צומת האמאיקס

צומת אחת – חמש תמונות. כך נראתה הסתעפות הדרכים מתוואי ההטיה מתחת לתל פאחר

חמש תמונות של אותו מקום מתחת למוצב תל פאחר מנציחות קטע קטן מסיפור הקרב. התמונות צולמו ככל הנראה למחרת הקרב, יום שבת ה-10 ביוני 1967, כשכוחות טכניים ואחרים הגיעו כדי לנקות את השטח ולפנותו מכלים. המקום הוא צומת מדרך ההטיה שממנה מסתעפות שלוש דרכים: האחת עולה מזרחה לכיוון תל פאחר, השנייה ממשיכה צפונה לכיוון הבניאס, השלישית יורדת דרומה לעבר בורג' בביל ותל עזזיאת.

צילום 1: צומת האמאיקס טובעת באבק

משהו קורה בצומת האמאיקס שמתחת לתל. הטנק הסורי מימין בצילום משותף עם שני שרמנים

משהו קורה בצומת האמאיקס שמתחת לתל. הטנק הסורי מימין בצילום משותף עם שני שרמנים

צומת האמאיקס-13 הסורי שמתחת לתל פאחר: כשהטנק שהוביל את גדוד 12 הגיע לכאן, הטנק הסורי התגלה בהפתעה גמורה לעיני הטנקיסטים הישראלים. צוות השרמן המטיר כמה צרורות מ-0.5 בעוד שמ"פ ב' שלמה סגל, שהיה על הטנק המוביל כנווט של גדוד 12, קפץ ושילשל רימון לתוך האמאיקס. אחת הגירסאות אומרת שהטנקיסטים הסורים הסתתרו מתחת לשרשראות, אחרת אומרת שהיה נטוש.

כך או כך, הטנק הזה, שייתכן שהשתתף קודם לכן בירי לעבר שיירת גדוד 12 שנעה על תוואי ההטיה, נעזב לנפשו והכוחות עקפו אותו בניסיונם לנוע בדרך העולה אל התל. בצילום נראים זחל"מים מוסתרים באבק הדרך כשהם עושים דרכם למעלה.

על טנק השרמן, המרוחק, שבמרכז התמונה: בעבר נטינו לחשוב שזהו הטנק שהוביל את גדוד 12 בפיקודו של עזרא ברוש, שנפגע מתחת למוצב. אבל ההערכה האישית שלי, שנכתבת כאן בזהירות, שזהו הטנק של יעקב העליון שניסה לטפס כאן בעקבות הטנק המוביל שנפגע כדי לסייע לו בקרב ונפגע מאש נ"ט [לא ברור מהיכן]. העליון נפצע קשה מאוד.

בראיון עם העליון שהתפרסם כאן צורפה מפת הקרב שלו בה סומן מקום פגיעתו המשוער – מעט אחרי העלייה מצומת האמאיקס [לצפייה במפה לחצו כאן]. חיזוק להערכה שמדובר בטנק של העליון הוא הפרוז'קטור שבחזית, שהיה מותקן רק לטנקי מ"מים ומעלה. העליון קיבל את טנק הסמ"פ גדעון נוימן שנפצע כמה ימים לפני כן בידו ובקרב עצמו היה [הסמ"פ] בג'יפ שנע בירכתי שיירת גדוד 12.

תמונה 2: צומת האמאיקס מתבהרת

תמונה 2

תמונה 2. האמאיקס מתחת לשרמן [צילום: משרד הביטחון]

לא מזמן גיליתי באלבום הניצחון "שישה ימים" מ-1967 בהוצאת משרד הביטחון את אותה תמונה, כמעט אחת לאחת. היא צולמה לאחר שהתפזר ענן האבק שנגרם מתנועת הזחל"מים והטנקים. התמונה הפעם רק עם ג'יפים שנוסעים למעלה. ליד האמאיקס הסורי נראים צוותים טכניים הבוחנים את הטנק. טנק השרמן של גדוד 377 ניצב בגאון במה שנראה כ-50 מטר ממקום הצילום. אם יש מבין הקוראים מי שמסוגל לחשב את המרחקים לפי צילום זה – הוא מוזמן לכתוב את מסקנותיו. יצוין כי המרחק מצומת האמאיקס ועד לטנק ברוש הפגוע מתחת לתל פאחר הוא כ-300 מטר בקו אווירי.

תמונה 3: הטנק הסורי הנטוש ושרידי זחל"ם המרגמה של פלוגת השריון מגדוד 377

תמונה 4: האמאיקס המושפל והזחל"ם ההרוס. מעל שרידי הזחל"ם אפשר לראות את הדרך היורדת אל בורג' בביל

תמונה 3: האמאיקס המושפל והזחל"ם ההרוס. מעל שרידי הזחל"ם אפשר לראות את הדרך היורדת אל בורג' בביל [jewilicious.com]

והנה האמאיקס בצילום מצדו השני [כשהמצלמה עם הפנים מערבה]. קנהו מופנה לעבר הסלעים ועל סיפונו שני חיילים שמציצים לתוכו. מאחוריו זחל"ם, שייתכן גורר את שרידי זחל"ם המרגמה של פלוגת השריון שנפגע במרחק-מה מהצומת, או אולי אף בצומת עצמה, כתוצאה מפגיעה ישירה של פגז מרגמה. בהתפוצצות הזחל"ם נהרג חייל המילואים רחמים משיח. את הצילום הזה גילה דני ביזר באתר jewilicious.com.

תמונה 4: שרידי הזחל"ם מונחים במקומם החדש

תמונה 3

תמונה 4 – מטפסים מעלה על רקע הזחל"ם ההרוס [צילום מתוך הספר "אל מול גולן" מאת יהודה הראל]

ואותו צילום בצבע

ואותו צילום בצבע

בתמונה נוספת מאותו מקום נראים הכוחות ממשיכים במגמה למעלה כשהם חולפים על פני השרמן של 377. שרידי הזחל"ם הונחו במרחק-מה מהאמאיקס הסורי הסמוך, שכיפת הצריח והתותח שלו מבצבצים משמאל. מאוחר יותר פונה הטנק הסורי למחסן גרוטאות עלום – חבל מאוד! – ולא נודע כי בא אל קרבו. שלדת זחל"ם המרגמה מונחת באותו מקום עד היום.

תוספת מאוחרת – לאחר פרסום הפוסט

זיהוי טנק

הגדלת תמונה 4: סבירות לטנק ברוש

בעקבות הערה בתגובות של הקורא שמואל'ק: לאחר הגדלת תמונה מס' 4 יש יסוד סביר להניח שהעצם המוקף במסגרת הוא טנק, ומיקומו בשטח נראה מתאים למיקום הימצאותו של טנק החוד שנפגע מתחת לתל.

תמונה 5 – צומת האמאיקס במבט רחב

תמונה 5

תמונה 5 – בצומת הטנק מתחת לתל פאחר

תכונה בצומת האמאיקס ובדרך לכיוון הטנק של העליון.

שרידי הזחלם

שרידי זחל"ם המרגמה כיום מוסתרים מעט על-ידי הצמחייה, תל פאחר למעלה משמאל

שרידי זחל"ם המרגמה כיום

שרידי זחל"ם המרגמה בצומת האמאיקס, תל פאחר למעלה מימין

ועוד שתי תמונות: הקוראים מוזמנים למצוא את ההבדלים

ועוד שתי תמונות: הקוראים מוזמנים למצוא את ההבדלים

אמאיקס2

הצומת בצילום לוויין

מפת צומת

מפת צומת האמאיקס. גדוד 12 מגיע אל מתחת לתל פאחר בדרך ההטיה מכיוון דרום (ימין), הטנק המוביל בפיקוד עזרא ברוש מגיע הכי קרוב לתל פאחר ואז נפגע. הטנק של יעקב העליון [על-פי הערכה] ניסה לחבור אל רעהו במטרה לסייע, אבל נפגע במרחק קצר אחרי צומת האמאיקס [לחצו להגדלה]

49 מחשבות על “צומת האמאיקס

  1. נהנתי מהרעיון עליו בנוי הפוסט הנוכחי: תמונות ופישרן. ישר כח!

    כמה הערות:

    לנכתב: "התמונות צולמו ככל הנראה למחרת הקרב, יום שבת ה-10 ביוני 1967, כשכוחות טכניים ואחרים הגיעו כדי לנקות את השטח ולפנותו מכלים." – – – האם ידוע על קשר בין שלושת הג'יפים (הנראים בשתי התמונות. הנוסעים בהם חבושים בקסדות) לכוח הטכני? ומה עשו במקום, למחרת, כוחות "אחרים"?

    ואולי יש להניח שהתמונות צולמו בזמן שנערך השיחזור?

    אלא שהעובדה שהטנק של העליון נשאר בשטח – כאשר מהתמונה הנוספת שנמצאה כעת באלבום 'ששת הימים', בה נראה בבירור שעל הטנק הזה, העליון (תרתי משמע), אין חיילים בצריח, וזה בשונה מהטנק האחר (התחתון, זה שבחזית התמונה הידועה מכבר). משמע, זה לא טנק שהשתתף בשיחזור – נראה שאכן צולמו התמונות בימים הסמוכים לקרב. אלא אם נמצא הסבר משכנע לכך שהטנק של העליון נשאר במקום זמן רב, עד לשיחזור (שלקח זמן עד שנערך).

    בנוסף לכן, בדיקתו של הטנק הסורי ע"י חיילים בכובעי 'טמבל', הנראים בשתי התמונות הראשונות, מחזקת את הקביעה שמדובר בכוח הטכני. אולי הנוסעים בג'יפים הם חבלנים מחיל הנדסה.

    על התמונה מאלבום 'ששת הימים' (מס' 2 כאן) נכתב: "היא צולמה לאחר שהתפזר ענן האבק שנגרם מתנועת הזחל"מים [צ"ל: הג'יפים] והטנקים", אך לי נראה שזו דווקא התמונה הראשונה, בעןד התמונה השניה, עם האבק, צולמה כשהג'יפים כבר התקדמו כלפי מעלה (השוו את מיקום הג'יפים בשתי התמונות).

    אגב, שתי התמונות הראשונות נראה שצולמו ממקום גבוה, משמע, ממרומי טנק נוסף.

    התמונה שניתנה בפוסט זה ראשונה (שכאמור, צולמה שניה) חסרה כאן את צידה השמאלי, כנמצא (מהספר של חטיבה 37) בפוסט 'הטנק שנשכב על הגדרות':

    התמונה השלישית אף היא צולמה ממקום גבוה, אך כאן הצלם עמד על גבעה קטנה שמערבית לה עמד הטנק הסורי.

    על הנראה בתמונה השלישית נכתב: "זחל"ם, שייתכן גורר את שרידי זחל"ם המרגמה". בהמשך נכתב כי זחל"ם המרגמה נפגע "אולי אף בצומת עצמה". אך הצומת עצמה נראה שנמצאת ימינה (צפונה) לנראה בתמונה (כלומר, מחוץ לתמונה) ולשם נוסע הזחל"ם! לי נראה שבתמונה זו לא נראית גרירה, אלא: הזחל"ם עם החיילים נוסע על השביל (תוואי ההטיה), בעוד זחל"ם-המרגמה הפגוע (הנראה מאחוריו) לא נמצא באמת אחריו אלא מונח לצדו המזרחי של השביל (בדיוק באותו מקום בו הוא נראה ביחד לטנק הסורי בתמונה הרביעית).

    ועדיין בתמונה השלישית: מה כתוב בערבית מתחת על צריח הטנק מתחת לתותח?

    התמונה הרביעית מעניינת ביותר. נכתב כאן שבה "נראים הכוחות ממשיכים במגמה למעלה כשהם חולפים על פני השרמן של 377". לי נראה בתמונה, שהנראה למעלה (מה זה בדיוק? טנק?) לימין השרמן של העליון, אינו חולף על פניו, אלא, או שהוא בדרכו אליו (בנסיעה על השביל *המתפתל*), או שכבר עצר לידו (יתכן והנמצאים עליו מתכננים את גרירת השרמן הפגוע).

    מה שלא ברור לי:

    בתמונה הזו הרביעית, נראה ברקע שטח מוגבה (מאחורי הזחל"ם – שאגב, קצת שונה במבנהו מהזחל"מים הרגילים). בהשוואה לתמונות אחרות מאז נראה שהשטח המוגבה הזו הוא תל-פאחר הצפוני. אך לפי זה, לאיזה כיוון נסע הטנק של העליון? זה גם לא מסתדר לגמרי עם ציון מיקומו של טנק העליון על תצלום הלווין. עיינתי שוב בצילומים וראיתי שאיני יכול לומר בוודאות שהטנק של העליון לא נסע גם הוא על השביל המתפתל כלפי מעלה (כך שבתמונות הוא נראה בפיתול *העליון* הפונה ימינה. אציין שאני מתייחס לפיתולים כפי שהם נראים בפוטוסטט, ולא לנראה בתצלום הלווין, מהזמן האחרון, כאשר הפיתולים, כך נראה, השתנו מעט עם השנים). גם לא ברור לי האם הטנק הסורי עמד ממש קורב לצומת, או, כפי שיותר נראה לי (בפרט ע"פ התמונה השלישית ובעיקר אחר בדיקת קו-הרקע שלה, בהרים שמנגד) שהיה מעט דרומית לצומת. בקיצור, כמדובר מאז, צריך בהזדמנות לרדת לשטח ולנסות לצלם תמונות מהיום באותה זווית של התמונות מאז (בעיקר משום שהגבהים אינם ניכרים בתצלום הלווייני ובפוטוסטט). אולי אז ישקע "האבק" והעניינים יתבהרו.

    נ.ב.
    תוך כדי בדיקת הנושא נתקלתי בפוסט אחר במשפט:
    "המשכנו להתקדם. בצד *שמאל שלי* 40 מטר מאחורה נסע הזחל"ם של מוסא קליין ועוד זחל"ם אחד לידו … ואנחנו עולים חזיתית". האם אפשר להוכיח מכאן שהזחל"ם של מוסא לא עלה על השביל המתפתל? (שאם כן, הרי שבמשפט היה צריך להיות: "בצד *ימין שלי*").

    אהבתי

    • אני לא יכול לענות בביטחון על כל שאלותיך, אבל ברמת התחושה וההערכה – הצילומים התקיימו ביום-יומיים שאחרי קרב תל פאחר. 3 מ-4 התמונות מצאו דרכן לספר חטיבה 37 ממלחמת 6 הימים, כשבאותה הזדמנות ייתכן שבמסגרת זו צולם גם הטנק של ברוש ממרומי תל פאחר [תמונה שהתפרסמה כאן בכמה מקומות], שעליה ידע ברוש לספר כי צולמה בשבת ה-10 ביוני 67.
      לגבי התמונה הרביעית: במבט נוסף ייתכן שאנחנו רואים שהטנק נגרר ממקומו ע"י אותו כלי סמוך שעליו נראים כמה אנשים, ייתכן שזה גורר טנקים שמושך את טנק העליון מתוך השטח החוצה ולכן תל פאחר נראה עכשיו משמאל שלו, לעומת ימין בתמונה מס 1.

      כמו שכתבת הטנק של העליון לא נסע רק על השביל אלא ירד לשטח, כך גם טנק ברוש שאמנם נפגע ליד השביל שמתחת למוצב אבל לא בהכרח נסע עליו, היה 10 מטר לפה או 10 לשם.

      אהבתי

      • אתה רואה בימין של תמונה מס' 1 את תל-פאחר? אני לא. לדעתי הוא משמאל לתמונה.

        בהשוואה למיקומו של הטנק הסורי (כפי שכתבת בפוסט על תמונה מס' 4: "כיפת הצריח והתותח שלו מבצבצים משמאל"), הטנק של העליון לא זז ממקומו. כך נלענ"ד.

        לגבי מקום נסיעתם של הטנקים, כתבתי שאיני בטוח לגבי מיקום נסיעתו של טנק העליון, ואולי כן נסע על השביל. אזכיר שבפוסט של עדות נמיר משתמע שכל הטנקים נסעו על השביל, וכבר הערתי על זה בתגובות שם.

        אוסיף כאן משהו, שרציתי לכתוב בפעם הקודמת, אלא שהשעה אצלי כבר הייתה מאוחרת והרגשתי שבמילא הארכתי כבר ב"בירבורים" (וחששתי לעצבן לשווא את עזרא. יש כבוד!). אכתוב זאת כעת (וסליחה מראש): יש מצב שבתמונה מס' 4 אני רואה את הטנק שלו, למרגלות הצפוני? לפי הנראה לי הוא העצם האמצעי הנראה שם. ואולי יש מצב שהעצם השמאלי שם (הכהה) אף הוא גורר טנקים? העצם הימני שם (הבהיר) אולי רכב (זחל"ם?) של הכוח הטכני? (אם אתה רואה למה אני מתכוון, אולי תעלה את הקטע הזה עם סימונים על העצמים הללו. תודה).

        אהבתי

        • שמואל'ק, ישכוייח, + שאפו: הגדלתי התמונה ואני רואה טנק! מקווה שמומחי השריון כאן יאשרו זאת.
          לאור זאת הוספתי לפוסט את התגלית המצויינת הזו. אני בטוח שעזרא ברוש יהיה גאה בך.

          אהבתי

    • התמונה הזו (מס' 5) אף היא מעניינת מאד. מה מקורה?

      אני למד ממנה שהטנק של העליון היה קרוב מאד לשביל המתפתל, וכנראה אף נסע עליו (כפי שרמזתי בתגובתי הראשונה), אלא שהוזז מעט הצידה (שמאלה, צפונה) כדי שהבאים אחריו יוכלו לעבור.

      הטנק הסורי לא נראה כאן (נראה רק הקצה של זחל"ם המרגמה), אך אולי הוא מסתתר מאחורי המשאית התחתונה.

      למעלה בשביל נראות שתי משאיות מטפסות למעלה. אולי הן אותם שני עצמים הנראים בתמונה מס' 4, כשהגיעו למרגלות התל הצפוני ונעמדו לפני ואחרי הטנק של ברוש (העצם הנראה שם לפניו נראה לי כמשאית הגדולה יותר)

      מישהו כאן מבין בסוגים של משאיות? אני שואל, כי בתצ"א שצולם אחרי המלחמה נראית משאית על התל הצפוני…

      אהבתי

  2. צומת האמאיקס מתבהרת עם האוצרת מארכיון צ.ה.ל ואחרים תמונות טובות נראה לי מהמבט האחרון שזכור לי על הכוח שאחרי שנעצר בצומת האמאיקס ועלינו אל גדרות תל פאחר ולפי התמונות:2 הטנק עם הפרוזקטור מ"מצוק מאיר תמונה 4על הגדרות צלליות הטנק של ברוש משמולו קומנדקר אבולנס או זחל"ם תמונה 5 הטנק הפגוע של יעקוב העליון בלי זראקאור תמונות אלא צולמו שבת בבוקר10.6.67 ע"י אחד מצלמי צ.ה.ל הנלווים לכוחת

    אהבתי

    • אם לחדד את דבריך, עזרא: לפי תמונה מס' 5 – הטנק שחשבנו שהוא של העליון, שעומד על המדרגה העליונה מעל צומת האמאיקס, הוא של המ"מ מאיר צוק, טנק שנפגע בדקות הראשונות של הקרב ובו נהרג נהגו מישאל לוי. בהמשך צוק עבר לטנק אחר ועם סיום קרב תל פאחר או קרוב לסיומו המשיך למעלה באיגוף מצפון.
      הטנק בתמונה מס' 5 שעל ידו ניצבת משאית הוא, לדבריך, הטנק של יעקב העליון שנפגע בצומת האמאיקס. אגב, ראוי לציין שהעליון זכר בראיון איתו שהמשיך כלפי מעלה עוד 50 מטר או 100 או 200 מטר. לפיכך, התיאור הזה שלו מתאים לטנק שנמצא במדרון למעלה ["טנק צוק"?]. ומצד שני אמרת שרק לטנקי מ"מ היו פרוז'קטורים. צריך לבדוק את זה עם מאיר צוק וגדעון נוימן.

      אהבתי

      • שלמה,
        הטנק הנראה בתמונות 1, 2, 4, 5 – הוא אותו טנק העומד באותו מקום.

        [הערה: תגובתי הראשונה לפוסט זה, בה כתבתי על תמונה מס' 1 שחסרה את צידה השמאלי, נכתבה לפני שתמונה זו הושלמה, ועתה היא אף מלאה וברורה יותר]

        אהבתי

        • האם ברור שהטנק הנראה בחזית תמונה מס' 5 הוא טנק שנפגע? (אולי אפשר לברר זאת לפי מס' הטנק הנראה בתמונה). ותותחו פנה לכיוון? (חירבת סודה?) . למקום הרי הגיעו למחרת טנקים נוספים, כמו זה הנראה בחזית תמונה מס' 1, ואולי גם הטנק שבחזית תמונה מס' 5 הוא כזה (שברור שאינו זה שבחזית תמונה מס' 1) אלא שצוותו ירד ממנו בעת שצולמה התמונה.

          אהבתי

  3. אבוש יקר שלי. לפני ארבעים ושמונה שנים גויסת לצה"ל להלחם ולשמור על אזרחי המדינה .עזבת את אמא אורית ואותי והלכת לעשות את המוטל עליך נאמנה.עשית זאת במופת ולדוגמה .מעולם לא יחסתי לתאריך הזה חשיבות כי לי היה ברור מאז שאני זוכרת אותך שיש לי אבא גיבור אהוב חזק ומיוחד.אין לי מושג מה קרה לי פתאום ונזכרתי שהיום הוא יום השנה לתאריך של פתיחת המלחמה שגבת ממך מחיר כבד..גם קצת מאיתנו כילדים אך עם השנים החיסרון הפך ליתרון וגאווה..אני גאה שאתה אבא שלי מעריצה אותך על מעשיך ודאגתך למשפחה לחברים ולכל מי שבסביבתך.אני מאחלת לך שהעתיד יהיה שקט יותר ושתוכל להנות מהחיים והעיקר בבריאות טובה .אוהבת אותך המון ביתך עינת.
    בתו של עזרא ברוש

    אהבתי

  4. התמונה הראשונה מעניינת מבחינת קומפזויציה, משחקי אור וצל, מיקום האובייקטים. יש בה דינמיקה רכה ומופשטת, היא מביעה סקרנות ועטופה בערפל מלחמה. שאפו לאיש שצילם.
    אני רק צלם חובב לא מתעניין בהיסטוריה צבאית אך נקלעתי לכאן במקרה, מצאתי לנכון לציין זאת.
    המשיכו בעבודתכם הברוכה לחקר הקרב

    אהבתי

  5. לכל המעוניין: אפשר לציין נקודות עניין על גבי מפה טופוגרפית 1:50,000 מעודכנת להיום, באתר "עמוד ענן". הוספתי על המפה מידע על צומת ה-AMX (אגב, ראוי לתקן את ההגיה של שם הטנק הצרפתי). הנה הקישור:
    http://amudanan.co.il/#!wiki=P275201

    לא ברור לי איך העליתם תמונות לתוך התגובות – אשמח לקבל הסבר ולהעלות תמונה.

    אהבתי

    • לאבנר: אתה צריך להזיז את נקודת הציון ששמת עוד 300 מטר צפונה. תכוון את עצמך דרך צילום לוויין ואז תראה את הצומת בבירור כשדרך אחת עולה ימינה לתל פאחר והשנייה ממול יורדת שמאלה לעבר בורג' בביל. נקודת ציון בעמוד ענן 792319 / 264338

      אנחנו קוראים לו אימאיקס מסיבות של קיצור, ידוע שזה איי.אם.איקס.

      לגבי תמונה שמופיעה בתגובות: תלחץ על התמונה בבלוג שאותה אתה רוצה להעתיק, היא נפתחת לך עם כתובת JPG בסוף, אתה מעתיק את הכתובת ושותל בתגובה.

      אהבתי

  6. אין בעיה, יתוקן מיד. לפני זה, כמה שאלות:
    1. רק לוודא שאתה בטוח בקשר למיקום: הנ.צ. שציינת מרוחק כ-500 מ' צפונה, וטיפה מזרחה. אכן יש שם סימון של צומת, מעט משנית יותר. היא נמצאת באמת מול בורג' בביל, אבל ממש מערבית לתל פאחר (מעט צפונה יחסית לקו של המבנה שמסומן על התל), כביכול כבר מעט מעבר לקו ההסתערות על הגדרות – האם זה נכון? אם כן, אתקן.
    2. האם להוסיף או לתקן משהו בטקסט?
    3. האם תוכל לתת רשות מבחינת זכות יוצרים לתמונה שצילמת בצומת? אם כן, אוכל להעלות גם את התמונה.

    אהבתי

    • 2. הטקסט לא מדוייק. נכתב כי "איבד את שתי רגליו", והנכון הוא שאיבד רגל ועין (בפוסט הראיון איתו: "הוא נפצע ב-15 איברים, מכף רגל ועד ראש, לרבות קטיעת רגל, עין אחת שהתעוורה ורסיסים גדולים שחדרו למוח").

      אהבתי

        • אבנר,
          חוששני שהמיקום שהצבת על המפה (העיגול הכחול) אינו במקומו. הוא צריך להיות מזרחה מעט, בתוך העיגול המסומן על המפה בנקודות שחורות. שלמה פירסם כאן תמונה מוצלחת יותר של אחד משרידי הכפר, הנה היא:

          אהבתי

          • סליחה, כעת ראיתי שכן נתת את התמונה הזו (היא מופיעה רק כשנכנסים למקום עצמו, ולא בתוך המשבצת הראשונית).

            אהבתי

            • שלום שמואל'ק,
              סימנתי את נקודת הפיצול המיועדת על דרך ההטיה. אמנם, הכפר מסומן מעט מזרחה, אבל נקודת הפניה עצמה היא הנקודה על תוואי ההטיה שבה אמור היה הכוח של מוסה קליין לפנות – הלא כן? הלא הכוח נע על דרך ההטיה, ולא הגיע אל הכפר עצמו. תקן אותי אם אני טועה.

              אהבתי

              • חשבתי שהנקודה מציינת (כנרשם) את "מיקומו של כפר סורי", ולכן הערתי.

                אך לא באתי להעיר על "הנקודה על תוואי ההטיה שבה אמור היה הכוח של מוסה קליין לפנות", שהרי נקודה מדוייקת זו (או שלא מדוייקת) במחלוקת היא שנויה: לא ברור איפה היו אמורים (בדיוק או שלא בדיוק) לעלות, ולא איפה נעצרו בסופו של דבר כדי לעלות (ולפי העדויות, נקודה זו הייתה מעט צפונה מהכפר עצמו, קרוב למעיין). ולשם המליצה אשתמש כאן במליצת חכמים: "מי יכניס ראשו בין ההרים הגדולים" (וגם שאינם גדולים, כבנידון דידן, תרתי משמע)…

                אהבתי

      • מהעדות של שלמה קרייף שנפצע בנגמ"ש המרגמה, הוא מספר שאסף את רגלו הקטועה, נחלץ מהנגמ"ש והגיע להסתתר למרגלות טנק האיימקס. לפיכך ניתן לשער שנקודת היפגעות הנגמ"ש הייתה מטרים ספורים ליד הטנק.

        אהבתי

  7. תמונה 5 צילום מצוין תמונה נדירה שרואים במדויק את צומת האמאיקס את הטנק הפגוע של יעקוב העליון ואת הטנק של סגן מאיר צוק מ"מ 1 שעקף את טנק הסמ"פ בו פיקד העליון צוק שנפגע מעלו50מ" עבר מיד לטנק אחר להמשך הלחימה עד הערב{מתחקור מיד לאחר הלחימה}

    אהבתי

  8. תודה על צירוף שני הצילומים שלי לעמוד ענן. הם אינם במקומות הנכונים. אחד מהם מתייחס בכלל לסוגיה כאובה שאסור לי לדון בה, והוא צולם מדרום לחורבות.

    אהבתי

    • יכול להיות שהוספת גם כיתובים בפוסט? למשל, "תמונה 4 – מטפסים מעלה על רקע הזחל"ם ההרוס [צילום מתוך הספר "אל מול גולן" מאת יהודה הראל]". התמונה אכן משם? חשבתי שמהספר של חטיבה 37.

      וגם, מה המקור לכותרת: "תמונה 4: שרידי הזחל"ם מונחים במקומם החדש" – מניין שזה המיקום החדש? אולי זה המיקום המקורי (ואח"כ הוזז קצת למקום שנמצא היום).

      אהבתי

      • לא הוספתי טקסטים. הם נותרו כשהיו.

        לגבי שרידי הזחל"ם: דני אמר לי בעבר שהוא נפגע כמה מטרים משם או כמה עשרות מטרים והוזז למקום הנוכחי במקום האמאיקס שנלקח משם.

        אהבתי

        • נכון, הוא הוזז אח"כ כמה מטרים, מהמקום בו הוא נראה בתמונות, למקום בו עמד האמאיאקס (פחות או יותר, זה המקום). כלומר, התמונות מהזמן האחרון הן מהמקום החדש, בעוד המיקום הנראה בתמונות שלמעלה הן מהמיקום הראשוני (סימני השריפה של הזחל"ם ניכרים על הקרקע, בפרט בצילום הצבעוני שהעלית, שחבל שהוא חתוך בצדו השמאלי).

          אהבתי

      • בהמשך לתגובתי שלמעלה (מה-21 ביולי):

        תמונה מס' 4 *לא נדפסה* בספר "אל מול גולן" של יהודה הראל.

        רק תמונה מס' 1 נדפסה שם (כפי שנמסר מכבר).

        אהבתי

        • ועוד בנוגע לתמונה מס' 4 [שהיא כנראה מהספר של חטיבה 37, שאותו לא ראיתי וגם איני יודע את שמו המדוייק. כמדומני שגם בספרייה הלאומית שבירושלים הוא לא נמצא]:

          בתחילה חשבתי שהקיפול הנראה באמצע התמונה מלמד שהיא נדפסה [בספר הנ"ל] על שני עמודים. אבל לאחרונה התברר לי שהקיפול שבאמצע התמונה הוא שריד להדפסה קדומה יותר [שככל הנראה, משם נלקחה להדפסה, בשחור-לבן, בספר הנ"ל], שם היא הופיעה, כולה – ואף שלימה יותר – כשהיא פרושה על שני עמודים גדולים, בהדפסה צבעונית (והצבעים ששם נראים יותר אמיתיים מהתמונה הצבעונית שניתנה למעלה, שהיא מאותו מקור, אלא שנדפסה רק על עמוד אחד, ובצורה חלקית, היינו שחסר בה צידה השמאלי, זה שבו נראה הטנק של ברוש למרגלות התל הצפוני).

          בהזדמנות אשלח לשלמה את התמונה השלימה והצבעונית.

          וגם את תמונה מס' 2, שמצאתי באלבום אחר כשהיא שלימה יותר.

          וגם, תמונה נוספת שמצאתי ביותר מספר אחד, שאם איני טועה אף היא מהאזור, אם כי נראה בה רק הטנק שלמעלה, זה המכונה כאן "הטנק של יעקב העליון".

          אהבתי

          • בתגובתי שלמעלה כתבתי: "בהזדמנות אשלח … וגם, תמונה נוספת שמצאתי ביותר מספר אחד, שאם איני טועה אף היא מהאזור," – – – ואלו הן שתי התמונות שנוספו בסוף הפוסט, ביניהן הכיתוב: "ועוד שתי תמונות: הקוראים מוזמנים למצוא את ההבדלים".

            עתה ראיתי שהתמונה הזו כבר הופיעה בבלוג בפוסט שפורסם ב-19 באוגוסט 2013, כשתחתיה הכיתוב "הקטע הקשה של גדוד 377 בעלייה לזעורה".

            ולמרות זאת, לדעתי התמונה הזו אינה מהעלייה זעורה אלא מצומת האמאיקס דנן.

            אהבתי

    • בפוסט 'השריון בזכוכית מגדלת' (מרץ 2017) הועלו עוד שתי תמונות שצולמו מהצומת:

      אחת, דומה מאד ל-"תמונה 2" שבפוסט זה, אך שונה ממנה, וברורה הרבה יותר:
      https://naamoush.wordpress.com/2017/03/20/%D7%94%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%91%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%92%D7%93%D7%9C%D7%AA/%D7%90%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%A7%D7%A1-%D7%A6%D7%95%D7%9E%D7%AA/#main
      [מומלץ להחליף את הקישור בתמונה עצמה].
      וזו "תמונה 2" הדומה לה:

      והשניה, צולמה מצפון לדרום:
      https://naamoush.wordpress.com/2017/03/20/%D7%94%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%91%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%92%D7%93%D7%9C%D7%AA/%D7%94%D7%92%D7%93%D7%9C%D7%AA-%D7%94%D7%96%D7%97%D7%9C/#main
      [מהכותרת שבקישור: "הגדלת הזחל", וגם מגודל הצילום, נראה שזו לא כל התמונה?]

      אהבתי

      • זו התמונה המלאה של זחלם המרגמה. הוספתי לפוסט שריון בזכוכית מגדלת. ולמי שאין זכוכית מגדלת יכול ללחוץ על הצילום כאן פעמיים.

        אהבתי

          • שאלה טובה. בזמנו סברתי שהתמונה צולמה ב-10.6 למחרת קרב תל פאחר, ולפיכך אלה טנקים מגדוד 39 חטיבה 45 שעשו איגוף ענק בדרכם לעומק הרמה. נסיבות האיגוף: לפנות בוקר של ה-10.6 חטיבה 45 נעה מדן מזרחה בניסיון להתחבר לציר בניאס, אבל הסורים פוצצו קטע מהכביש מתחת לתל חמרה ולפיכך סבה החטיבה על עקבותיה, נעה לצומת חורשת טל ומשם דרך גבעת האם ובדרך הפטרולים הסורית עלתה לתל פאחר, התחברה עם דרך הנפט ומשם צפונה התחברה לציר אל מסעדה.

            לפני מס' חודשים הגעתי אל מקור התמונה שעליה נכתב כי צולמה ב-11.6, ולפיכך אלה טנקים מגדוד/חטיבה שלא ידועים לי, ומן הסתם עולים לרמה הסורית לתגבר את קו הגבול החדש. ייתכן שאלה טנקים מהגש"פ,, אם כי סביר יותר שאלה יעלו דרך בנות יעקב.

            אהבתי

            • "בזמנו סברתי שהתמונה צולמה" – לפי הנראה בשטח, *כל התמונות* שבפוסט זה הן מאותו היום.

              יש לשקול את האפשרות שכיתוב על תמונה [נניח, על גבה], לאו דווקא שהוא מדוייק, בפרט שאין כל ידיעה ברורה שהצלם הוא גם הרושם. הרי לקח זמן מאז צולמה ועד שפותחה והודפסה על נייר, ואין אפשרות לדעת מתי נרשם עליה התאריך. ה-11 ל-6 היה ידוע כיום שלאחר המלחמה, וייתכן שלכן נרשם כך, כאמור, כעבור זמן.

              אהבתי

            • לדעתי אתה צודק ושהטנקים שעולים הם מחט 45 ברק. סים לב לסמל הכוכב חמש הפינות על סיפון טנק "ז" (האם זה אומר טנק מ"פ ז?) ועל חזית הטנק הקרוב העולה מימין. דרך אגב, כל הכבוד לבלוג שלך וכמובן לכל האנשים האמיצים שנלחמו במלחמה.

              אהבתי

              • עוד דבר שרק עכשיו גיליתי זה שהטנק הקרוב "2א" (כאן רק רואים את קצה ה"א") העולה מימין הוא אותו טנק שמופיעה בתמונה מפורסמת אחרת בבלוג:

                אני רוצה לדייק שסמל הכוכב הלבן של חט "ברק" מופיעה על מה שנראה לי כקופסת טל החי"ר מעל זחל ימין של טנק "ז" ועל חזית טנק "2א" בין קבל גרירה בהטיל המגולגל.

                מה שמבלבל אותי פה זה סימול ה"ז" הלא סטנדרתי על הטנק המוביל. הרי פל' ז אמורה להיות הפלוגה השלישית (ה-ו-ז-פ) בגדוד ולטנקים של חט' 45 ויש רק 2 פסים על הקנה ולא 3 (כמו למשל בטנק המושבת של פלי "זיוה" ת גד' 377 למלה יותר בתמונה)

                אהבתי

כתיבת תגובה