הלנדרובר משמורת הבניאס

השיחה בין בריל לרבין, ג'יפי השלל הירדנים והעלייה לרמת הגולן שבה עלה סגן רמי ביטמן על מוקש ונהרג * אלוני זמורה, איש חטיבה 45 של השריון, בקטע נוסף ממלחמת ששת הימים

ג'יפ הלנדרובר שעלה על מוקש בבניאס ב-1967. צילום: אלוני זמורה zmoraal@netvisio.net.il

ג'יפ הלנדרובר של רמי ביטמן שעלה על מוקש בבניאס בצילום מ-1967. צילומים: אלוני זמורה zmoraal@netvisio.net.il

מאת אלוני זמורה

הסיפור בפוסט הקודם על הקצין מתל עזזיאת הציף אותי בזכרונות רבים ממלחמת ששת הימים. הפעם אתמקד בתיאור אחד, שקשור באזור הקרבות שבעלייה לרמת הגולן.

בשבוע שעבר ביקרתי בשמורת הבניאס בפעם המי יודע כמה, וראיתי את ג'יפ הלנדרובר הפגוע שהוא אנדרטה לזכרו של סגן רמי ביטמן ז"ל, שהיה מפקד הסיירת החטיבתית שלי.

במלחמת ששת הימים הייתי חייל מילואים צעיר בחטיבת השריון 45 (לימים חטיבת ברק 188), בגדוד השרמנים מס' 39. מפקד הגדוד היה יריב בן אהרן (בנו של בן אהרן הידוע). נלחמנו בשתי חזיתות – בירדנית וברמת הגולן. החטיבה יצאה ממחנה מנסורה  וחדרנו לגדה המערבית דרך העיר ג'נין, שם התנהלו קרבות שריון בשריון מול חטיבת השריון הירדנית 40, שהיתה מצוידת בטנקי פטון חדישים ולנו טנקי שרמן מיושנים ממלחמת העולם השנייה. מפקד החטיבה היה משה בריל (לימים בר-כוכבא). במהלך הקרבות הוא נפצע ברגלו וסירב להתפנות.

מג'נין שטפנו מזרחה בכביש הראשי דרך הג'יפטליק לגשרי דמיה שעל הירדן. החבלנים שלנו עם 40 קילו של חומר נפץ פוצצו את הגשרים, כשמולנו בצד המזרחי התמקמה חטיבת שריון עיראקית. הייתי עד לשיחה בקשר בין משה בריל לבין יצחק רבין הרמטכ"ל. בריל רצה לפרוץ מזרחה לעבר הירדן, ורבין, בקולו הבוטח והקצוב, אמר לו ש"אנו עומדים בפני רגע היסטורי", ציווה עליו לפוצץ את הגשרים ולנוע צפונה על שרשראות לעבר החזית הסורית. ואמנם, ללא שהות המשכנו לנוע לעבר רמת הגולן דרך קיבוץ דפנה לעבר הבניאס, תל עזזיאת ומזרחה לעבר הכפרים הדרוזיים מסעדה ובוקעתה.

עוד קודם לכן, בדרכנו לגשרי הירדן, הגענו למחנה הצבאי הירדני בג'יפטליק. שם מצאנו כלי רכב רבים, ביניהם ג'יפי לנדרובר סגורים. מאחר שהיה לנו מחסור בג'יפי סיור, חתכתי במבער את החלק העליון והסגור של הג'יפים והפכתי אותם לג'יפי סיור. התקנתי עמוד מתכת למקלע 0.3. את אחד הג'יפים, זה שנמצא כאנדרטה בכניסה לאתר הבניאס התחתון, מסרתי לסגן רמי ביטמן, מפקד הסיירת שלנו, שאותו הכרתי היטב.

רמי היה בחור יפה, צנוע וחייכן. במרוצת ימי הלחימה נקשרו בינינו קשרי רעות. רמי קיבל ממני את הג'יפ בהוקרת תודה והפך אותו לג'יפ אישי. שלושה ימים לאחר מכן, בתאריך 10.6.1967, הגענו לעלות לרמת הגולן דרך הבניאס בשבילים הצרים והתלולים. רמי הוביל את גדוד הזחלים שלנו. ג'יפ הלנדרובר הירדני עלה על מוקש ורמי נהרג.

בצילומים אפשר לראות את הג'יפ הירדני בשמורת הבניאס, שהפך לגלעד לזכרו של ביטמן, וג'יפ לנדרובר ירדני נוסף ששימש אותי ברמת הגולן.

ג'יפ הלנדרובר כיום בשמורת הבניאס

ג'יפ הלנדרובר כיום בשמורת הבניאס

11 מחשבות על “הלנדרובר משמורת הבניאס

  1. אתה חלקית צודק!!!!! במהלך הקרבות בגדה המערבית המג"ד היה אדולף אברמוביץ ויריב בן אהרן היה מ"פ פלוגת השרמנים., עם עליית הגדוד מבקעת הירדן לרמת הגולן אדולף עזב ויריב בן אהרן דיבל את תפקיד המגד של גדוד השרמנים 39 של חטיבה 45. כנראה שהייתה לי סיבה פסיכולוגית להימנע מלהזכיר את שמו…. שניהם היו מג"דים מצויינים!!!!!!!!!

    אהבתי

    • בעלי ברוך כרמלי ויענקלה זרצקי היו באותו ג'יפ (שניהם מקרית חיים). לפני המלחמה יענקלה נפצע בתאונת אופנוע ברגלו. בזמן המלחמה היו לו כאבים. הוא היה הנהג של הג'יפ. באותו יום רמי החליף אותו ויענקלה ישב לידו. (יענקלה נפטר לפני כמה שנים)

      ברוך כרמלי ישב מאחור והיה הקשר. הוא הועף מן הג'יפ וקיבל מכה חזקה בגב. אחרי כמה ימי מנוחה, הוא חזר לפעילות בגדוד.

      דרך אגב, בכתבה רשום שסגן רמי ז"ל היה מפקד הסיירת החטיבתית, למעשה הוא היה מפקד מחלקת הסיור הגדודתית.

      האח של רמי ז"ל נהרג במלחמת יום כיפור.

      אהבתי

  2. ספרי ימים של אשמורת 1973 פורסם במלואו באתר של עמותת חיל החימוש.
    ניתן להיכנס לאתר ולקרוא את 24 הפרקים בנשימה עצורה
    אשמח לקבל תגובות למייל

    אהבתי

כתיבת תגובה