גבעת האם

זהו המקום הגבוה ביותר בחלק הצפוני של גבול סוריה שממנו יכול היה צה"ל להשקיף על כמה מוצבי אויב כמעט מגובה העיניים * מכאן החלו בששת הימים שני קרבות קשים שגבו את חייהם של עשרות לוחמי צה"ל

גבעת האם, מבט מצפון לכיוון דרום

גבעת האם, מבט מצפון לכיוון דרום. להגדלה – לחצו על הצילום

זה המקום שבו התרכזו ב-9 ביוני 1967 כוחות צה"ל, גולני ושריון, כדי לפתוח במתקפה העיקרית על הסורים. התוכנית בגדול היתה לנוע מכאן צפונה על ציר הפטרולים הסורי, לעלות בנתיב שעולה מזרחה אל ציר הנפט שיושב על הרכס ומכאן לכבוש את מחנות קלעה וזעורה, להתנפל על מוצב תל פאחר מהעורף ולכבוש את תל עזזיאת. הקרבות הללו יתוארו בפוסטים נפרדים.

לצד דרך האספלט המשובשת העולה אל גבעת האם רובץ לו זחל"ם קשיש, חלוד ופגוע, זכר לאותו יום שישי עקוב מדם. אי אפשר לפספס אותו.

וזה מה שכתוב על שלט עץ שנמצא על הגבעה ליד כניסה למקלט: "גבעת האם / תל אבו חנזיר. גבעת בזלת, אחת משורת גבעות בצפון מזרחו של עמק החולה. גבעת האם נקראת ע"ש הנרייטה סאלד, אם עליית הנוער. בראשית מלחמת העצמאות נתפסה הגבעה ע"י הסורים. בקרבות עשרת הימים (יולי 1948) נכבשה הגבעה ע"י צה"ל ומאז שימשה כמשלט ועמדה בגבול החם עם סוריה. בשנת 1956 הוקמה על הגבעה תחנת או"ם O.P2, ומאז שימש המקום גם כנקודת תצפית קבועה של משקיפי או"ם כדי לפקח על הסכמי שביתת הנשק. בשנים 1964-66 היה האיזור מוקד של תקריות אש רבות בין סוריה וישראל, בעיקר בשל עבודות הטיית מקורות הירדן שצה"ל ניסה למנוע ביצוען. במלחמת ששת הימים בשלב האחרון (9 ביוני) זכתה הגבעה לשמש קרש קפיצה ממנה זינק צה"ל לכיבוש רמת הגולן. כאן חצו את הגבול חטיבות שריון 8 וגולני בסיוע כוחות הנדסה, אל קרב הכבד לגירוש הסורים ממוצביהם שהטילו מוראם על ישוב עמק החולה במשך 19 שנים".

הגעה לגבעת האם: בכביש 918 כחצי קילומטר צפונית לכניסה לכפר סאלד – שלט מכוון אל דרך משובשת. עד לגבעה, מרחק של כמה מאות מטרים, אפשר להגיע ברכב רגיל, בנסיעה זהירה. הלאה משם – אל דרך הפטרולים הסורית עדיף לעשות ברכב שטח אמיתי (ג'יפ עירוני-יאפי עלול לסבול ולהינזק). בימי החורף הדרך המשובשת לכביש האם הופכת לשלוליות ענק ולעיסת בוץ סמיכה. כאן רק טנק סובייטי יעזור.

אפשרות שניה: להמשיך בכביש 918 עוד כקילומטר אחד ואז לפנות ימינה לכביש המוביל אל קבר נבי הודא [יש שלט דרכים חום], ומשם להמשיך ימינה ושמאלה מזרחה כשהדרך הולכת לכיוון גבעת האם – שנראית מימין ואי אפשר לטעות בה. כשמתקרבים לגבעה הדרך עבירה רק לרכבי 4 על 4. אם אתם ברכב רגיל, רדו מהאוטו כ-300 מטר צפונית-מזרחית לגבעה ותגיעו אליה ברגל.

למרגלות גבעת האם. אחד הזחל"מים שנפגעו מהאש הסורית בדרך לכיבוש הרמה

למרגלות גבעת האם. אחד הזחל"מים שנפגעו מהאש הסורית בדרך לכיבוש תל פאחר

מבט מדרום לצפון ממרומי גבעת האם - אל תל עזזיאת (לחצו - להגדלה)

מבט מדרום לצפון ממרומי גבעת האם – אל תל עזזיאת (לחצו – להגדלה)

כתיבת תגובה