד 334 היה גדוד אורגני של גולני. לוחמיו נפלו בקרבות על רמת הגולן. הוא ירה גם לטובת גדוד 12. למה שהנופלים מבין לוחמיו, שהיו 5 ימים תחת אש ואיבדו חברים גם ביום השישי, יסולקו מהאנדרטה. הם אמנם לא הסתערו ברגל על התל, אבל רק מי שראה גדוד ארטילריה תחת אש נ"ס, יוכל להבין גבורתם של גיזרים אלה מהי.
      לגבי האחרים: אין לי מה להוסיף. השאלה היא האם מישהו השקיע מחשבה בנדון, בטרם נחרט שמם על הלוח?

      אהבתי

      • לגבי שמואל מלל, באתר יזכור נכתב כי נפל ב-9 ביוני אם כי תאריך פטירתו בדף הפותח שלו הוא 16 ביוני. כך שנראה שנפצע ב-9 ביוני ונפטר שבוע לאחר מכן.

        אם אכן היה בגדוד 335 כאיש מילואים הרי שאכן פעל ת"פ חטיבת גולני בסיוע לכיבוש היעדים תל עזזיאת ושות'.

        אלא שבאתר התותחנים יש חידוש. בדף הנופל של מלל צוין כי השתייך לגדוד 334 (מרגמות 120 של גולני) ונהרג בצומת בוטמיה ב-10 ביוני. לא ידוע לנו שמישהו מגדוד 334 פעל ת"פ חטמ"ר 2 / חטיבה 80 בכיבוש דרום הרמה.

        לינק למידע הזה – http://www.beithatothan.org.il/node/667

        אמשיך לחפש פרטים נוספים.

        אהבתי

  2. תוספת: שמותיהם של יצחק חלפון, שמואל שוחט, יפתח שפרונג, ויקטור ישראל, יעקב לוי ויוסף רייס מונצחים באנדרטת חללי חט' אלכסנדרוני במצפה גדות.

    אהבתי

  3. אני אישית מרגיש עלבון וחוסר רגישות. האנדרטה החדשה,מבלי להכנס לשמות הנופלים,חייבת הייתה להנציח רק את שמות הנופלים בלחימה על תל פאחר….נ.ק.ו.ד.ה..כולל שמו של מיכאל סייג ז"ל….וכל הנספחים למיניהם עם כל הכבוד והצער.חייביים להיות מונצחים במקום נפילתם,או באתר של היחידות שלהם…. אני בספק עם עד הכנס בעוד פחות משבועיים יתוקן המחדל.הפצע של המשפחות ושלנו גם לאחר 50 שנה עדיין פתוח.ומי שאחראי על המחדל החמור דאג שימשיך לדמם…

    אהבתי

  4. מיכאל סייג ז"ל לא מופיע באתר יזכור של עמותת גולני, באתר יזכור של משרד הביטחון הוא מופיע כמי ש-"נפט לאחר השירות" ללא כל שיוך ליחידה זו או אחרת. המשפחה והחטיבה צריכים לטפל בכך.

    אהבתי

  5. בזיון שחללים של יחידות אחרות חקוקים בסלע וחלל שהקיז דם על לחימת המוצב הדירו אותו באופן לא ברור ,חייבים לתקן את העוול למען זכרו ומשפחתו

    אהבתי

  6. שמו של אמנון שוקרון מופיע תחת המפח"ט בעוד שהיה נהג זחל"ם של המחלקה המיוחדת בפיקודו של עזרא סלע בגדוד 12.

    אהבתי

  7. טוב, ישראל הוברמן סייע לפתור את עניין שמואל מלל ז"ל. הנ"ל היה בחיל תותחנים בגדוד 344, וכנראה בשל טעות סופר נרשם שהיה בגדוד 334 שהוא כידוע לנו גדוד המרגמות של חטיבת גולני.

    באתר התותחנים מובא סיפורו בקצרה:
    http://www.beithatothan.org.il/node/1284#/0

    נראה שעם סיום כיבוש ירושלים הופנה גדוד 344 לפיקוד צפון והיה כנראה חלק מהכוחות שהשתלטו ב-10 ביוני על דרום הרמה. שם נהרג מלל כתוצאה מתקרית או מאש דו"צ.

    אהבתי

  8. מזכיר את חכמי חלם.
    את הבזיון הזה ניתן היה למנוע בקלות.
    הרי פירסמנו כאן את שמות הנופלים כבר לפני שלוש שנים בכמה הזדמנויות.
    שמו של מיכאל סייג התוסף לאנדרטה הקודמת אחרי מסע ארוך שבו היה צורך להוכיח שמיכאל נפל בתל פאחר וכך אכן היה.
    רק אז הוסף שמו ע"י המועצה האזורית.
    משום מה אגף ההנצחה במשרד הבטחון מוסר את ההחלטות מי ירשם על האנדרטה לידי גורמים אחרים שאין להם סמכות חוקית.
    כפי הנראה עמותת גולני היא שלקחה את הסמכויות על האנדרטה ועל תל פאחר כולו והחליטה שמו של מי יכלל ומי יוסר.
    אינני חס ושלום טוען שהיה כאן זדון אבל טיפשות וחוצפה היו גם היו.
    נקווה שלפחות הענין של מיכאל סייג יוסדר עד למועד הכנס לציון 50 שנה לקרב ולמלחמת ששת הימים.

    אהבתי

  9. ,תודה לכולם על העזרה והתמיכה להחזרת שמו של מיכאל סייג ז"ל שהרי ללא אישור אגף ההנצחה המועצה האיזורית מרום גולן לא היו מוסיפים את שמו, אני מאמינה שהעוול יתוקן וב-8.6.17 שמו של מיכאל סייג יתווסף לשמות חבריו שנפלו מגדוד 12

    אהבתי

  10. עלבון שבשנת 2017 משפחה שכולה צריכה לרוץ להתחנן שיוסיפו שם של חלל מליפני 50 שנים . מה עם קצת רגישות וחמלה ? כנראה מחוץ ללקיסיקון של מקבלי ההחלטות היהירים , לא בשביל זה חיילים שילמו בחייהם בתל פחר ובכל קרב אחר.

    אהבתי

  11. היה עדיף להותיר את האנדרטה הקודמת נוכח המציאות העגומה שנווצרה
    חגיגת 50 שנה היא יום שחור למשפחה שכולה אחת 😦

    אהבתי

  12. עדכון מתל פאחר: מצבת אבן עם שמות חללי קרב תל פאחר ללא אמנון שוקרון ומיכאל סייג, ועם שניים שכלל לא נפלו בתל פאחר – יפתח שפרונג ושמואל שוחט

    אהבתי

    • לא אתאר את הרגשתי לגבי כל השיפוץ באתר ולא אוסיף עקיצות.
      הבעיה כאן היא קלה יותר לפיתרון מאשר האנדטה.
      הפיתרון המעשי לגבי האבן הזו הוא הסרתה והצבת אבן חדשה.

      אהבתי

  13. גם בכיתוב הכללי של מהלכי החטיבה שהצילום שלו לא מופיע בכתבה, נעלם לגמרי גדוד 17 – גדוד המכי"ם של גוע'רה . שאחד מהרוגיו ברמה יאיר אהרוני ז"ל שוייך למפח"ט כאמור לעיל.

    אהבתי

  14. העתיד הולך קדימה ורק צה'ל הולך אחורה, לא לומדים מטעויות עבר וממשיכים בשגיאןת גסות. מתחילים בשגיאות חקיקת שמות נופלים ענין כה אלמנטרי וימשיך בשדה הקרב עם שריוניות מקרטון עמוסות חיילים דוהרות לתוך האש, אני קורא לכם לפרסם את שמות האחראים למחדל האנדרטה ע"מ לדרוש מהם שיממנו מכיסם הפרטי את עלויות התיקונים, רק ככה ילמדו לא לזלזל בכספי ציבור.חג שמח.

    אהבתי

  15. למורדי,
    חובבנים בלי יוהרה יכולים לעשות דברים גדולים.
    מקצוענים (כביכול) יהירים עושים בדר"כ נזק.

    לאלון,
    אינני יודע אם צה'ל הולך אחורה וכפי הנראה אין לו אחריות על הכשלים בשיפוץ האתר.
    האחריות על אנדרטאות היא באופן חוקי על אגף הנצחה במשרד הביטחון.
    אבל חוששני שצה'ל ומשרד הביטחון לא לומדים מכשלי העבר.
    לא התיחסו לכתוב באנדרטה הקודמת ולאישור שלהם עצמם להוסיף את שמו של מיכאל סייג.
    בעבר משרד הביטחון העביר את האחריות לביצוע למועצה איזורית גולן שכפי הנראה כבר אינם בשרשרת של השיפוץ הנוכחי.
    במקומם נכנסה לתמונה עמותת גולני שכפי הנראה סמכה באופן עיוור על משרד הביטחון.
    בקלות ניתן היה להתיעץ עם אנשי גדוד 12 שלחמו בתל פאחר והרימו שני כנסים והוציאו בעזרת שלמה מן לאור ספר על קרב תל פאחר.
    כידוע לקוראי האתר, שמותיהם של מיכאל סייג מגדוד 12 ומשיח רחמים מהשיריון התוספו לאנדרטה הקודמת לפני שנתים.
    לשם כך היה עלינו ועל משפחתו של מיכאל להוכיח למשרד הביטחון שמיכאל נפצע בקרב בתל פאחר ומת מפצעיו כעבור שנה וחצי.
    רק אז הורו למועצה האזורית להוסיף את שמותיהם.
    אבל אותו אגף הנצחה לא עידכן את רישומיו וביחוד לא את אתר הגבורה שבאחריותו.
    אני מנחש ששמות הנופלים באנדרטה החדשה נאספו פשוט ע"י חיפוש של המלים "גולני" ו-"ששת הימים" באתר הגבורה.
    רק כך ניתן להסביר הוספת שמם של לוחמי חטיבה 3 לרשימת הנופלים מחטיבת גולני.
    זה אינו מסביר את הוספת שמו של החלל מלל מחיל התותחנים שגם בעברו לא שירת בגולני וגם לא לחם בתל פאחר.
    כרגע כל הענין בטיפול עמותת גולני ונקווה לטוב.

    אהבתי

  16. אתר הגבורה זה אתר פרטי שטורח לאזכר / לתעד את שמות כל הלוחמים שזכו בעיטור / צל"ש בכל מלחמות ישראל

    משרד הבטחון באמצעות אגף ההנצחה הקים את אתר יזכור ובו מופיעים שמות החיילים שנפלו עוד מלפני קום המדינה ועד לימינו אנו.

    לגבי שמואל שוחט ששמו הוסף לאנדרטה לא היה מעולם בגולני אלא שירת בנח"ל והיה בהיאחזות גונן בעת שירותו הצבאי ונהרג בדרדרה ב 9.6.67 כלוחם ביחידת המילואים שלו.

    כך נכתב בקורות חייו.

    שוקרון אמנון נהרג לפי האתר בזערורה כך לפי האתר , הלא היא זעורה .
    (לזכרוני השימוש במילה זערורה במקום זעורה היה בראיון עם אלברט מנדלר)

    כאשר בפועל אכן היה נהג הזחל"מ של עזרא סלע מ"מ המיוחדת.

    לתיקון עיוותים /טעויות ניתן לפנות אל:

    פניות למשהב"ט – הוספת ועדכון פרטים באתר

    פניות לצורך זה יש להפנות בכתב למשרד הביטחון לכתובת:

    משרד הביטחון
    אגף משפחות והנצחה / היחידה להנצחת החייל
    מפעלי הנצחה ומורשת
    דרך יעקב דורי ת.ד. 976
    קריית אונו, 55108
    או בדוא"ל: izkor@mod.gov.il

    או בטלפון: 03-7380254, 03-7380253.

    כל פניה תיבדק ותטופל בהקדם האפשרי.

    אהבתי

  17. הצעירים ששילמו בחייהם בתעלות או נשרפו בזחלם ובטנק למען כולנו והאושר של כולנו ולמען המדינה הזו שמתרשלת בהנצחתם, המשפחות השכולות כבר שילמו מחיר יקר, לא מגיע להם לחסוך מהם עגמת נפש נוספת?.
    אין סוף לזילות הכאב והשכול.

    אהבתי

  18. לכל מי שעלה ללחימה על התל הארור ונפל או עלה ללחימה עליו ונשאר בחיים ללא ספק מגיע 3 סוגי העיטורים ..

    נשמתם של הנופלים צרורה בצרור החיים
    צרובה בזכרון לעד

    מקווה שעניין ההנצחה באתר תוקן

    אהבתי

כתיבת תגובה