נעמוש בן 8

נעמוש בן שמונה שנים * סיכום השנה החולפת ודירוג הכתבות הנצפות ביותר

"אנחנו על הרמה", הסרט של גדוד 129 שפרץ השנה. מימין: יעקב חורש, יאיר רומבק, יוסי חסן ואילן לבנון, מגיבורי הקרב על קלע

הבלוג נעמוש סוגר שמונה שנים של פעילות [ההתחלה ב-4 ביולי 2013], וכמו בכל שנה להלן דו"ח מסכם על השנה החולפת.

שתי פעילויות מרכזיות לאורך שנות הבלוג הגיעו לשיא בשנת 2021. העיסוק המשמעותי בשנה החולפת היה עריכת הסרט על גדוד 129 – "אנחנו על הרמה", שהציג את לחימת הגדוד בכיבוש קלע במסגרת חטיבה 8.

סיום הפרויקט צוין בהקרנת בכורה ב-4 בפברואר 2021 בערב זום, שבו צפו כ-500 איש. בימים אלה יוצאת גם גרסה של הסרט באנגלית.

במהלך העיסוק בסרט של 129 הצלחנו לאתר עוד מספר מלוחמי הגדוד ולשמוע את גרסתם, כולל סיפוריהם האישיים של כמה ממשפחות נופלי הקרב.

אירוע בולט נוסף, שקרם עור וגידים לאחר פרסומים רבים ודיונים ארוכים כאן בנעמוש, הוא חנוכת אתר תל פאחר המשופץ. אחרי שנים שהיה במצב הזנחה, זכה האתר שאליו מגיעים מדי שנה עשרות אלפי מבקרים, לטיפול קוסמטי, במסגרתו הונחו סלעים המסבירים את הכוחות שפעלו בו, הוצבו דמויות לוחמים מברזל, הובא זחל"ם נוסף, בוצעו פעולות גינון וניקיון, ובחודשים הקרובים יושלם המבצע עם פריצת דרך לחלק הדרומי של המוצב, שבו יוצבו שלושה סלעים.

פרויקט שיפור מראה אתר תל פאחר 2021. זמיר, ורדי ומוראד מפקחים על הצבת דמות ברזל של חייל

פעולות אלה מסיימות ארבע שנות עיסוק בנושא, שבסיומן הפך האתר לידידותי ונהיר יותר למבקרים הרבים. לא פחות חשוב – תל פאחר הוכר רשמית על-ידי משרד הביטחון כאתר הנצחה לחללי חטיבת גולני במלחמת ששת הימים. המשמעות היא אחריות ויד מכוונת בכל הקשור לתחזוקה שוטפת, טיפול בבעיות שיצוצו ויוזמות שונות. בקיצור, עם גופים מאורגנים וחזקים [משהב"ט, עמותת ידידי גולני, המועצה האזורית גולן, קק"ל ועוד] יש מעתה מי שידאג פיזית ותקציבית לאתר תל פאחר.

משבר הקורונה, שממנו יצאנו לאחרונה, בתקווה שלא נחזור, שיבש בשנה החולפת את שגרת הנסיעות שלנו למוצבי וכפרי הגולן. התנועה צפונה הואטה, וכך גם מספר הכתבות.

השנה האחרונה היתה התחלה של עיסוק בקרבות יום כיפור, ובראשם תחקירים של המג"ד רן גוטפריד מחטיבה 679 ושל עופר רבינוביץ', הקש"א של מוצב החרמון.

פרסומים בולטים נוספים: 1) כתבת וידאו שניסתה להתחקות אחר המקום המדויק שבו אירע הפיצוץ שגבה את חיי 11 לוחמי גדוד 13 בבית המכס. 2) תיעוד מצולם של הצנחן בניה בן נון, שצילם במהלך מלחמת ששת הימים מאות תמונות בגזרות בהן פעל, כולל דרום הרמה. 3) היינו שותפים למבצע בלשי של שכניו של יצחק טפלין, חובש בתאג"ד בקרב תל פאחר, שגופתו נמצאה בדירה העלובה שבה התגורר, והתחקו אחרי קרובי משפחתו. סיפור חייו שהתפרסם כאן זכה למאות שיתופים ברשת. 4) סיפורם של הטנקיסטים שהיו בחזית המלחמה על מי הירדן בשנים שלפני ששת הימים. 5) תחקיר על נסיבות הפלתו של מיסטר מעל צומת וואסט שבו נהרג הטייס סא"ל שלמה בית-און.

פרויקט יוצא דופן היה סדרה של חמש כתבות שעסקו בחיי האזרחים הסורים בגולן, שגורשו בעקבות מלחמת ששת הימים וכפריהם נמחקו מעל פני האדמה.

שמונה שנים של עיסוק סביב נושא אחד – קרבות ששת הימים בחזית הסורית, והעימותים והנעשה לפני כן וקצת אחרי, עם ניסיון של השנה האחרונה לפרוץ לכיוון מלחמת יום כיפור – כל אלה ומאות הקוראים מדי יום ממשיכים להניע את הבלוג.

אנחנו עדיין כאן, מקווים לשרוד ולהמשיך גם בשנה התשיעית.

הכתבות הנצפות ביותר בבלוג בשמונה השנים

להלן דירוג הכתבות שעוררו את העניין הרב ביותר במהלך פעילותו של הבלוג מיולי 2013, חוץ מ"תוכן עניינים" שמוביל בפער גדול.

בשנותיו הראשונות של נעמוש הובילו את רשימת הצפיות כתבות שעסקו בעיקר בקרב תל פאחר. בינתיים הבלוג צבר ותק ויש אליו כניסות רבות מצד מטיילים ברמת הגולן, שמחפשים מידע על אתרים מתויירים כמו בית המכס העליון, הטנק הסורי בבניאס, בניין המיפקדה הסורית בקונייטרה, כביש הנפט, הג'יפ התלוי וכו'.

הכתבה על הטנק הסורי שנפל לבניאס והתפרסמה כאן בספטמבר 2017 השלימה עלייה עקבית בשנים האחרונות, ולאחרונה התייצבה במקום הראשון.

את הזינוק המרשים של השנה עשו הפרסומים על מלון בית המכס העליון [התפרסם באוגוסט 2019], כנראה לקראת תחילת פעילותו של המלון ממש בקרוב, וכן הכתבה בניין מיפקדת החזית הסורית, שזכה למספר מרשים של כניסות.

הטנק הסורי בערוץ הבניאס. במקום הראשון במצעד הכתבות הנקראות ביותר בנעמוש ב-8 שנותיו

דירוג כל השנים [הלינקים לכל הכתבות כבר בפנים].

  1. טנק על הדן [מקום 4 בשנה שעברה]
  2. מפות כיבוש הרמה [מקום 1 בשנה שעברה]
  3. מלון המכס העליון [בסביבות מקום 30 בשנה שעברה]
  4. בניין החזית הסורית [בסביבות מקום 35 בשנה שעברה]
  5. חללי החזית הסורית בששת הימים [מקום 2 בשנה שעברה]
  6. מקום נפילתם ופציעתם בתל פאחר [מקום 3 בשנה שעברה]
  7. אסון בית המכס העליון [מקום 5 בשנה שעברה]
  8. סיור בכביש הנפט הצפוני [מקום 12 בשנה שעברה]
  9. אודות הבלוג [מקום 6 בשנה שעברה]
  10. הרמה בצבעים [מקום 7 בשנה שעברה]

הכתבה שמיפתה את נפגעי קרב תל פאחר והובילה כמה שנים טובות את דירוג נתוני הצפיות איבדה את הבכורה, אבל עודנה בעשירייה הראשונה.

עשרת המקומות הבאים: 11) קיבוץ דן מול הצבא הסורי. 12) קרב תל פאחר – המצגת. 13) רג'ר המאוחד והחצוי. 14) הבית בסיר א-דיב. 15) כשהשמש שקעה במזרח. 16) קרב תל פאחר, גרסת המח"ט. 17) התוכנית להתחדשות תל פאחר. 18) המדור לחיפוש לוחמים. 19) תעלומת עותי. 20) הסרט "אם תמשוך צפונה".

דירוג הכתבות הנצפות ביותר בשנה האחרונה [מיולי 2020 ועד יולי 2021]

  1. מלון המכס העליון
  2. בניין החזית הסורית
  3. טנק על הדן
  4. "לא האמנתי שאלה טנקים סורים"
  5. הסרט "אנחנו על הרמה"
  6. הצלף והמג"ד
  7. מפות כיבוש הרמה
  8. הג'יפ התלוי, תל פארס
  9. סיור בכביש הנפט הצפוני
  10. האיש השקוף מתל פאחר

כניסות לבלוג מחו"ל בשנה האחרונה: ארה"ב מובילה כמו תמיד בפער ניכר. אחריה להשלמת העשירייה הראשונה – אוסטרליה, קנדה, לבנון, צרפת, הממלכה המאוחדת, רוסיה, קטאר, שבדיה ותאילנד.

דירוג כניסות לבלוג ממדינות ערביות בשנה האחרונה: שנת 2021 הביאה לפריצה מרשימה מכיוון לבנון. מאות כניסות מחודש אפריל. מידת העניין של הנכנסים מלבנון הן כנראה הכתבות שעסקו בכפרים ובאזרחים הסורים בגולן לפני מלחמת ששת הימים.

המשך דירוג הכניסות הערביות בשנה החולפת: קטאר, אלג'יריה, איחוד האמירויות, מצרים, טורקיה, ירדן, מרוקו ועוד.

הרצון שלנו להגיע לעיניים רבות בסוריה נתקל בקשיים. מספר הכניסות מהמדינה שאנחנו עוסקים בה כאן רבות, לאורך שמונה שנות נעמוש, הוא קטן ומאכזב. אולי הגל הלבנוני שהחל לאחרונה יתפוס את הסורים.

תודה לקוראים, למגיבים ולמתעניינים, ולכל המסייעים בעבודה לחקר קרבות החזית הסורית במלחמת ששת הימים.

————————————————————————————————–

12 מחשבות על “נעמוש בן 8

  1. מחזק את ידיך שלמה
    המשך פעילות פוריה גם בשנים הבאות

    כמדי שנה אני אומר אם לא היית קיים היו צריכים להמציא אותך.

    בזכות הבלוג התקבצו ובאו הלוחמים מתל פאחר ואלה שלחמו מסביב לאותם שנים והפכו למשפחה אחת מלוכדת

    אהבתי

  2. עבודה יפה מאוד, חבל שאין לה מקבילות מחזיתות אחרות. היה מתבקש בלוג דומה על קרבות ירושלים (חטיבות 16, 55, 10), על קרבות עמק דותן / קבטיה / ג'נין (חטיבות 188 / 37), על קרבות רצועת עזה (חטיבות 7 ו-35). מה חסר ב"נעמוש"? 8 שנים, ולא הגעתם לאף קצין סורי מלוחמי תל פאחר. ראיון מתבקש, ואולי גם ניתן לביצוע, למרותה הקשיים הברורים. בטוח שיש אנשים בכפרי הדרוזים בגולן שמכירים ויודעים מי היה איפה, ויש שמות של שבויים שהיו אצלנו ב-67. הרי אפילו מפקד תל עזזיאת היה שבוי פה. מעניין איפה הוא כיום. אם הוא חי – בטוח שיש לו מה לומר ולספר.

    אהבתי

  3. שלמה ידידי,יישר כח! שנים רבות היינו מנותקים מקרב תל פאחר,זה היה בנישה בתוך המוח והזכרון!בזכותך וגם לאבשה איש יקר,פתחת לנו את כל מה שלא רצינו לזכור,והחזרת אותנו לימים עברו! סגרת לנו מעגלים וחיבורים והשלמת לנו את הפאזל של קרב הדמים,שבו נולדנו חלקנו מחדש! שאפו ענק,מודים אנחנו לך,ואני אישית בפרט! יישר כח!!

    אהבתי

  4. שלמה היקר לולא אתה כול הפרויקטים של השנים האחרונות לא היו יוצאים.לא הספר על תל פאחר ולא פיתוח אתר תל פאחר ולא סרט גדוד129 ולא הרבה פרקי גבורה שנשתכחו עם השנים וירדו במי האסלה של ההסטוריה ולא עוד ועוד המון,ועדיין אתה פועל וממשיך ללא ליאות. ההסטוריה של ששת הימים חייבת לך המון. גם אנחנו מפםקדים ולוחמים, שיהיה לך כל טוב ובריאות ושנמשיך להנות מהבלוג היפייפה המושקע שלך. כל יום לומדים כאן משהו חדש.

    אהבתי

  5. שלמה ידידי,
    הברכות לך על פועלך הבלתי נלאה תמיד לחקר האמת, לתמונה מהעבר ולזכרון הקולקטיבי של כולנו כפי שנעמוש כותב כבר שמונה שנים.
    זכינו ממך לסיוע רב כמפיק, ביצירת הסרט של גדוד 129, תבוא על הברכה.
    נאחל לעוד שנים רבות של עשייה וכתיבה.
    זאב חטין

    אהבתי

כתיבת תגובה