דו"חות תקיפה חיל האוויר

דו"חות תקיפה של טייסי חיל האוויר מהגזרה הסורית * טנקים בנוחיילה, בניין מיפקדת הצבא הסורי בקונייטרה, איזור בית המכס העליון – והטייס שקפץ אל מותו

מיראז'ים 1967 [צילום: בטאון חיל האוויר]

חיל האוויר היה פקטור משמעותי בכיבוש הרמה הסורית במלחמת ששת הימים. זה החל בהשמדה של מרבית מטוסי חיל האוויר הסורי ובסיסיהם ביומה הראשון של המלחמה, ונמשך במאות גיחות הפצצה של מחנות, מוצבים, תגבורות שריון ושיירות אספקה, שזרעו תוהו ובוהו – מנוחיילה בצפון לתאופיק בדרום, ועד קונייטרה והצירים המוליכים אל דמשק.

בארכיון צה"ל נמצאים חלק מדו"חות התקיפה של הטייסות שהשתתפו במלחמה – מיראז'ים, ווטורים, אורגאנים, מיסטרים, סופר מיסטרים ופוגות. הבאנו כמה מהם, ובמידת היכולת נשוב ונוסיף כאן עוד. יצוין כי במקרים רבים לא היה תחקיר מסודר לאחר הפעולה בגלל עומס טיסות, ודו"ח התוצאות נמסר באוויר בדרך חזרה לבסיס.

בעבר פרסמנו את "הכתישה האווירית" – פירוט יעפי ההפצצה של חיל האוויר על הרמה הסורית. יצוין כי דו"ח אחד שמתפרסם כאן לא מופיע בדו"ח פירוט היעפים.

להלן הדו"חות עם מעט פרשנות שלנו.

דו"ח 1: הפצצת שדות תעופה בעומק סוריה

המטרה: דמיר [אל דומאיר] כ-40 ק"מ צפונית מזרחית לסוריה. שעת אחר הצהריים ביום הראשון למלחמת ששת הימים, 5 ביוני 1967. מספר שעות לפני כן ניטרל חיל האוויר בצורה מרשימה את חיל האוויר המצרי, ובשעות הצהריים החל להתעסק גם עם חילות האוויר של ירדן וסוריה.

המיראז'ים המריאו מבסיס חצור [כנף 4] ממזרח לאשדוד. באחד מהם טס רס"ן עמוס לפידות, מי שיתמנה למפקד חיל האוויר בשנת 1982. המטוסים התקשו במציאת היעד ולבסוף הסתפקו בהפצצה של אחד המסלולים בדמשק מערב תחת אש נ"מ חזקה ופגעו במיג 17.

דוח 2: הפצצה באיזור בית המכס ומפגש עם הטופולבים שפגעו בנתניה

6 ביוני 1967. היעד: בסיס נ"מ 7119. בסיס גדול באיזור מחנות עלייקה, כ-4 ק"מ מדרום לצומת נפח. מעט מצפון לו היה הכפר קדריה, שהטייסים קראו לו רזניה, שהיה כנראה שמו הנוסף. בהתקפה על היעד הסורי – אש נ"מ חזקה. מטוס אחד נפגע, אולם חזר בשלום לבסיס חצור.

רביעיית מטוסי מיסטר יצאה לדרכה בשעה 06:35. זוהי גם השעה שבה הותקפה נתניה על-ידי מטוס טופולב עיראקי, או שניים. המיסטרים שחזרו מהצפון דיווחו על קשר עין עם זוג מטוסי אויב עם זנב אדום ומתארים את תמרוניהם.

דו"ח 3: הפצצת שריון באיזור נוחיילה מצפון לדן

6 ביוני בבוקר, בעיצומה של ההתקפה הסורית המאסיבית ביותר במלחמת ששת הימים. הפגזה לכל אורך קו הגבול, עם דגש על איזור תל דן וקיבוץ דן. פגיעות בטנקים בעמדות תובה בנוחיילה. הטייסים דיווחו על אש תותחים סורית על תל דן כשהם לא מצליחים לברר את מקור האש. מה שמלמד שוב על היתרון הטופוגרפי הסורי ועל הבעייתיות בזיהוי מקורות הירי.

דו"ח 4: הפצצת איזור קונייטרה

מבנה מיראז'ים ביום שלישי 6 ביוני, תקיפה באיזור קונייטרה. המטרה העיקרית, שאיננה מצוינת בדו"ח זה, לא נמצאה ובמקומה ניתנה מטרה חדשה – בניין חזית הפיקוד הסורית בקונייטרה. מטרה זו מסומנת כ-8224 למרות שמיפקדת החזית היא 8225. מהדיווח עולה כי הטייס גרדי, מס' 2 במבנה, בגלל שלא היו לו מפות והוא לא זיהה את המטרה המבוקשת, הפציץ בניין מרובע ודיווח שהקיר הצפוני שלו הושמד. ייתכן שהכוונה לחומה הקטנה שמקיפה את הבניין. בכל אופן, נראה שטייס מס' 2, בלי שהתכוון, כן פגע ביעד המבוקש עם שתי פצצות של חצי טון כל אחת.

סעיף 20 עוסק במצנח מסתורי שאותו ראה הטייס. ביום זה לא ידוע על מטוס ישראלי שהופל. ייתכן שהיה זה טייס סורי, אבל מצד שני לא ידוע על קרב אווירי ביום זה. ראו בדיווח הבא.

דו"ח 5: קונייטרה – ובלגן בניתוב מטוסים

6 ביוני – גיחה של רביעיית מיראז'ים לאיזור קונייטרה. הרבה כנפיים מסתובבות באוויר, הרבה שינויי משימה והרבה בלגן. מחכים מתחת לעננים 25 דקות. החיים בקוקפיט של מטוס הקרב המנצח לא תמיד זוהרים. הטייסים מתלוננים על בקר הטיסות ששינה להם מטרות כמה פעמים. עמדת תותחים שאותה היו צריכים להפציץ לא נמצאה. לא היו להם מפות של הגזרה והם התקשו בזיהוי מטרות. הם זיהו עמדה אחרת, אבל אז שונתה המשימה.

הפקודה החדשה – תקיפת מיפקדת החזית הסורית בקונייטרה, אבל המטוסים ירדו על יעד סמוך. דווקא מס' 2 במבנה, הטייס שלא היו לו מפות ולא זיהה את 8224, הפציץ את היעד הנכון.

כדאי לשים לב לדיווח על שכבת עננים. עננות זו שהיתה גם למחרת היא שגרמה לחיל האוויר לטעון כי לא יוכלו לספק מטרייה אווירית ראויה לכוח המוגבל [חטיבת גולני וגדוד טנקים] שב-7 ביוני החל בתנועה לביצוע "מקבת" מוקטן של כיבוש הרמה הסורית – תל עזזיאת, תל חמרה ובניאס. בעקבות כך בין היתר בוטלה הפקודה לכוח זה.

עוד עניין ראוי לציון שעולה מהדו"ח: עמוד העשן הענק שהיתמר מצפון הכינרת ועד למחניים, והעיד על גל השריפות העצום כתוצאה מהפגזות הסורים. אגב, מדו"ח זה – המצנח שבדיווח הקודם תואר ככתום-לבן מתואר כאן בצבע אפור.

דו"ח 6: הפצצה בגזרה הירדנית

6 ביוני, גיחה שאינה שייכת לסיפור הסורי, אבל איכשהו נקלעה לכאן… רביעיית המיראז'ים [ובה דוד עברי, מי שלימים יהיה מפקד חיל האוויר] תוכננה לתקוף באיזור גשר בנות יעקב, אבל קיבלה שינוי משימה לתקיפת שריון באיזור ג'נין. הטייסים מזהים זחל"מי צה"ל בנסיגה – כפי הנראה עדות לקרב הקשה של חטיבה 45 בעמק דותן. בגיחה זו דווח על השמדת טנקים ירדנים, כלי רכב ומחנה אוהלים.

דו"ח 7: סמב"ד נפגע, הטייס צנח ונהרג

9 ביוני בשעת צהריים, עם תחילתה של פעולת צה"ל לכיבוש הרמה הסורית. מטוסי סופר מיסטר תוקפים מטרה 8177 – כשני ק"מ ממזרח לג'בב אל מיס, כ-7.5 ק"מ צפונית מזרחית לקיבוץ שמיר. הושמדו מספר כלי רכב סוריים. בעיות קשות בקשר כמעט שגרמו להתנגשות עם מטוסי אורגאן.

בגיחה זו השתתף מפקד טייסת תעופה בבסיס חצור, סא"ל שלמה אליעזר בית-און מתל-אביב, כמס' 3 במבנה. מטוסו נפגע מאש נ"מ, הוא משך לכיוון ישראל וכ-4 ק"מ ממזרח לקיבוץ להבות הבשן נטש, אולם עקב הגובה הנמוך נהרג.

דו"ח 8: הפצצת ציר קונייטרה-דמשק ואיזור חושניה

גיחות הפצצה של טייסת 105 סופר מיסטר באיזור קונייטרה לכיוון דמשק ובחושניה, 10 ביוני 1967 – היום השני לתקיפת הרמה הסורית והיום האחרון למלחמת ששת הימים. בסעיף 6 מופיע דיווח על מציאת גופת טייס. ככל הנראה מדובר בסא"ל בית-און, שצנח אל מותו יום קודם [יצוין כי יום קודם נהרג גם רס"ן אריה בן-אור מפקד טייסת הפוגות].

—————————————————————————————————-

13 מחשבות על “דו"חות תקיפה חיל האוויר

  1. הדו"חות מציגים מודיעין לא טוב ולא עדכני, ציוד לא מספיק מתקדם, יכולות בינוניות ומטה של תקיפת קרקע. זה עוד בסדר לשנת 67, אבל הבעיה היא שדבר כמעט לא השתנה בתחומים האלה מאז ששת הימים ועד מלחמת יום הכיפורים, ואת התוצאה – באסון שנפל ב-73 על חיל האוויר, ראינו כולנו. חיל האוויר פשוט נרדם.

    אהבתי

  2. סיפור הטופולבים נשמע קצת מוזר. אמנם השעה והמקום מתאימים, אבל את נתניה תקף טופולב אחד. המטוס הוא מפציץ עם תא פצצות ואיני מאמין שמסוגל לרקט. גם בזמנו דובר אך ורק על פצצות ברזל שלא כל כך התפוצצו. ראיתי את הטופולב טס צפונה בזמן אמת. לא זוכר זנב אדום. הטופולב השני הופיע לפי המסופר בבלוג הזה, באיזור העמקים.

    אהבתי

    • מתוך ויקיפדיה על תקיפת הטופולב את נתניה: "…לא ברור אם ישראל הותקפה על ידי מטוס יחיד או שני מטוסים. מהתחקירים עלה שישראל הותקפה על ידי מטוס יחיד אולם מפקד חיל האוויר הירדני, מחמד אבאבנה, אשר ביקר בישראל ביולי 1998, סיפר ששני מטוסי טופולב חדרו לשטח ישראל: האחד תקף את נתניה וחזר בשלום לבסיסו והשני יצא לתקוף את רמת דוד ושם הופל".

      נראה שדוח זה מכריע כי אכן שני מטוסים עיראקיים חדרו לשמי ישראל. ואם מפקד חיל האוויר הירדני דייק בזה הוא כנראה גם דייק בדבריו שהטופולב שתקף את נתניה חזר בשלום לבסיסו. זה שהופל בשדות מגידו הגיע להפציץ את שדה רמת דוד.

      אהבתי

  3. הטופולב שתקף באזור נתניה השליך פצצות שהתפוצצו על מפעל התרופות של "טבע" באזור התעשייה ועל מרכז העיר. וכן, לפי הדיווחים ישב לו על הזנב מטוס של חיל האוויר אבל הוא הצליח לחמוק ולשוב בשלום לעיראק. המטוס השני שניסה לתקוף את מפרץ חיפה ורמתץ דוד התבלבל, הגיע למנחת מגידו ושם נפגע והתרסק על יחידת מילואים במחנה עמוס.

    אהבתי

  4. הזיכרון שלי מהטופולב. קרובת משפחה שלנו, ניצולת שואה, התגוררה בנתניה. רחוב שמואל הנציב 2. בבוקר התקיפה יצאה מוקדם מהבית לקניות. בהיותה ברחוב הרצל היתה אזעקה, רעש חזק של מטוס, קולות חבטה ונפץ. היא נשכבה על המדרכה עם הידיים על הראש כמו שעשתה במלחמת העולם השנייה באירוע דומה. פגשנו אותה שבוע אחרי הטראומה המחודשת הזו. היא היתה בטוחה בהתחלה שאלה הגרמנים.

    אהבתי

  5. איך שני מפציצים כבדים ואיטיים יחסית מצליחים לעבור את מערך הגנת האויר של ישראל 67 ולהגיע עד נתניה ורמת דוד ורק אחד הופל, חושבני שעם כל הכבוד לחיל האויר על הצלחתו המרשימה בהשמדת המטוסים הערבים היתה פה פאשלה ברמה גבוהה והאם יש מישהו ששילם על המחדל הזה?

    אהבתי

    • מסכים שזה מחדל קשה. אם הטופולוב היה משחרר פצצה של חצי טון על מרכז נתניה אולי מלחמת ששת הימים היתה נזכרת באופן קצת אחר. מלחמה של ניסים ונפלאות.

      אהבתי

    • אז זהו, שב-67' כמעט ולא היה קיים דבר כזה שנקרא "מערך הגנה אווירי". את היב"א במירון עוד לא בנו, מכ"מים מיושנים למדי היו באזור גדרה / חפץ חיים ובמצפה רמון, סוללות הוק היו 3-2, ועוד כמה תותחי נ.מ מעודפי מלחמת העולם. בגלל זה היו בממשלה היסטריים כל כך לגבי פתיחת מלחמה, בעיקר חששו מהמפציצים של מצרים ובגלל זה הייתה ההמתנה הארוכה, עד שחיל האוויר הבטיח שיוכל להפתיע ולהשמיד את המצרים על הקרקע. אגב, טופולב כזה הופיע גם מעל בסיס חיל האוויר חצרים. גם הוא לא הופל.

      אהבתי

כתיבת תגובה