סיור בכביש הנפט הצפוני

סיור מודרך בכביש הנפט הצפוני לאורך קטע של 15 ק"מ * כמו ברמה הסורית מלפני מלחמת ששת הימים

דרך הנפט1

נסיעה בכביש צר, שומם ופראי, שעולה ויורד, פונה ומתפתל, ועם זאת ישר כמו סרגל. זו החוויה שמחכה בכביש הנפט. שיפוץ הכביש שהתבצע בשנה האחרונה מאפשר סיור ממונע גם לרכב רגיל בקטע הצפוני שלו – מנקודת הפיצול בכביש 99 מקרית-שמונה למסעאדה ועד צומת רוויה [סמוך לישוב קלע-אלון-ברוכים] בכביש 959 מצומת גונן למרום גולן. אורך הקטע כ-15 ק"מ.

כביש הנפט היה דרך שירות במקביל לצינור הנפט מערב הסעודית ועד נמל צידון. קו הנפט, השייך לחברה אמריקנית, פעל בין 1950 ועד אמצע שנות ה-70. הוא נסגר בגלל חבלות ותקלות, שגרמו לדליפת נפט ולנזקים אקולוגיים. הכביש בשטחה של ישראל משתרע לאורך כ-50 ק"מ. הוא נכנס מירדן אל דרום רמת הגולן, עובר ליד מושב קשת, שמורת יער יהודיה, נפח, תל פאחר, תל חמרה, הכפר רג'ר ומשם צפונית למטולה לתוך לבנון. בגלל שהוא נחשב לכביש פרטי ואינו בתחזוקת החברה הלאומית לדרכים אין לו מספר.

ציר הנפט [דרך כורכר עד 1967] היה יעד מרכזי במסלול התנועה של חטיבות 8 ו-1 במלחמת ששת הימים בדרכן לכיבוש זעורה ותל פאחר. אלא שהביצועים מול התכנון התפספסו. פרטים בהמשך.

תוואי כביש הנפט מדרום הרמה, דרך הגולן - ועד לנמל צידון

תוואי כביש הנפט מדרום הרמה, דרך הגולן – ועד לנמל צידון

נסיעה לאורך הקטע הצפוני של הכביש היתה עד לא מזמן קשה לרכב רגיל בגלל בורות, מהמורות, קטעים שנסחפו בגשם או שלוליות ענק. כעת, לאחר שיפוצו ע"י רשות הטבע והגנים בשיתוף רשות ניקוז ונחלים כינרת והמועצה האיזורית גולן, אפשר לנסוע עליו בבטחה ובכיף. יש להיזהר במספר נקודות שבהן הכביש עולה ללא אפשרות לראות אם ממול מגיע רכב. מהירות נסיעה בטוחה היא כ-50-40 קמ"ש. הכביש שומם בדרך כלל, רוכבי אופניים ייהנו בו במיוחד.

להלן הצעת סיור עם נקודות עצירה לתצפיות על הנוף או למקומות הקשורים לקרבות מלחמת ששת הימים. המסלול הוא מצפון לדרום: עולים לגולן מכביש 99 – מקרית שמונה מזרחה. אפשר להתחבר גם מכביש 918, כשבצומת חורשת טל פונים ימינה.

[מפת הנסיעה – בסוף הפוסט. התמונות צולמו במספר ביקורים לאורך השנה]

תחנה 1 – צומת תל פאחר / הקצה הצפוני של כביש הנפט

שלט מצפה גולני

מצומת חורשת טל נסענו לנקודה הראשונה מרחק של כשבע דקות. חלפנו על פני קיבוץ דן, על הפנייה לקיבוץ שניר, חצינו את צומת הטנק [הפנייה לכפר רג'ר], הכניסה לשמורת נחל בניאס – והגענו לפנייה שלנו. שמחנו לראות שבמסגרת שיפוץ כביש הנפט שוקם גם השלט של תל פאחר, שבמשך שנים היה במצב של נפילה וכתוצאה מכך רבים שלא ידעו את הדרך אליו פספסו את הפנייה. עכשיו הכל ברור וראוי. מאחוריו ניצב שלט דהוי – "צומת דרך הנפט". פנינו ימינה, לכיוון דרום.

תחנה 2 – דרך הפטרולים / כביש הנפט

שמאלה במזלג

אחרי כ-400 מטר נגיע למזלג דרכים: שמאלה זהו כביש הנפט, ישר – דרך הפטרולים הסורית לשעבר, שקישרה בין המוצבים לפני מלחמת ששת הימים. מי שייסע בדרך הזו יגיע אחרי כשני ק"מ למוצבי תל עזזיאת [מימין] ובורג' בביל [משמאל] הנמצאים משני צידי הדרך.

מכיוון שפנינו מועדות דרומה, לקחנו את הדרך שמאלה ולעינינו נגלה כביש הנפט במלוא הדרו, ישירותו, צרותו ומראהו כשל מסלול רכבת הרים. מי שרוצה לחוש מעט את הנסיעה בקטע הזה עד תל פאחר מוזמן ללחוץ כאן ולצפות בסרטון.

תחנה 3 – תל פאחר / מצפה גולני

מצפה תל פאחר

אחרי כ-3 ק"מ מהפנייה הגענו לכניסה לתל פאחר (מצד ימין של הכביש). המוצב הסורי לשעבר נכבש ב-9 ביוני 1967 לאחר קרב מסובך, קשה והרואי כאחד, שאותו הוביל גדוד 12 של גולני מתוגבר בפלוגת טנקים ובהמשך גם בכוח של סיירת גולני. 34 לוחמים נפלו על כיבוש המקום, שהפך לאגדה במור"ק החטיבתי.

לפני כ-15 שנה שופץ המקום והפך לאתר תיירותי, שאותו פוקדים מדי חודש אלפי מבקרים. אפשר לסייר בתעלות, להתרשם מהביצורים, להתפעל מנוף ישובי הגליל וכפרי לבנון ולהקשיב להסבר במערכת שמע. בנקודת התצפית המערבית של האתר [בצילום התחתון] אפשר לראות בקצה הרכס לכיוון מערב את מוצב תל עזזיאת. מתחת למוצב עוברת דרך ההטיה שבה נעו כוחות גולני לכיבוש המקום.

תצפית מערבית תל פאחר

במרכז האתר נמצאת אנדרטה ל-61 חללי גולני במלחמת ששת הימים ועוד אחד מהשריון שנהרג בתל פאחר [שמות חמישה אחרים חקוקים באנדרטת עין זיתים]. חלקו הדרומי של המוצב מוקף בגדרות וסגור למבקרים מחמת סכנת מיקוש [כך לפחות ע"פ השלטים]. אתר ששווה ביקור.

מי שירצה להתעמק בקרב מוזמן ללחוץ כאן ולהגיע לעשרות פוסטים שהתפרסמו בבלוג זה.

תחנה 4 – תצפית מעל תל פאחר

פאחר מלמעלה

יצאנו מהחניה של תל פאחר ופנינו ימינה, המשכנו ועלינו בכביש המתפתל עוד כ-800 מטר עד שמצאנו את עצמנו בגובה של כ-100 מטר מעל תל פאחר [קבוצת העצים על הגבעה שמתחת]. כדאי לעצור בשולי הדרך ולהתרשם מהנוף הכולל את החרמון וקלעת נמרוד בצד צפון מזרח [אינם נראים בצילום], הר דב מצפון, הרי הלבנון, הכפר רג'ר, קיבוץ שניר, בריכות הדגים של קיבוץ דן ומוצב תל עזזיאת [לא נראה בצילום]. במקום הזה, השולט טופוגרפית על עמק החולה, ישב הצבא הסורי עד למלחמת ששת הימים.

תחנה 5 – מצפור הבוקרים

מצפור הבוקרים

הלאה. כעבור כקילומטר וחצי, תיתקלו מצד ימין בשלט "מצפור הבוקרים" – נקודת תצפית אל עמק החולה. השלט מספר ששטחי המרעה כוללים 73 אלף דונם ומשמשים כ-3,000 ראשי בקר השייכים לקיבוצים שניר, כפר סאלד, שמיר ולהבות הבשן. נוכחות עדרי הבקר מווסתת את כמות הצמחיה ובכך מסייעת לצמצום שריפות בקיץ.

משאית קטנה על דרך הנפט

המשכנו וכמעט מיד הבחנו שבמרחק כמה מאות מטרים מתקרבת מולנו משאית קטנה. היה לנו די זמן לטפס לעלייה הבאה לפני שהיא תגיח היישר אלינו. ירדנו בזהירות לשוליים, שלא תמיד מאירים פניהם למכוניות פרטיות, ולחכנו את העשבים הגבוהים, בעוד שהמשאית נצמדה לגדרות מהצד שלה וכך חלפנו זה על פני זה בזהירות. במשך חצי השעה שבה עברנו את כל הקטע נתקלנו בהמשך בעוד רכב אחד בלבד.

תחנה 6 – אנדרטה לזכר שני לוחמים מחטיבה 8 במלחמת ששת הימים

אנדרטה לשניים מלוחמי חט 8

כ-2.5 ק"מ אחרי מצפור הבוקרים, מצד שמאל של הכביש, מתנשאת אנדרטה לזכרם של רס"ן רפי מוקדי וסגן יובל בן ארצי שנהרגו במהלך לחימת חטיבה 8 מול מוצבי קלע הנמצאים מזרחית לכאן. על הקרב ראו בתחנה הבאה.

תחנה 7 – סיר א-דיב

סיר אדיב

כ-200 מטר אחרי האנדרטה מגיעים לכפר החרב סיר א-דיב. מבני הכפר ההרוסים נמצאים משני צידי הדרך, בעיקר לכיוון מזרח. דרך כפר זה עברה ביום שישי ה-9 ביוני 67' חטיבה 8 בדרכה לכיבוש מוצבי זעורה. סיר א-דיב, כפר קטן של פלחים ורועים, לא נכלל במסלול התנועה של החטיבה אל היעד. סטייה לא מתוכננת מהנתיב גרמה לחטיבה ולגדוד הטנקים 129 שהוביל אותה מגבעת האם להגיע לכאן, ובכך להסתבך בקרב מול מערך נ"ט רציני שישב בכפר קלע הנמצא כשני ק"מ דרומית-מזרחית לסיר א-דיב.

מכביש הנפט אפשר להבחין ברכס קלע, שממנו נורתה אל כוח צה"ל אש חזקה ומדויקת. הטנקים של גדוד 129 טיפסו מכאן בעקשנות וסיימו את הקרב עם שניים-שלושה כלים שלמים מתוך ה-28 שהחלו, ועם 14 הרוגים. לקורות חטיבה 8 בששת הימים – לחצו כאן.

יד זיכרון לנופלי חטיבה 8

מי שזמנו בידו מוזמן לסטות מכביש הנפט ולהיכנס שמאלה אל תוך הכפר, להמשיך מזרחה כמה מאות מטרים בין הבתים ההרוסים ולעלות עוד כקילומטר עד למחסום קוביות הנ"ט, שדרכו עבר גדוד 129 ושאחרי המלחמה הפך לאנדרטה של חטיבה 8 [בצילום]. מי שימשיך מכאן עוד כלפי מעלה יגיע למוצב קלע ולבתי הכפר ההרוסים המשמשים כיום מטרה לאימוני שריון וחי"ר.

פיתולי כביש הנפט

פיתול בכביש הנפט
כביש הנפט מציג נוף של בזלת.

מאגר מי שמיר
בהמשך הדרך דרומה העפנו מבט לאחור, צפונה – אל מאגר מי שמיר עליון לא רחוק מהכביש שנחשף כאן בכל הדרו ופראיותו. ברקע – החרמון.

כביש הנפט מראה כללי
צילום מנקודה גבוהה בכביש הנפט, כ-3 ק"מ מזרחית לקיבוץ שמיר.

תחנה 8 – מצפור חלונות שמיר

מצפור חלונות שמיר

שלט בצד ימין בישר על המצפור הנמצא דרומית-מזרחית לקיבוץ שמיר. השם הרומנטי הוא בגלל סלעי גיר חשופים בשל שינויים גאולוגיים. השלט יספר על מקום שמתאפיין בצמחיה נמוכה, שרקרקים שמקננים כאן ומערות קבורה שהתגלו באיזור. נשמנו אוויר פסגות וצילמנו את הכביש ואת הנוף המרהיב שממזרח לו.

תחנה 9 – שמורת נחל עורבים

נחל עורבים

תחנה אחרונה במסלול הנפט הצפוני לכיוון דרום. שלט מימין [לא זה שבתמונה] מבשר על המקום. נכנסנו מבעד לשער, ירדנו בדרך זרועה בבולדרים ולא נוחה להליכה, חלפנו על פני שלושה עורבים שעמדו במרחק בטוח ובחנו אותנו בשבע עיניים, המשכנו קרוב לקילומטר עד שהגענו לתצפית על המפל בגובה העיניים. המפל נמצא במצב יבש רוב חודשי השנה. ניתן לרדת בקניון עד לתחתיתו [למיטיבי לכת] ואף להמשיך בדרך היורדת ימינה ומתפתלת עד למשק שמיר [בצילום התחתון].

קיבוץ שמיר

מפת הנסיעה [במבט ממערב למזרח] עם נקודות העצירה

מפת נסיעה כביש הנפט

עד כאן המסלול בקטע הזה.

צינור הנפט נסגר באמצע שנות ה-70 לאחר מספר תקלות וחבלות. ביולי 1969 חדרה חוליית מחבלים דרך הכפר רג'ר ופוצצה קטע גלוי של הצינור שעבר צפונית לקיבוץ דן. מהפיצוץ נשפך נפט לוואדיות הצפון שהפכו לאש זורמת. במשך שעות ארוכות עמלו כבאים וחברי קיבוצים בכיבוי האש ובניסיון לצמצם את זרימת הנפט לנהר הירדן. טונות של נפט נשפכו לכינרת ונדרש מאמץ בינלאומי על מנת להפסיק את זרימת הנפט עד לתיקון הצינור.

בספטמבר 1969 פגע טרקטור שעבד מזרחית לשמיר בצינור, וגרם לדליפת נפט לעבר הקיבוץ.

הנפט כבר לא זורם בצינור, אבל הדרך עודנה עוברת לאורכו כמימים ימימה והיא משתלבת נפלא בכל טיול לרמת הגולן.

6 מחשבות על “סיור בכביש הנפט הצפוני

1. סיור מרגש שכדאי להכניס לתוכנית טיולים.
    אפרופו דליפת דלק לכנרת בשנת 1969 אציין שזרימת מזהמים לאגם נמשכת. הלילה צינור ביוב התפוצץ ליד המלון הסקוטי, אלפי ליטר ביוב נשפכו לכינרת ואנחנו נשתה את זה מחר.

• "במרכז האתר נמצאת אנדרטה ל-60 חללי גולני במלחמת ששת הימים"- – – צריך לעדכן: 61 מגולני, ועוד אחד מהשריון (לפי שעה, רק אחד מששת חללי השריון שנפלו באזור תל-פאחר מונצח באנדרטה הזו).

"הר דב מצפון, הרי הלבנון, הכפר רג'ר, קיבוץ שניר, בריכות הדגים של קיבוץ דן ומוצב תל עזזיאת [לא נראה בצילום]" – – – רג'ר ובריכות הדגים כן נראים בצילום? נכון לעכשיו את התמונות שבפוסט זה אי-אפשר להגדיל ע"י לחיצה כפולה, ואולי לכן איני מצליח להבחין בבריכות הדגים, אך נדמה לי שגם הן אמורות להיות מזרחית לשטח הנראה בצילום. כך גם לגבי רג'ר, וכפי הנראה בתמונה שהתפרסה בפוסט עליו, שצולמה מתל-עזזיאת:

לגבי צינור הנפט, הרי שבמקום בו הכביש מתפתל, צפונית לתל-פאחר, ניתן להבחין במורד הגבעה (מערבית לכביש) בהמשך *ישר* של מסלול הצינור (שלמה, בטח יש לך תמונות מזה. המסלול הזה ניכר גם בתמונות שצולמו אחרי המלחמה), וכמדומני שכבר נכתב פה (באחד הפוסטים הישנים, בתגובות) שפיתול הכביש הוא מאוחר, ובשעתו דרך הכורכר המשיכה ישר לאורך הצינור.

שאלה: האם בהמשך ציר הנפט, במקומות בהם מתפתל הכביש (כמו לדוגמא בין נקודות 7 8 המסומנות במפת הנסיעה) גם אפשר להבחין במסלול ישר של הצינור?

• יש בעיה בהגדלת התמונות של פוסט זה, מקווה שזה זמני.

לא זוכר לגבי המשך הכביש איפה אפשר לראות את מסלול הצינור. אכן פיתול הכביש מעל תל פאחר נעשה לאחר המלחמה. הסיירת ירדה מעין פית לאורך ציר הנפט הישן שאת התוואי שלו ניתן לראות גם כיום בסמוך לתל הדרומי.

2. הדרך לאורך תוואי הצינור קיימת גם כיום. ניתן לראותה גם בתצ"א של GOOGLE MAPS.
    ניתן לנסוע עליה (רצוי עם 4X4). נסיעה עליה עשויה לעזור באיתור ציר העליה מציר ההטיה, דרומית לעין א דיסה.