שידור הפצצת תל עזזיאת

הקלטה מה-9 ביוני 1967: "מטוסי חיל האוויר נכנסים אחד אחרי השני בהפרשים די קטנים והופכים את תל עזזיאת, התל הידוע כל כך מהכותרות בעיתונים, לתל אפוף עשן לבן, אפור, שחור. ועוד פצצה אחת בול על הבונקר, עשן שחור עולה, ופיצוץ!" * וגם: יעקב הנדלמן מגדוד 51 מתאר את כיבוש המוצב

המבנה המרכזי של מוצב תל עזזיאת במרווח בין העצים העליונים. צולם מרחפן – ממערב למזרח

"ובכן, זה מתחיל".

כך נפתח שידור הקלטה בגלי צה"ל של הפצצת מוצב תל עזזיאת ביום שישי ה-9 ביוני 1967, זמן קצר לאחר הפקודה של אלוף פיקוד הצפון לכוחותיו לצאת לכיבוש הרמה הסורית במלחמת ששת הימים.

קולו של עמי [עמינדב] שמיר, איש גלי צה"ל במילואים [היה כתב, עורך ומתרגם במקומות שונים], מלווה את ההקלטה הדרמטית, המלמדת טוב יותר מכל מה ששמענו עד כה על עוצמת ההתקפה האווירית על המוצב הסורי המפורסם ביותר. אפשר להתרשם מקולות המטוסים הצוללים על היעד הסורי הקדמי בפינת הגבול הצפון-מזרחית, ומרעמי הפצצות הכבדות המרעידות את האוויר.

בדיווחי חיל האוויר על יעפי ההפצצות עולה כי הפעולה נגד תל עזזיאת והאיזור הסמוך לו החלה בשעה 09:45 ע"י מטוסי מיראז' [שני יעפים] שירדו על מוצב בורג' בביל הסמוך. בשעה 10:00 נרשמו שני יעפים של מטוסי מיסטר על תל עזזיאת עצמו. בשעה 10:30 שני יעפים של מטוסי אורגן. בין לבין התבצעו מספר יעפי הפצצה על תל חמרה הסמוכה, ובשעה 10:30 ספג מוצב נעמוש שמעל גבעת האם, כ-2.5 ק"מ מדרום לתל עזזיאת, הפצצה של שני יעפים ממטוסי ווטור. הפצצה זו מתוארת בקולו של כתב גלי צה"ל. בסך-הכל, ממסמכי חיל האוויר עולה כי תל עזזיאת ספגה שישה יעפי הפצצה. מהשידור אפשר להתרשם שהמספר גדול אף יותר.

יצוין כי במקביל להפצצת חיל האוויר החלה חטיבה 8 בתנועתה אל הרמה בציר שעובר מתחת לגבעת האם. לוחמי חטיבת גולני שהיו אמורים להיכנס מיד אחרי חטיבה 8 היו בערך בזמן הזה בתנועה מקרית שמונה לעבר חורשת טל, וכולם זוכרים איך תל עזזיאת חוטף מחיל האוויר.

שידור זה המתפרסם כאן מקדים למעשה בכחמש שעות את שידורם הישיר של חיים יבין ומייק הולר מקיבוץ דן באותו יום שישי בשעה 15:00 לערך [להאזנה – לחצו כאן], הזמן שבו החל קרב תל פאחר והמשכו בתנועת גדוד 51 לכיבוש תל עזזיאת.

השידור כאן בגלי צה"ל [כפי שנמצא בארכיון צה"ל] מתאר את הדקות הראשונות שבהן צה"ל פתח בריכוך אווירי וארטילרי, ולאחר מכן מתאר את תחילת התנועה לכיבוש הרמה הסורית, כולל דיווח כי מוצב נעמוש בידי כוחותינו.

הקלטה זו נעשתה למעשה בין השעות 10 ל-12 בצהריים של ה-9 ביוני 1967. לפי מה שאפשר להבין, השדר ניצב מצפון-מערב למשק דן, סמוך לנחל דן, במקום שממנו ניתן לראות את המתרחש באיזור גבעת האם.

בהקלטה זו תוכלו לשמוע: 1) הפצצת מטוסי חיל האוויר על תל עזזיאת. 2) שידור מסכם של פעולת היום הראשון למלחמה בחזית הסורית. 3) יעקב הנדלמן מפלוגה ב' בגדוד 51 מתאר את לחימתו בתל עזזיאת.

הקשיבו לשידור: בתל עזזיאת תמרות אש ומצד ימין עולה מתל אבו חנזיר, הלוא היא גבעת האם, כוח של שריון


לחצו על הצילום והקשיבו לקולות הפצצת תל עזזיאת. צילם: שרעבי מגדוד 334 [מאלבומו של אילן סימקה]

ברקע רעם של מיראז'ים ושל מטוסים חיל האוויר – "המפציצים את הרמה הסורית כריכוך לקראת ההתקפה העיקרית, התקפת נגד להפגזות הסוריות. אני נמצא מול תל עזזיאת, התל עצמו נראה עדיין לא אפוף, אבל עם הרבה הרבה תמרות עשן ופטריות בהירות וכהות יותר. התל עצמו חוטף עכשיו ריכוך של מרגמות 120 מ"מ שלנו המשתקות את האש הסורית".

תיאור של תקיפת מטוסים. "יריות נ"מ, המטוס צולל על תל עזזיאת, התל עצמו אפוף עכשיו"…

השדר: גיורא תאר לי את התל [ייתכן שהכוונה היא לסגן גיורא שני, מ"פ הקשר של חטמ"ר 3]: "תל עזזיאת זה אחד המוצבים הרציניים ביותר בסביבה פה. כנראה שגם שריון נמצא עליו, אנחנו עדיין לא יודעים בדיוק. על פי התצפיות שלנו הם מעלים שריון, אבל הוא נמצא כנראה בצד שני. כעת פגיעה ישירה של חיל האוויר, פצצה רצינית מאוד, בצד השמאלי של התל [הצפוני]. הם מקבלים כנראה ריכוך עכשיו, גם של מרגמות וגם של חיל האוויר.

המטוס עובר מעלינו כשהוא חוזר מתל עזזיאת ועוד פטריית עשן ענקית… עשן אפור מיתמר מעל התל. מצדו הימני עולה ענן עשן, פטרייה לבנה, כנראה שזה זרחן, תיכף נמצא את הפיצוץ. פצצות של חצי טון…

מטוסי חיל האוויר נכנסים אחד אחרי השני בהפרשים די קטנים והופכים את תל עזזיאת, התל הידוע כל כך מהכותרות בעיתונים לתל אפוף עשן לבן, אפור, שחור. ועוד פצצה אחת, עשן שחור, בול על הבונקר, עשן שחור עולה, ופיצוץ!

מטוסי חיל האוויר גחים גם על תל עזזיאת, יותר צפונה, על רמת הבניאס. עוברים מעלינו בדרכם אל המטרות… אנחנו יושבים בשלב זה עדיין בצלו של עץ על גדות הדן.

הסורים עונים באש נ"מ, לא עושה רושם שזה עוזר להם הרבה.

פגיעה עצומה בחירבת נעמוש. מה יש להם שם מוצב מחלקתי?… אני מניח שהיה מוצב מחלקתי.

בתל עזזיאת תמרות אש ומצד ימין עולה מתל אבו חנזיר, הלוא היא גבעת האם, כוח של שריון בדרכו לתל עזזיאת. הרעש ברקע הוא רעש הפגזים, רעש הריכוך הארטילרי ואליו מתווספים רעש תותחי הטנקים.

תל עזזיאת אחרי המלחמה. העץ הגדול שעליו נפל גם הוא [צילום: "במחנה" / ארכיון צה"ל]

והעץ הגדול הידוע של תל עזזיאת נוטה על צידו, הוא נפל – והטנקים מתפרסים ועולים על הרמה הסורית.

גיורא תאר את מה שאנחנו רואים כרגע: כוח הטנקים עלה על תל אבו חנזיר, גבעת האם, ומתפרס מאחריו לפריצה לכיוון חירבת נעמוש שאפופה עשן, קיבלה הפגזה רצינית. כמו כן הטנקים שנמצאים בבסיס אש על גבעת האם נותנים ריכוך לעבר תל עזזיאת שנפגע קשה.

כעת אנו רואים שוב פגיעה בתל עזזיאת, החירבה למעלה כבר הרוסה. כל הרמה הסורית הזאת, הרמה המאיימת כל כך, הפכה להיות לפתע קצת פחות מאיימת. הם אומנם משיבים אש, אש נ"מ, אש מרגמות, אך כל הרמה היא רמה אפופת עשן. חירבת נעמוש, תל עזזיאת, חירבת בחריאת, ומעל האופק חיל האוויר ממשיך ומרכך את הדרך לקראת הפריצה. תל עזזיאת עצמו זה מראה פנטסטי לראות את התל אפוף כולו עשן לבן.

חיל האוויר מפציץ כעת את עמדות המרגמות שעונות לנו באש על תל אבו חנזיר. תל עזזיאת נפגע כעת קשה שוב.

הטנקים הראשונים מגיעים לחירבת נעמוש האפופה כולה בעשן… יורים עליהם…

נעמוש בידינו".

תיאור קרבות היום הראשון: סוף סוף הגיע יום נקם ושילם

שדר גלי צה"ל, עמי שמיר [החל מהדקה 9:10]: "סוף סוף הגיע גם יום ניקם ושילם לסורים. היום בשעה 2 וחצי אחר הצהריים, אחרי הפצצת ריכוך ממושכת של חיל האוויר וחיל התותחנים, עלו כוחות צהל על הרמה הסורית. בקרב עז הנמשך ברגע מסירת הדברים הצליחו כוחותינו להשתלט על כוחות האויב המבוצרים עמוק לכל אורך הגזרה.

נלוויתי אל אחד מזחליו של הכוח הפורץ. על פני הבחורים ניכרה המתיחות שלפני קרב. משניתן האות זזנו קדימה. הטנקים שלנו כבר פילסו להם אותה שעה דרך במעלה הרמה הטרשית, כשהם ממטירים אש כבדה מכלי נשקם ופורצים קדימה. לאחר שחצינו את הגבול החלו כלי רכבנו לטפס במעלה הרמה בדרך חתחתים, שהיתה כמעט בלתי עבירה.

צילום מעל גבעת האם וצפונה

האויב גילה התנגדות עזה והכוח הפורץ סבל אבידות, אך תנופת ההתקדמות נמשכה בלי הרף כשכוחות נוספים עולים אחרינו. חיש מהר עקפנו את תל עזזיאת הידוע לשמצה, וזו הפעם הראשונה ראינו את המוצב המבוצר הזה של האויב מעברו המזרחי. למרגלותינו השתרע עמק החולה המרהיב בשלל גווניו, כפי שראה אותו עד היום האויב, אך לא היה פנאי להתבונן במראות הנוף.

ככל שטיפסנו במעלה הרמה הסורית גברה התנגדות האויב שהמטיר על הכוחות פורצים אש ממוצביו המבוצרים. אחדים מכלי הרכב של הכוח נפגעו, אך טנקים וזחל"מים נוספים המשיכו בדרכם. הבחורים גילו קור רוח ודבקות במשימה, שגבלה בכמה מקרים במעשי גבורה. עקשנותו של האויב הגבירה את זעמם של הלוחמים, שזה מכבר ביקשו להשיב מכה אחת אפיים לסורים, איתם יש לנו חשבון ארוך".

סמל הנדלמן מגדוד 51 פלוגה ב': נתקלתי בחוליות סוריות, הם קיבלו את הטיפול הטוב ביותר

סמל יעקב הנדלמן

מתוך ההקלטה, החל מ-11:19 דקות: "שמי יעקב הנדלמן, נלחמתי על תל עזזיאת, נענו לתל עזזיאת על זחל"מים, עלינו על שדה מוקשים, נטשנו את הזחל"מים ועלינו בריצה לעבר היעד, זיהיתי את התעלה שלי, נכנסתי אליה לבד, טיהרתי כ-50 מטר לבד, חזרתי חזרה, לקחתי חלק מהכוח שלי, המשכתי לטהר את התעלה המערבית שפונה לכיוון הארץ. בזמן הלחימה נגמר לי התחמושת, השתמשתי הרבה עם נשק אויב, קלצ'ניקובים ומקלעונים שלהם, נתקלתי בחוליות בנות שבעה עד שמונה איש, המטירו עלינו אש, הם קיבלו את הטיפול הטוב ביותר וככה התגברנו.

"לקראת הסוף היה איזה כוח של שלושה אנשים שהמטיר אש לעבר הכוח שהיה על גב היעד, שלחתי רץ למ"פ וביקשתי רשות לעלות על העמדה הזאת, נתן לי את הרשות, עליתי לעמדה הזאת טיהרתי את העמדה. השארתי שלושה אנשים ברתק ואני לבד רצתי וטיהרתי את העמדה".

מה חשבת באותם רגעים? "לא חשבתי על שום דבר. חשבתי רק על דבר אחד – לקחת את התל הזה, כי התל הזה עשה לנו במשך השירות שלי הרבה צרות. היתה שמחה גדולה, התחבקנו כולם, בייחוד כשנפגשנו ליד מוצב בורג' בביל, מתחת למוצב נפגשנו שם עם כל הכוח, שמחנו מאוד, אני חושב שזה היה רגע נעים בחיים".

[סמל יעקב הנדלמן קיבל את עיטור המופת על לחימתו בתל עזזיאת, נפטר ביולי 2017, לראיון איתו לחצו כאן]

————-

12 מחשבות על “שידור הפצצת תל עזזיאת

  1. ניסיון לחבר תמונה לאירועים. אני משתכנע שהצילום הזה בוצע בזמן הפצצת המטוסים על עזזיאת.

    תמונה זו צולמה ע"י מכמ"ת 334 מדפנה. ניסיתי לבדוק מתי החלה אש מרגמות 120, בינתיים לא מצאתי. אם הפצצת המטוסים החלה בשעה 10:00 ואילך, נראה שהמרגמות החלו לעבוד זמן קצר לאחר מכן. עד אז היה קצת זמן לצלם את פטריות האש והעשן המרשימות שהתאבכו מעל תל עזזיאת. לכל החיילים זו היתה חגיגה כפי שאפשר להתרשם מההקלטה. צחוקים ושמחה לאידם של הסורים.

    אהבתי

    • העשן הלבן עולה מנפילות פגזי זרחן. יתכן בהחלט שהמכמ"ת פתח בירי זרחן. לא סביר שמדובר בהפצצות אויר. על עמוד העשן השחור כבר חיוויתי דעתי שזו תחמושת גדולה יותר. יכול להיות בהחלט פצצת אויר.

      אהבתי

    • שלמה וישראל, אם נמתח קו בין דפנה לנקודת הפגיעה בזחל"מ שלך, נוכל לראות שהקו עובר דרומית לצלע הדרומית של תל עזזיאת. עמוד הענן נראה צפונית יותר, על קו בורג' באביל, תל פאחר בואכה מתחמי עין פית הכפר זעורה. על קו מקורב זה מצוי עמוד העשן השחור.

      אהבתי

      • היי בני

        כיוון שהחבר'ה היו בין דפנה לדן הסרגל שלי מראה שזה בהחלט יכול להיות הפטריה מן הזחל"מ "שלי".

        המיקום על ההר גם הוא נראה יותר נמוך מהגובה של זעורה.

        עוד נושא לבדיקה בבוא האביב

        אהבתי

  2. שלמה כל הכבוד על ההקלטה הנדירה זאת אבן פינה במורשת של גד51
    חבל שיענקלה ז'ל לא הספיק לשמוע את עצמו נעביר למשפחתו שודאי תתרגש

    אהבתי

  3. לא רוצה לקחת מהתהילה של גדוד 51 בקרב על תל עזזיית.
    אולם:!
    כל מי שמקשיב לרעמי ההפצצה המסיבית שהוקלטה ובדקתי ממרחק 2 קילומטר לפחות
    מבין שאחרי הפצצה כזו אף חייל אויב אינו בכושר לחימה או רצון לחימה
    מקבלים פוסט טראומה מכל פצצה שנוחתת על המוצב ישירות או ברדיוס של עשרות מטר
    מי שנשאר קצת שפוי לוקח הרגליים ונס על נפשו ואני מאמין שסורים רבים נמלטו אחרי זה מהמוצב כל עוד יכלו
    ההסורים שנותרו במוצב איבדו רצון להלחם ואולי את החשק לחיות
    גדוד 51 הסתער על מוצב מפורר מוחלש ומפוחד שחיכה לגמר לחימה או למות או ללכת בשבי
    חיל האויר עשה 80 אחוז מהעבודה
    גדוד 51 בתל עזזייית עשה יופי של אימון פלוגתי על רטוב
    אם גדוד 12 היה מקבל על תל פאחר אותו מידת סיוע ריכוך אוירי בוודאות התוצאות היו לגמרי אחרות

    אהבתי

  4. שלמה כרגיל מפתיע.

    מעניין לאיזה כוח סופח השדר עמי שמיר?

    לגבי התמונה

    כאשר דנו בה בעבר למיטב זכרוני בני א' טען כי מדובר בתמרות עשן של מרגמות 120 מ"מ ולא עשן של הפצצות חיל האויר.

    מכיוון שאין גיחות של חיל האוויר באיזור אח"כ אני עדיין מחזיק בדעה כי הפטריה הרחוקה שייכת לפיצוץ הזחל"מ של דרימר.

    חבר את הפצצות חיל האויר ריכוך השריון מגבעת האם וכמויות האין ספור של מרגמות 120 מ"מ כדי להבין למה חיילי האויב בתל עזזיאת גילו התנגדות מועטה.

    אהבתי

  5. על שלושה פשעי דמשק…
    על תל חאמרה על חרבת נוחלה על תל עזזייאת.
    בתקרית 1964 נמסר לנו תושבי הקיבוץ שמטוסינו מחקו את תל עזזייאת בפצצות נפלם אבל לא בנקל ניתן היה למחוק את המפלצת הסורית, היא ירדה למחתרת כמה ימים אבל אחר התאוששה והמשיכה במעשי האיבה. יום שישי בבוקר למלחמת ששת הימים הרעש היה מפחיד, הצצנו בחשש מפתחי המקלט. תל עזזייאת בוערת. השמחה היתה גדולה והתרשמנו שהפעם לא נמלטה מזעם מטוסינו. ברדיו לא נמסר דבר אבל אנחנו ידענו מה הולך. שמחתי לשמוע את השידור, כך בדיוק אני זוכר את הרעמים והברקים ביום הקיץ ביוני. למחרת בערב הודלקו האורות בקיבוץ. יותר לא הוחשכנו עוד.

    אהבתי

  6. עזזיאת היו שקרנים, הסורים היה אסור להם לפי הסכמי שביתת נשק להחזיק נשק בקוטר מעל 8 מ"מ במוצבי השטחים המפורזים אבל בעזזיאת צפצפו על האו"ם ועל ישראל והחזיקו תותחי נ"מ 14.5 מ"מ שהיו יורים על מטוסים או ישירות על חקלאים והיה להם עוד כהנה וכהנה מכל טוב סובייטי. טוב שהיה הראשון שנפטרו ממנו.

    אהבתי

  7. לא לשכוח שחיל האוויר איבד 9 מטוסים בהפצצות על רמת הגולן ב-10-7 ביוני: 2 אורגאן, 2 מיסטר, 2 סופר מיסטר, 1 מיראז', 1 ווטור, 1 פוגה. בין הטייסים ההרוגים – מפקד טייסת הסופר מיסטר ומפקד טייסת הפוגה.

    אהבתי

  8. בדרך כלל שקט ושלוה פסטרולים היו שוררים בצפון עמק החולה הכל היה פורח ומבריק נדמה שבאזור הזה שורר שלום ושלוה אבל אז היו רואים את תל עזזייאת ותל חמרה ונזכרים שאנחנו על הגבול יושבים ועל חבל דק מהלכים

    אהבתי

כתיבת תגובה